Operera bort livmoder i onödan? Bieffekter?
Först och främst har du fått de barn du vill ha? om svaret är ja kan vi ju prata vidare.
Jag har tagit bort min livmoder, det gjorde jag redan när jag var 27 eller 29 år kommer inte ihåg riktigt vilket år det var jag är nu 46 år. Jag har mina äggstockar och äggledare och livmodertappen kvar.
Jag har inte ångrat mig en sekund och har inte upplevt något negativt med operationen alls. Det enda skulle vara att min mage är ful och hänger vilket enligt läkarna beror på operationen men det är ju ett kosmetiskt fel så det räknar jag inte. Och jag har massor av vänninor som har tagit bort livmodern det enda de har sagt är att de undrar varför de väntade så länge med att ta bort den. Det är underbart att slippa mensen jag hade nämligen djävulska besvär det var därför jag valde att ta bort den. De flesta av vänninorna som har tagit bort den har varit äldre och har tagit bort den pga myom och andra besvär.
Man går ju inte in i klimakteriet om de lämnar äggstockarna kvar. Nu gick jag in i klimakteriet väldigt tidigt ändå jag är där nu men det har inget med operationen att göra.
Hmm kommer inte på något att skriva men om du har några frågor kan jag försöka svara på dom.
Men det jag ställer mig kritisk till är att argumnetet till att TS skall göra det är för att det är enklare för kirurgen! Herregud, skulle man stympa ett ben om det vore lättare än att gipsa oxå eller... Jag hade aldrig gått med på att operera bort livmodern om det inte var absolut nödvändigt trots att jag har hemska mensperioder med mycket smärta o kraftiga blödningar. Kan man lösa TS mediciniska problem på annat vis än att operera bort allt är väl det helt klart att föredra. Man ska ju inte behöva operera bort något bara för att det råkar vara smidigare ör kirurgen! Märkligt också att han påstår att det inte finns någar eventuella biverkningar! Det är ju allmänt känt att man kan få problem med "kisseriet" detta är oxå väldigt vanligt bland steriliserade hundar. De går och småläcker hela tiden. Svärföräldrarnas hund har det problemet och de ger henne nån medicin för det så att hon inte ska kissa lika mkt... ändå går hon stänker överallt när man e ute o går o ibland märker man att hon inte kan knipa av osv..... Så som sagt märkligt att han inte ens nämner inkontinensproblematiken som kan uppstå.. känns ju nästan som att han vill undanhålla biverkningar så att du ska gå med på det. Sånt borde han veta.
Men det känns som att du redan har svaret TS.
Lycka till och hoppas allt går bra!