Inlägg från: Vi2alltid |Visa alla inlägg
  • Vi2alltid

Pappa kom inte på bröllopet..

Chicita skrev 2011-08-07 10:41:31 följande:
    Ja jag skulle vilja vara ett stöd för min sambo som av förståeliga skäl säkert är rätt nerbruten om vi var i den situationen.
    Kan ju kontra med att "det kanske inte är lika lätt att tänka sig in i den situationen om man inte förlorat en förälder eller närstående än"...

Jag hade varit väldigt ledsen över att missa bröllopet. Men fira kan man göra en annan dag. Att ställa upp och vara ett stöd kan man dock inte sätta datum på. Jag skulle aldrig lämna min andra hälft ensam med sin sorg. Det skulle vara själviskt

Jag tror att det här beror lite på hur infekterad relationen är från början. Om T.S hade haft en bra relation med sin pappa så hade kanske hon inte hade blivit lika sårad över att pappan gick på begravningen. Å andra sidan: hade relationen varit ok hade kanske inte styvmodern heller valt att ha begravningen samma dag som bröllopet. Och hade det varit den enda dagen som begravningen kunde vara på så hade pappan ringt sin dotter och beklagat allt detta men att han känner att han måste finnas där för sin nya och att han kommer och gratulerar brudparet någon annan dag.

Jag har blivit sviken av min pappa i alla år. Han kom inte på min konfirmation, inte min student, inte många av mina födelsedagar. Sedan blev jag äldre och bestämde mig för att jag är en vuxen person, inte längre ett barn som behöver sin pappa utan en vuxen som behöver en relation med sin pappa. Och jag bestämde mig då för att välja den relationen jag kunde få istället för ingen alls. När all denna besvikelse släppte kunde jag plötsligt njuta av den tid vi ändå kunde få. Vi hälsar på varandra oftare och ringer oftare. Jag känner att han älskar mig, på sitt sätt, han kan bara inte visa det som jag kan. Och jag är såååå lycklig att jag valde den vägen istället för någon annan. Det är ju ändå i slutändan bara jag själv som kan påverkar hur jag mår.

• Vi2alltid

Sista stycket var förstås riktat till T.S och inte till dig Chicita! :)

• Vi2alltid
    Chicita skrev 2011-08-07 11:00:21 följande:
    Ja jag tror att det kan bottna i det som du säger.
    Och du beskriver så bra det jag försökte få fram i mitt första inlägg...

Vi hade inte så mycket val när det gällde mamma. Ofta är det så när någon dör mitt i sommaren. Dom vill då ha begravningen så fort som möjligt pga att kroppen ju börjar brytas ner så fort pga värmen. Fonus sa "Torsdag om 2 veckor. Vilken tid?"... Inget alternativ om dag eller vecka liksom.
    Det blev kaos i huvudet då... Vilka ska vi ringa? Har vi koll på vilka som vill komma och vad har vi för möjligheter att kontakta dom? Och alla beslut... Usch. Jag hoppas ni slipper vara med om det på många många år än...
    Jag kan helt klart säga att om vi hade varit bjudna på något annat den dagen så hade inte jag kommit ihåg att avboka det. Och min sambo har inte koll på sånt, så han hade inte tänkt på det heller...
    Nä, det kan ju mycket väl vara så! Men som sagt; är man van vid att ens pappa beter sig så, så blir det bara ännu en droppe i bägaren...
  • Vi2alltid
    knyttan skrev 2011-08-07 12:06:07 följande:
    Man "väljer" inte datum för begravningar. Folk brukar oftast inte planera in att dö lägligt för att sabba någon annans bröllop. Nu får ni väl ändå ge er mer eran bröllopsegocentrering!
    Lite hårt sagt tycker jag. Som jag tidigare har skrivit så är det inte så enkelt som att pappan väljer en begravning före bröllop, utan att T.S alltid känner sig bortprioriterad i alla lägen, och nu även på sin egen bröllopsdag. Som jag också skrev: man kan inte alltid välja begravningsdag utan den blir när den blir, men råkar den sammanfalla så kan han åtminstone ringa sin dotter och förklara läget, beklaga att det krockar och säga att han kommer en annan dag. Hade relationen varit normal så hade förmodligen inte T.S reagerat som hon gör.
  • Vi2alltid
    Anonym skrev 2011-08-07 16:49:17 följande:
    @ Vi2alltid: Jag tror att om ens pappa precis har dött så tror jag inte att man ens funderar så. Ett dödsfall i den närmsta familjen rensar almenackan för alla, allt har helt plötsligt mindre prioritet och verkar helt obetydligt - ja till och med bröllop. Du fick det att låta som om styvmodern gjorde ett aktivt val att lägga begravningen samma dag som bröllopet - enbart för att hon inte har en god relation med sin styvdotter. Nu var det kanske inte riktigt så du menade, men det är så det låter i stycket ovanför, och det var därför som jag skrev som jag skrev. Om man ser det ur det perspektivet att ens pappa precis har dött, då är det frågan om man överhuvudtaget tänker på att någon ska gifta sig... För ett par år sen hade jag fyra bröllop och en begravning på sex månader (jo det är faktiskt sant...) men det var ju inte riktigt bröllopen som tog upp någon tid och energi även om det var närstående personer till mig som gifte sig. I bland kan man få känslan här på BT att ett bröllop är inte bara den viktigaste händelsen i ens eget liv utan i hela världen. Någonsin. Men så är det ju inte. Det tror jag att man måste hålla i huvudet i sådana här diskussioner. Men jag håller helt med dig om andra delen av ditt inlägg; om TS hade haft en god och förtroendefull relation med sin pappa hade det inte känts som ett svek.
    Jag menade det jag skrev: att man försöker undvika att lägga begravningen samma dag men ibland går inte det och då bör man höra av sig till sin dotter och säga att man kommer en annan dag. Hur stor sorgen än är borde man vilja prata med sitt eget barn, och förresten; just därför vill man väl prata med sitt eget barn. För naturligtvis är det så att sorgen överskuggar allt annat, men sitt eget barn borde man kunna ägna fem minuter åt att förklara saken för. Det är inte bröllopet som ska vara viktigare än begravningen i det här fallet, utan dottern som ska vara viktig för sin pappa.
  • Vi2alltid
    Anonym (m) skrev 2011-08-07 21:01:24 följande:
    Men i just det här fallet verkar inte heller dottern ha så mycket till övers för sin pappa, eftersom hon inte hörde av sig förrän efter bröllopet, trots att pappan inte osat. Alltså tycker jag att det är uppenbart att de inte har någon varm relation, från något håll. Varken far eller dotter har alltså någon viktig plats hos den andre, hur elakt det än må låta! I detta fall tycker jag att det är ganska uppenbart varför saker och ting gått som de gått...och det är ensidigt att bara skylla på pappanb, när vi bara har en variant av det hela.

Som ett barn till en föräldern som inte verkar bryr sig är det lätt att ge upp och strunta i allt och få inställningen att: nej jag skiter i det här, vill han inte ha mig i sitt liv så slipper han! Egentligen vill man bara skrika ÄLSKA MIG men det gör för ont. Därför tycker jag att det var hårt att skriva att man är egocentrisk. Man kan absolut skriva hur man själv ser på saken, men med en vänligare framtoning.

Jag tycker inte jag har skyllt på pappan alls; jag har skrivit hur jag tycker att det borde ha fungerat och jag menar att jag förstår hur T.S känner det efter att ha kännt sig sviken hela sitt liv. Därför gav jag även rådet att göra det hon kan för att behålla relationen och inte bli bitter.

• Vi2alltid
    Anonym (m) skrev 2011-08-07 21:28:11 följande:
    Det förstår jag, när det handlar om omyndiga barn. Men någon gång är det kanske dags att bli vuxen, och agera vuxet? Att tex själv ta del av ansvar i en relation till sin förälder mm. I just detta fall, vet varken du eller jag hur relationen egentligen ser ut, eller varför den ser ut som den gör. Eller? Och jag har faktiskt inte skrivit att ts är egocentrisk, varför lägger du ord i munnen på mig? Däremot kan jag tycka att hon verkar aningen omogen och barnslig, kanske beroende på att hon faktiskt är ung, vad vet jag? Du har rätt till din åsikt och jag har rätt till min, är det rimligt? Jag tycker att man kan kräva av ett vuxet barn, att det beter sig på ett vuxet sätt. I detta fallet verkar iofs varken pappa eller dotter klara av att uppföra sig så som man skulle önska, men som sagt, vi vet inget om varför deras relation ser ut som den gör.

Jo, men en förälders svek förföljer en hela livet. Man blir lika sårad som när man var barn. Men jag skrev just också att man borde släppa på besvikelsen och ta till vara på den relationen som finns. Och då kan det vara tvunget att man själv är den vuxna i relationen och tar tag i detta. Förstår dock inte hur det skulle vara så vansinnigt barnsligt att fråga i efterhand varför han inte kom? Kanske smartare att ringa innan, men är man sviken så kanske man inter orkar det.

Men ang egocentrisk: jag svarade en person som skrev ordet egocentrisk. Då citerade jag det och tyckte att det var ett starkt ord att använda. Sen citerade du mitt svar och argumenterade emot mig. Som jag sedan försvarade.

Angående: "Du har rätt till din åsikt, jag har rätt till min, är det rimligt?" Ja, om du läser vad jag skriver så är det ju precis det jag skriver! Men man kan lägga fram sina åsikter på ett vänligare sätt, när T.S nu dessutom skriver att hon är ledsen.

• Vi2alltid
    Anonym (m) skrev 2011-08-07 21:54:39 följande:
    Där tycker vi uppenbarligen olika, för jag tycker inte att jag eller någon annan har skrivit på ett ovänligt sätt i den här tråden. Jag vet att det kan förekomma i andra trådar, men här har väl ingen gått över gränsen, ändå? Att någon är ledsen är inte detsamma som att man ska räkna med att alla håller med till hundra procent. Det vore ju rent orimligt. I det här fallet tror jag faktiskt att de flesta har samma åsikt, att ts har överreagerat. Och att de flesta faktiskt skulle ha valt att gå på sin svärfars begravning före barnets bröllop. Att hon har en taskig relation till sin pappa är naturligtvis väldigt tråkigt på alla sätt och vis. Men under de omständigheterna blir det ännu underligare att hon förväntade sig att pappan skulle välja hennes bröllop före svärfars begravning. Jag tror att det kan vara till stor nytta för ts att läsa att vi tycker som vi gör, så att hon kan få rätt proportioner på det hon frågade om. Att hon är ledsen över den dåliga relationen, är lätt att förstå. Men det kan inte innebära att vi ska ljuga om hur vi skulle göra i hennes situation.

Egocentrisk tycker jag var ett väl hårt ord i detta, det var det enda jag har reagerat på! Ber om ursäkt för att jag var otydlig i detta och du uppfattade det som ett påhopp. Och jag har inte räknat antalet som svarat vad; men flera tycker att T.S inte har överreagerat. Må hända att man kan ha gjort på ett annat sätt, men jag har full förstelse för besvikelsen hon känner. Att det alltid har varit såhär är ju en förklaring på varför det blev som det blev, men långt ifrån en ursäkt för en far som aldrig funnits där för sitt barn, om det är så T.S upplever det.

Men självklart får vi alla tycka olika, jag har aldrig påstått något annat! T.S bad om åsikter i detta, och tycker man att hon har överreagerat så får man tycka det! Förstår faktiskt inte varför du antyder att jag menat att alla ska hålla med henne och ljuga för att göra henne nöjd? Jag upplever som att du har överreagerat lite på mina inlägg istället.

• Vi2alltid
    Anonym (m) skrev 2011-08-07 22:14:51 följande:
    Jag har reagerat på två saker, dels det där med egocentrisk, eftersom du skrev det i ditt svar till mig. Dels reagerade jag på att du tyckte att man ska lägga fram sina åsikter på ett vänligare sätt, eftersom hon är ledsen. Det finns inget elakt i den här tråden, så jag tycker att du har överreagerat. Läser man inläggen i den här tråden, är det verkligen inte något som jag upplever som vare sig hårt eller ovänligt. Så vad har du eg reagerat på för övrigt?

Som sagt: jag har reagerat på ordet egocentrisk. Jag ber om ursäkt att jag använde det i mitt svar till dig, men jag förklarade där varför jag hade svarat om jag gjorde till Knyttan, som använde det ordet. Och det var det jag menade med att lägga fram det på ett vänligare sätt. Mitt svar var ingen pik till dig.Och Knyttan och jag har "kommit överens" för länge sedan, även om vi tycker lite olika i vissa saker.

Nu är jag en smula trött på att återupprepa mig, så låt oss komma överens om att det har blivit missförstånd kring detta och släppa den här diskussionen.

• Vi2alltid
    Anonym (Besviken igen) skrev 2011-08-08 13:48:30 följande:

Jadå jag har varit på närstående begravning och vet precis hur det känns.. men jag skulle aldrig tvinga med mig min man om han hade något viktigt på sin "egen" sida av släkten.. det är ju hans beslut och inget jag skulle vara arg på honom för.

Och vad gäller barnens kontakt med deras morfar så finns det ingen.. han vill ju inte ha någon.. att skicka en present 1gång per år med posten är inte att bry sig.

Jo nog är jag vuxen.. och jag tänker nu sluta bry mig och acceptera hans val av familj.. han har tydligt visat på många plan (inte bara just detta med nu bröllop vs begravning) vilka personer som är viktigast för honom.
    När han hellre hälsar på sin frus barnbarn än sina egna.

Jag vidhåller här att problemet inte är att han gick på begravningen, utan hur han skötte allt runt omkring. Hade inte allt kännts bättre om han hade ringt dig och beklagat att det krockade, men att han kommer en annan dag? Jag förstår att du är besviken, men tänk på att alla dessa känslor egentligen bottnar i 32 år av besvikelse, inte att han inte kunde komma på ditt bröllop... Min pappa kom inte på min student för att han hade varit ute och rest och var lite trött och behövde vara hemma och tvätta efter resan, typ. Jag var ganska förbannad kan jag säga. Men hade han ringt och sagt att hans frus pappa måste begravas just denna dag så hade jag blivit besviken men inte förbannad... Jag hade förstås förväntat mig att han kommit en annan dag och gratulerat. Framför allt hade jag förväntat mig att han hörde av sig överhuvudtaget. Och jag hade nog förväntat mig att han gått på begravningen trots allt.

Och som jag tidigare har skrivit: det är inte alls säkert att han inte VILL ha kontakt med dig och dina barn. Han kanske bara har svårt att visa känslor och är dålig på att hålla kontakt. Han hälsar på hennes barnbarn är ju inte för att han tar initiativ till det, utan han fööljer med henne. Man kanske kan kalla honom toffel, lat, dålig far - det mesta, men VET du att han inte vill ha kontakt? Här kan du vara den vuxna i relationen och TA kontakt, och var envis så kanske han kommer igång också till slut

• Vi2alltid
    knyttan skrev 2011-08-08 16:16:37 följande:
    Först vill jag bara påpeka att jag inte har sagt att någon i tråden är egocentrerad - eftersom det nu blev en sån diskussion om det - utan jag skrev "bröllopsegocentrering" som ett uttryck för att man ibland får känslan här på BT av att bröllop går före allting annat, och åtminstone jag tycker inte att det är så.

Sen vill jag ge tre tummar upp till Passionsblomman för allt klokt hon skrev!
    Nej jag ber om ursäkt, det är viss skillnad ju, men även bröllopsegocentrisk tyckte jag var lite väl hårt då jag inte tror att det i detta fallet handlar om att T.S tyckler att hennes bröllop går före allt annat, utan det handlar om att hon känner sig sviken av sin far, vare sig hon har bröllop elle inte. Men det var förstås fel av mig att ändra formuleringen, det gick lite för snabbt!
  • Vi2alltid
    Anonym (m) skrev 2011-08-08 17:26:20 följande:
    Med tanke på det som framkommer i tråden, tycker jag inte att det är för hårt att skriva att ts verkar vara en hel dos egotrippad.
    Möjligt att du uppfattar det så. Vi kan inte säga någonting om vad som är rätt och fel i det här, men vi borde kunna ha en gnutta förståelse för att hon är besviken på sin pappa. Sedan skulle jag också ha valt att hantera situationen annorlunda, men hennes besvikelse känner jag igen allt för väl.
  • Vi2alltid
    Anonym (m) skrev 2011-08-08 17:44:25 följande:
    Ja, hade jag bara hittat någon form av insikt i ts inlägg, så hade jag kunnat förstå henne till viss del. Men nu känns det som att hon bara skyller ifrån sig allt ansvar, omoget och barnsligt. Blir man så svartsjuk i vuxen ålder, bör man ta ansvar och försöka få hjälp att reda ut sina känslor. I detta fallet finns det ju tre små barn som behöver en mamma med sunda värderingar och förmåga att klara av livets svårigheter utan att förbli ett barn i sina reaktioner.
    Hon har säkert sitt ansvar i det hela, det kan jag hålla med om. Att man inte får känna sig sviken av en person i vuxen ålder håller jag däremot inte med om. Man fortsätter att vara människa även när man fyllt 30. Skillnaden är hur man hanterar det.
Svar på tråden Pappa kom inte på bröllopet..