• Anonym (Dumma mig)

Jag är en idiot, men snälla hjälp mig. Jag vet inte vad jag skall tro? :(

Jag kommer förmodligen få påhopp om vad som är rätt och fel. Och jag vet att jag gjort fel. Och jag får skylla mig själv, men snälla,  bortse från min idioti, jag behöver lite råd ändå. Har sådan klump i magen.. :(

Facebook handlar det om. För ett antal månader sedan så visade sig att sambons ex chattat med honom där och de kallpratade lite osv och det slutade med att hon frågade om han ville ses osv. Hon har en grej för honom, så det var inte vänskapligt. Min sambo sa nej direkt och sen dess har de inte pratat. Historien är lång, han gjorde lite fel i konversationen, men inget för att ja inte skall lita på honom. Hur som, jag är medveten om att jag inte har världens bästa självbild, så svartsjukan kan av olika anledningar spöka, speciellt efter den gången.

PROBLEMET: Sambon var inte hemma en stund, och nyfken som jag är, testar jag att logga på hans face på datorn, gissar lösen, o det var rätt. Första gången ja gör det. Vet inte ens varför! Hur som, jag läser inget privat, utan bara kikar runt pyttelite. Efter några minuter, så kommer det notification om att han har ett nytt privat meddelande. Jag rör ingenting. Någon minut efter så ser jag att den har "slocknat", dvs som att medd är öppnat. Efter ngn minut (ja, jag är dum) kollar ja bara snabbt från vem. Men ja hittar inget nytt medd som nyss mottagits...? Om han raderade detta från mobilen, finns den väl fortfarande kvar som arkiverad? Jag blev nervös efter detta, och tänkte kanske har exet skrivit igen (de är ej vänner på face) och han var rädd att ja skulle se (för att skydda mig) och raderade det. Men via mobilen kan man ej radera helt.. Så jag kollade på meddelande historien och allt, och inget nytt där.. jag förstår inte? Jag är hemsk, jag vet verkligen det och jag får skylla mig själv, men finns det ändå någon vänlig själ som kanske vet? Ps. min sambo är underbar verkligen och skulle direkt ge mig lösenordet om jag bad. Vilket jag ej gjort, dock gissade rätt tyvärr. Så att han döljer ngt låter också konstigt..

Sista gången jag gjorde detta iallafall.. Usch.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-11 19:05
    Jag är inte hemma för tillfället så hinner inte svara på alla inlägg just nu, men uppdaterar sen. För tillfället vill jag tacka alla för era inlägg o säga att ni är heeeelt jäkla underbara människor!! KRAM! :)

• Svar på tråden Jag är en idiot, men snälla hjälp mig. Jag vet inte vad jag skall tro? :(
  • Anonym (hmmm)

oftast så får man ju ett mail på hotmail eller vad man nu har om att man mottagit ett meddelande från vem & på facebook.*

Så kolla hans mail så kan du både se vem det kommer ifrån & vad som skrivits??!

& ja man kan ju radera sånt igenom mobilen (iphone) pratar jag om då..
    och om han nu får meddelande till mailen kan man ju ha raderat det redan igenom mobilen men själva mailen på datorn ligger det alltid kvar då man måste ta bort det helt för att det ska försvinna!!

• Stiffini

Vet den känslan du har, och jag hade reagerat likadant.
    Men du är din värsta fiende just nu!
    Mitt råd är att du pratar med honom om detta, berätta allt även det som känns pinsamt och jobbigt att säga.
    Säg att du inte misstänker honom men att det spøkar i ditt huvud.
    Han kommer førstå!!
    Kram på dig

• Anonym (Dumma mig)

ANONYM (hmm): går ej att citera ditt medd. Problemet är att hans hotmail blev hackat för flera månader sedan. Han har varken mailen lr msn kvar sen ett bra tag, o detta vet jag till hundra procent. Jag har testat mig fram lite, och om man tar emot ett medd från någon på ens vänlista o sen raderar det via appen på iphonen så finns den arkiverad om man letar via datorn sen. Dock om det skickas från ngn utanför o man raderar (man svarar ej heller), så raderas den helt. Så jag vet inte.. Jag bara testade honom o frågade om han fått medd idag, o han sa nej. O han verkade inte oärlig. Han har jättesvårt för att ljuga o är en underbar person. Njää, jag vet verkligen inte.. Kan hända att ngn utanför skrivit nått, kanske nått ex lr nått (han har inga på sin vänlista o ej heller kontakt m ngn privat). O han tog bort det för att ja tyvärr lätt kan bli nojig. :/ antar att ja aldrig kmr få svar så.. TACK för ditt svar!

• Anonym (Dumma mig)

STIFFINI: jag önskar jag kunde säga detta till honom, men det kan ja verkligen inte. Han hade inte kunnat lita på mig igen. :(. Som ja skrev på inlägget ovan så har ja lätt för att vara nojjig ibland så han har andå vart väldigt tålamodig. Vill inte kasta detta på honom. Nää usch ja får väl bara svälja detta. Tack snälla för ditt svar!! Kram!

• nippja

Det händer rätt ofta åt mej att facebook släpar efter lite, d.v.s. att jag fått ett meddelande och läst det, men att den röda "lampan" ändå lyser som om jag fått ett meddelande. Lika är det med notifications om någon t.ex. kommenterat mitt status, så kan lampan lysa hur länge som helst.

• nippja

Och så vill jag tillägga att ifall han verkligen fick ett meddelande från exet och han raderade det, så skulle jag tro att han raderade det för att han helt enkelt inte var intresserad - han sa ju redan nej till att träffas!

• Anonym (Lita på varandra)

Vad hände med att lita på varandra? Hon vill träffas, han säger nej, du snokar på hans facebook, han får ett mejl - som sen försvinner. Antingen så var det från henne och han, eller hon för den delen, raderade meddelandet innan du hann läsa det. Varför göra en så stor grej av det hela? Du hade inte med det att göra från första början - så bara släpp det.

Jag har också problem med självkänsla och sådär - men det innebär inte att jag snokar på min sambos facebook för att jag är rädd för att han träffar sitt ex. Man får helt enkelt lita på varandra, för annars kommer det inte funka!

• Anonym
    nippja skrev 2011-08-11 05:24:14 följande:
    Det händer rätt ofta åt mej att facebook släpar efter lite, d.v.s. att jag fått ett meddelande och läst det, men att den röda "lampan" ändå lyser som om jag fått ett meddelande. Lika är det med notifications om någon t.ex. kommenterat mitt status, så kan lampan lysa hur länge som helst.
    Precis, man kan inte fästa sig för mycket vid tekniska saker som händer på Facebook, det är sjukt buggigt ibland!

Av det du har berättat hittills låter det inte som att han har några som helst planer på att gå bakom ryggen på dig. Men jag vet hur nojig man kan bli ibland. När jag började noja över en grej på Facebook tog jag en klok kompis till hjälp för att lugna ner mig, det kanske vore nåt för dig också? Hon hjälpte mig att liksom gå igenom och värdera "bevisen". Då blev det tydligt hur obetydligt det var.

Om det här är första och enda gången du har reagerat så här är det bara att göra ditt bästa för att släppa det och gå vidare. Men om du som du säger har lite problem med självkänslan och lätt blir svartsjuk för ingenting kan det vara bra att prata med någon professionell. Jag tycker KBT är jättebra för att få styr på spökande tankar och nojjor. Men det beror ju på hur stort problemet är förstås.
  • fru i augusti

Precis som andra redan påpekat: FB släpar efter ibland. Jag har flera ggr haft en markering som visar på nytt meddelande. Men när jag går in och läser så är det ett jag redan läst. Tycker att din sambo verkar vara ointresserad av sitt ex och det känns inte som om du behöver oroa dig för någonting kring hans känslor.

• Aniara4

Möjligen kan man tycka att om hon nu är så på och försöker få honom tillbaka (om det är det hon gör) så skulle han kunna vara lite hårdare mot henne och verkligen markera att han inte tolererar sånt trams från hennes sida, och kan hon inte hålla en neutral och vänskaplig ton så vill han inte ha kontakt med henne. Det är ju faktiskt inte obligatoriskt att hålla kontakt med sina ex om man inte har barn ihop.

Att han inte gör det betyder förmodligen inte att han är intresserad, bara att han är lite mesig och konflikträdd.

• förlovadflicka

Säg bara vad du gjorde och fråga hur det kommer sig? Om han är så underbar så ska du kunna vara ärlig mot honom :)

• knyttan

Bara släpp det! Det är ett klassiskt hjärnspöke. Jag får öht inte samma uppdateringar på Fejjan i datorn som i telefonen, och oavsett om det nu var så att han fick ett privat meddelande som han raderade direkt så kan det ju lika gärna vara så att det var något oviktigt tex får jag ofta uppdateringsmeddelanden från olika grupper som jag är medlem i, och dom raderar jag ibland. Mycket troligare att det är ngt sånt faktiskt... Om du kollar på ditt resonemang så innehåller det en hel del antaganden: 1) att han fick ett nytt meddelande (kan ha varit en bugg, eller ngt han kollat tidigare som låg kvar i systemet, det händer mig ganska ofta) 2)att det var från hans ex (titta nu har du redan gått från ett mycket hypotetiskt antagande till ett annat - som sagt kan det ju ha varit precis vad som helst om han nu ens fick ett meddelande och det inte var en bugg) 3) att han raderade det hypotetiska meddelandet som hypotetiskt var från hans ex för att skydda dig (här antar du ju dessutom att han räknar med att du spionerar på honom på hans privata FB-sida?) 4) etc etc etc....

Bestäm dig NU för att de du såg var en bugg eller ett spam eller vilken förklaring som helst som du kan känna dig bekväm med, försök inte tänka eller "räkna ut" vad det var för det kan du inte, försök inte kolla igenom hans FB sida igen, försök inte snoka i hans mail för att på så sätt ta reda på vad för meddelanden han har fått, för detta är nämligen mumma för hjärnspöken och får dem att bli stora och jättestarka - och då kommer det sluta med att du stalkar honom på riktigt. Ta proffesionell hjälp om du känner att du behöver det, men gå inte in på hans FB sida igen. Kanske ska du tillochmed uppmana honom att byta lösenord eller något, du kanske kan bortförklara det med att du har hört att FB kan hackas och att man ska byta med jämna mellanrum (faktiskt sant) om du inte vill erkänna vad du gjort...

Styrkekram!

• Dejli
    nippja skrev 2011-08-11 05:24:14 följande:
    Det händer mig hela tiden också... ofta slocknar den när jag läst det, och sen nästa gång jag loggar in så lyser det igen fast det inte finns nya meddelanden.
  • tomlinn

oh, vad jag känner igen mig från tidigare förhållande! Som flera andra har sagt, antingen behöver du bestämma dig för att det inte är något, att meddelandet bara blinkade till och oavsett vad det var och från vem (om det ens fanns) så är det inget att oroa sig för. Eller, om det inte går och osäkerheten växer sig för stor, måste du prata med honom och förklara hur jobbigt det blev för dig. Hur svartsjukan slog till, att du vet att det inte var rätt gjort men att det gnagde och att du gjorde det ändå osv. För om du inte gör det, utan t ex kollar igen eller börjar snoka i hans mail, då växer det och plötsligt har du varit oärlig mot din sambo i flera veckor, månader... och då kommer inte bara osäkerheten utan också en god portion självförakt. 

Om din sambo har någon omtanke om dig förstår han hur jobbigt det är för dig och ser till att avsluta kontakten med ex:et helt och hållet en gång för alla.

En parallell till mig själv: jag har en historia med ett förhållande där min dåvarande sambo bedrog mig med sina ex, flera stycken av dem. När jag träffade min man och det visade sig att han hade (och har) kontakt med SITT ex eftersom de delar hund kan jag lova att det tog emot att prata om det - vem vill ha en "hysterisk" ny flickvän som genast förbjuder en att träffa någon i ens umgängeskrets? Det var många djupa andetag, halvkvädna meningar och tårar innan jag hade förklarat och han hade förstått. Sedan dess talar han alltid om när de har kontakt, fastän det är länge sedan nu och jag inte längre alls känner av just den sortens osäkerhet och bristande självförtroende.

lycka till! om ni tror på varandra fixar ni det här! 

Svar på tråden Jag är en idiot, men snälla hjälp mig. Jag vet inte vad jag skall tro? :(