• Meeru

Visa mig era inbjudningskort!

Då jag gillar att pyssla började jag med att göra en massa avancerade modeller som förslag till våra inbjudningskort. När jag sen insåg att jag skulle göra nästan 40 st + vigsel- och festprogram samt tackkort, slutade det med en enklare variant. Till dem använde jag gröna, tjockare papper från Panudro Hobby och vita, lite tunnare, mönstrade papper från Matton. Texten skrev vi i Word och skrev ut på vanlig hemmaskrivare. Papperna skar jag med en skärmaskin som går att köpa hyfsat billigt i pappersbutiker. För att fästa det vita textpappret på det gröna pappret använde jag dubbelhäftande tejp (av märket Scotch som funkar utmärkt, till skillnad från många andra märken).

När jag köpte papper var de gröna arken 30,5 cm * 30,5 cm och de vita var A4-storlek. Inbjudningarna var 20 * 10 cm, så varje grönt ark räckte till fyra kort och varje vitt räckte till tre kort. Tror att priset var 11 kr för grönt ark och 7 kr för vitt. Så varje kort kostade drygt 5 kr exkl tejp och skrivarfärg. Vi använde dessa papper även till vigselprogram, festprogram och tackkort, men till vigsel- och festprogrammen hade vi vitt bakgrundspapper istället för grönt.

Lycka till med pysslandet!

• Meeru

Överst i inbjudan stod förstås inte våra egna namn, utan namet på respektive gäst!

• Meeru

Januaribruden - Dina kort ser riktigt fina ut. Men menar du att du ska göra kuvert också, att lägga korten i? Korten är ju liksom redan kort och kuvert i ett! Om du ändå vill lägga dem i kuvert kan ju ett alternativ vara genomskinliga celofankuvert så att man ser de fina korten med rosetten genom kuvertet.

• Meeru
    LaKatiiX skrev 2011-08-12 03:07:40 följande:
    Åå så fint! Gick du till Matton butik eller online? Vad sökte/frågade du efter då? Försöker kolla lite nu men hittar inte fina mönstrade papper! :(
    Tackar! Blir så glad när andra gillar mitt pyssel. Det vita mönstrade pappret hittade jag i Mattonbutiken i Malmö. Har för mig att jag sedan försökte hitta det på deras hemsida, utan resultat. Så enklast är nog att besöka en av deras butiker, om man bor hyfsat i närheten.
  • Meeru
    KakanMackan skrev 2011-08-15 22:10:01 följande:
    Meru: Guud va fina inbjudningskort!! Har kollat på Mattons hemsida men hittar inte några så fina papper. Vad "heter" de? Vad ska man söka På?
    Tackar! De vita mönstrade papperna från Matton heter Artoz 679 796-78. Jag kan inte heller hitta dem på deras hemsida, så du kanske måste besöka någon av butikerna för att hitta dem. Lycka till!
  • Meeru
    Madreh73 skrev 2011-08-15 20:57:20 följande:

Och som sagt, ska vi ha enfärgat band eller prickigt??

Jag röstar också på enfärgat band, av samma anledning som AnnaAK. Kanske blir ännu finare utan band, eftersom inbjudan redan innehåller både stämplar, blomma och mönstrat papper.
Svar på tråden Visa mig era inbjudningskort!