Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Operera bort livmoder i onödan? Bieffekter?

Houdini skrev 2011-08-15 23:16:06 följande:

Och tyvär är ju livmodercancer en av de cancerformerna som man har sämst prognos att överleva från. För den upptäcks ofta för sent. Förlåt om jag låter makaber. Men jag försöker se det från flera håll.

Livmodercancer skiljer sig från livmoderhalscancer ganska ordentligt. Livmoderhalscancer kan vara enormt aggressiv (nu menar jag inte små cellförändringar för det kan vi alla ha och kroppen läka själva ibland o ibland får man hjälp på traven med op, utan när det verkligen är en cancer) Livmodercancer däremot är "bra" på så sätt att har man väl diagnosticerat det opereras man och i o m det är man oftast helt botad.

Förlåt att jag la mig i :)
    Anonym skrev 2011-08-12 10:11:39 följande:
    Enligt läkaren finns inga som helst bieffekter av att ta bort livmodern. Det jag har läst mig till på diverse läkar/gynsidor på nätet är: man kommer in i klimakteriet,
    Så länge man har kvar sina äggstockar kommer man inte i klimakteriet.

Till TS: Jag tycker du ska kontakta läkaren igen och vara ärlig med dina funderingar. Visst finns det rötägg bland vårdpersonal men de flesta vill göra ett bra jobb och ha bra relation till sina patienter. Det kanske blivit ett missförstånd er emellan? I vilket fall som helst tror jag du skulle sova bättre o kunna ta ett bättre beslut om du gjorde det. Lycka till!! Ta hand om dig!
Svar på tråden Operera bort livmoder i onödan? Bieffekter?