Visa mig era inbjudningskort!
Funderar som många andra på att göra egna inbjudningskort. Så visa mig gärna med en bild på det ni gjort. Och berätta gärna hur ni gjorde för att hålla ner kostnaden.
Funderar som många andra på att göra egna inbjudningskort. Så visa mig gärna med en bild på det ni gjort. Och berätta gärna hur ni gjorde för att hålla ner kostnaden.
Vi valde att beställa från vistaprint.se och det blev billigare än att göra egna. Vi beställde 50st och betalade ca 8kr/kort, sedan tillkom ju kostnaden för porto. Vanliga vita kuvert ingick i priset. Väldigt smidigt och tog inte ens en vecka från beställning tills att vi hade dom hemma.
Då jag gillar att pyssla började jag med att göra en massa avancerade modeller som förslag till våra inbjudningskort. När jag sen insåg att jag skulle göra nästan 40 st + vigsel- och festprogram samt tackkort, slutade det med en enklare variant. Till dem använde jag gröna, tjockare papper från Panudro Hobby och vita, lite tunnare, mönstrade papper från Matton. Texten skrev vi i Word och skrev ut på vanlig hemmaskrivare. Papperna skar jag med en skärmaskin som går att köpa hyfsat billigt i pappersbutiker. För att fästa det vita textpappret på det gröna pappret använde jag dubbelhäftande tejp (av märket Scotch som funkar utmärkt, till skillnad från många andra märken).
När jag köpte papper var de gröna arken 30,5 cm * 30,5 cm och de vita var A4-storlek. Inbjudningarna var 20 * 10 cm, så varje grönt ark räckte till fyra kort och varje vitt räckte till tre kort. Tror att priset var 11 kr för grönt ark och 7 kr för vitt. Så varje kort kostade drygt 5 kr exkl tejp och skrivarfärg. Vi använde dessa papper även till vigselprogram, festprogram och tackkort, men till vigsel- och festprogrammen hade vi vitt bakgrundspapper istället för grönt.
Lycka till med pysslandet!
Överst i inbjudan stod förstås inte våra egna namn, utan namet på respektive gäst!
Pinkgrape: tack, den sidan ska jag kolla in....
Meeru: vilket fint arbete du lagt ner kanonfint!!
Hoppas att fler vill dela med sig
Vi köpte våra genom www.vistaprint.com
Vi beställde 40 kort. De kostade 210 kr med Frakt.
Framsida!
Jag har gjort egna kort med material från panduro och ebay. Eftersom sidenbandet är köpt på ebay så blev korten ganska billiga. Ett ark svart papper ca 3 kr ett halft ark lilaskimmrande papper ca 2,50 kr. Kostnaden för band,utskrift på vår skrivare och kuvert är låg så totalt kostar nog varje kort 7 kr. Jag ska snart göra egna fyrkantiga kuvert också. På min blogg har jag lagt upp bilder så gå gärna in och kika!
Januaribruden - Dina kort ser riktigt fina ut. Men menar du att du ska göra kuvert också, att lägga korten i? Korten är ju liksom redan kort och kuvert i ett! Om du ändå vill lägga dem i kuvert kan ju ett alternativ vara genomskinliga celofankuvert så att man ser de fina korten med rosetten genom kuvertet.
Meeru- ja korten är som kuvert i sig. Genomskinliga kuvert låter häftigt men dyrt. Skulle jag göra egna av tex cellofan lr nåt skulle det kanske bli billgare men de kanske skå gå sönder under posthanteringen... Ska fundera lite, tack för tipset! Om jag gör egna vanliga så använder jag a5 kuvert som jag skär fyrkantiga.