• emmi

Behöver fotografen man anlitar ha erfarenhet av att fota snötäckta landskap?

Hej!

Jag har fått så mycket bra hjälp på detta forum så slänger ut en fråga till till er bröllopsexperter:

Jag och min sambo gifter oss i fjällen på vintern vilket innebär att det kommer att vara massa snö på marken. Vi har nu hittat en fotograf som kan fota oss men dock har hon inga vinterbilder i sin portfolio. Behöver man be om att få se sådana innan man bokar henne? Är det svårare att fota på vintern än på sommaren? Behöver man ha erfarenhet osv.? Det är ju superviktigt att bilderna blir bra!

Vad säger ni? Har ni några kluriga frågor jag bör ställa för att se om hon behärskar tekniken (om det nu finns någon sådan för vinterfoton)?

/En som bara fotar med iphonen Flört 

• Svar på tråden Behöver fotografen man anlitar ha erfarenhet av att fota snötäckta landskap?
  • Bubo

ÄR hon fotograf så kan hon säkert fotografera !!!!

• förlovadflicka

Jag hade nog frågat om hon hade några vinterbilder att visa upp :) Fotar också bara med mobilen så vet inte, men man ska aldrig hålla inne med frågor när det gäller bröllop har jag som regel :)

• Antranig

Det är mycket svårare att fotografera under sommaren med direkt stark solljus. Vinterbilder är enklare men man måste ha utrustning som tål kylan.

• Cometen
    Antranig skrev 2011-08-09 06:10:43 följande:
    Det är mycket svårare att fotografera under sommaren med direkt stark solljus. Vinterbilder är enklare men man måste ha utrustning som tål kylan.
    Det stämmer att det kan vara svårt att fota med direkt solljus på sommaren
    men det är ännu svårare att fota med direkt solljus i snö!
  • emmi

Vi får hoppas att hon klarar det då, har nämligen bokat henne nu! Obestämd

• BrudiMaj2012

Det viktigaste när man fotar vinterlandskap är exponeringen (så att snön inte blir missfärgad, typ blå).
    Men har ni bokat en seriös fotograf är jag säker på att hon fixar det galant! Jag är inget proffs, men tycker inte att det är speciellt svårt att få till bra vinterbilder..
    är du osäker så kan du väl maila henne så att hon kan berätta lite kring det tekniska vad gäller fotografering vintertid.. :)

• Cometen
    BrudiMaj2012 skrev 2011-08-09 09:14:18 följande:
    Det viktigaste när man fotar vinterlandskap är exponeringen (så att snön inte blir missfärgad, typ blå).
    Blir snön missfärgad har man troligen valt fel vitbalans, det har inget med exponeringen att göra.
    Om man exponera fel kan snön t.ex. bli utfrätt.

Emmi, fråga helt enkelt fotografen. Be henne att förklara hur hon gör när det är sol och snö så vet du hur mycket koll hon har. Men som de andra redan sa, om hon är proffs (eller hobbyfotograf med bra kunskaper inom kamerateknik) så ska det inte vara något problem.

När jag fotar brudpar i snö tycker jag det blir bäst att fota mot solen och använda lite blixt. Då har brudparet inte solen i ansiktet - för det första är det ju omöjligt att inte kisa när det är sol och snö och för det andra blir ljuset i ansikten mycket jämnare då.
    Alternativt kan man ju leta efter ett ställe med mycke skugga.

Vad har fotografen i fråga för hemsida då?
  • Bubo

Ärligt talat, varför anlitar man en fotograf där brudparet själva måste bry sig om hon klarar av att fotografera eller inte ?? Kanske vore det bättre att låta en riktigt fotograf göra jobbet istället så man slipper dessa bekymmer.

• emmi
    Bubo skrev 2011-08-09 15:41:07 följande:

Ärligt talat, varför anlitar man en fotograf där brudparet själva måste bry sig om hon klarar av att fotografera eller inte ?? Kanske vore det bättre att låta en riktigt fotograf göra jobbet istället så man slipper dessa bekymmer.

Frågar är ju hur man vet att någon är "riktig"... Man har ju bara referenser att gå på, som de själva för den delen väljer att presentera. Hur tycker du man ska göra?
  • Antranig
    Cometen skrev 2011-08-09 08:58:48 följande:
    Det stämmer att det kan vara svårt att fota med direkt solljus på sommaren
    men det är ännu svårare att fota med direkt solljus i snö!

Fördelen med vintertiden är att när det är soligt så har man en jämn och fast ljus hela tiden, och när det är molnigt så är det mycket kalare ljus hela tiden.Med andra ord det inträffar sällan en variation under plåtningen. Dessa förhålanden inträffar sällan sommar tid pga olika skuggor från träd (fulla med löv) eller svag molnighet som kommer och försvinner under fotograferingen. Allt handlar om att hantera ljuset som faller in. En solig vinter landskap är lika enkel (eller lika svår för en amatör) som en solig dag på en playa i Spanien.

Så om din fotograf har tagit på sig uppdraget och du känner att denna människa är en ärlig, så lita på att det kommer bli bra.

Lycka till

• emmi

Tack för alla svar! Ni är så hjälpsamma! Hjärta

Svar på tråden Behöver fotografen man anlitar ha erfarenhet av att fota snötäckta landskap?