Operera bort livmoder i onödan? Bieffekter?
Jag startade en annan tråd igår, men tycker att rubriken och trådstarten kanske blev lite luddig så jag gör ett nytt försök. Den gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-7-101/m4039966.html
Jag har alltså en stor cysta på ena äggstocken som är godartad men ändå bör tas bort. Jag har också cellförändringar på livmodertappen, som ser godartade ut men vi vet inte säkert förrän om en vecka.
Läkaren vill operera bort livmodern också. Anledningen är att det blir enklare för honom att få bort både cystan och cellförändringarna då. Det är klart att det går utan att ta bort livmodern men det blir jobbigare... för honom. Jag har sökt på nätet om bieffekter av att operera bort livmodern, men det enda jag hittar är att det kan vara bra att operera bort livmodern pga att man slipper sina besvär efteråt (blödningar, knutor, cancer mm), men jag har ju inga besvär. Jag har inte hittat någon information om att ta bort livmodern av bekvämlighetsskäl. Om inte läkaren klarar detta kanske det betyder att han är en dålig kirurg. Vill jag hamna i händerna på en dålig kirurg??!
Enligt läkaren finns inga som helst bieffekter av att ta bort livmodern. Det jag har läst mig till på diverse läkar/gynsidor på nätet är: man kommer in i klimakteriet, inkontinens, får problem med benskörhet (som jag redan har problem med pga annan medicinering med den bieffekten) man kan få minskad sexlust - eller tvärtom, mm mm.
Från webbsidan Klimakteriet.nu
Att operera bort livmodern
Det finns olika skäl att avlägsna livmodern. Muskelknutor (myom), blödningsrubbningar, cancer i livmodern (eller i livmoderhalsen) eller framfall är de i särklass vanligaste. När det gäller cancer råder det inga tvivel om att livmodern bör opereras bort, men i de övriga fallen går åsikterna isär. Det finns både för- och nackdelar med att operera bort livmodern och det är bara kvinnan själv som kan avgöra vad som känns rätt. Lättnad över att slippa sjukdomar och symtom måste vägas mot att det rör sig om ett större operativt ingrepp. Operationen är så omfattande att man behöver räkna med att sjukskriva sig i sex till åtta veckor och att man först efter tre månader kan återfå arbetsförmågan helt. En av fem kvinnor får problem med att kissa, eller problem med att blåsan och slidan sjunker ner efter operationen. Många gånger är kvinnan orolig för att sexlivet ska bli annorlunda efter operationen, att det ska göra ont eller vara skadligt. Och givetvis sker det förändringar, men för de allra flesta är besvären övergående.
Det finns som sagt många skäl till att operera bort livmodern. Att det ska bli enklare för kirurgen tycker jag är det absolut sämsta skälet - ett ickeskäl!!!
Eller är det jag som är en gnällig och obekväm patient bara?