Om det enbart handlar om att han inte vill stå i centrum, och inte om att han inte vill gifta sig, då tycker jag nog att han får bjuda till lite och låta dig få ett bröllop som också blir som DU vill, och inte enbart som HAN vill. Om båda gifter sig ska båda vara nöjda. Att ha en fest med familjen är vad han är bestämd över, då tycker jag nog du kan kräva att inte blåsa av vid kl 19. Du tror inte han kommer dras med av stämningen senare?
Eller så gör ni en helt annan grej av det. Gifter er tidigt på förmiddagen och har ett lunchbröllop med fest och mat på eftermiddagen, då är ni ju klara vid 19 utan att ha haft en kortare fest för det. Det kanske inte blir ett dansa-hela-natten-bröllop, men gott om tid att fira och umgås.
Jag tycker din man låter som ett bortskämt barn som alltid får sin vilja igenom. I ett förhållande måste man kompromissa om saker, och välja sina slag. Ett bröllop ÄR en stor sak, och om han nu egentligen bara bryr sig om själva ceremonin och inte festen, då tycker jag det känns väldigt egoistiskt att inte låta dig få din vilja igenom denna enda dag. VARFÖR vill han inte stå i centrum? Gör han inte det på födelsedagar heller?
Jag tycker nog ni får ta ett ordentligt snack om det här med kompromisser. Varför är hans vilja och drömmar så mkt viktigare än dina? Är detta vad du vill resten av ditt liv, att stå tillbaks för att han "vill inte"? Tycker inte det låter som receptet på ett lyckligt liv ihop...