Jag är en idiot, men snälla hjälp mig. Jag vet inte vad jag skall tro? :(
oh, vad jag känner igen mig från tidigare förhållande! Som flera andra har sagt, antingen behöver du bestämma dig för att det inte är något, att meddelandet bara blinkade till och oavsett vad det var och från vem (om det ens fanns) så är det inget att oroa sig för. Eller, om det inte går och osäkerheten växer sig för stor, måste du prata med honom och förklara hur jobbigt det blev för dig. Hur svartsjukan slog till, att du vet att det inte var rätt gjort men att det gnagde och att du gjorde det ändå osv. För om du inte gör det, utan t ex kollar igen eller börjar snoka i hans mail, då växer det och plötsligt har du varit oärlig mot din sambo i flera veckor, månader... och då kommer inte bara osäkerheten utan också en god portion självförakt.
Om din sambo har någon omtanke om dig förstår han hur jobbigt det är för dig och ser till att avsluta kontakten med ex:et helt och hållet en gång för alla.
En parallell till mig själv: jag har en historia med ett förhållande där min dåvarande sambo bedrog mig med sina ex, flera stycken av dem. När jag träffade min man och det visade sig att han hade (och har) kontakt med SITT ex eftersom de delar hund kan jag lova att det tog emot att prata om det - vem vill ha en "hysterisk" ny flickvän som genast förbjuder en att träffa någon i ens umgängeskrets? Det var många djupa andetag, halvkvädna meningar och tårar innan jag hade förklarat och han hade förstått. Sedan dess talar han alltid om när de har kontakt, fastän det är länge sedan nu och jag inte längre alls känner av just den sortens osäkerhet och bristande självförtroende.
lycka till! om ni tror på varandra fixar ni det här!