Inlägg från: Vi2alltid |Visa alla inlägg
  • Vi2alltid

Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)

Jag har hört talas om allt för många vigslar där man inte går ut med barnen, för att föräldrarna "inte vill missa något". Sedan är ju ibland gränsen hårfin: ett gallskrikande barn går man ju ut med, men en som gnyr lite kan ju stanna kvar; var går då gränsen?

Om du verkligen har disciplinen att gå ut så kan ju det fungera bra! Samtidigt, om brudparet har önskemål om barnfritt så kanske det är bättre att låta honom vänta utanför?

• Vi2alltid
    Anonym skrev 2011-08-13 12:19:52 följande:
    En liten undran bara, hur tänker de överkänsliga kring folk som hostar eller tom nyser i kyrkan? Det är nog ungefär lika lätt att förutse som att ett litet barn ska höras, tänker jag? Alla med hosta borde ju rimligtvis stanna hemma? Alla som lider av någon slags känslighet som kan orsaka nysningar pga allergi eller damm eller solstrålar osv, bör väl inte heller vara med på ett bröllop och förstöra stämningen? Hm,  hur gör man med de som är lättrörda och kanske ger upp en hög snyftning precis när löftena ska avges, fyyy så störande!!! Allvarligt, så tycker jag att de som störs av att det kommer ljud från folk i kyrkan, verkar vara alldeles för självupptagna för att det ska vara sunt. Egentligen borde de ta en ceremoni där endast prästen och minsta antal möjliga är närvarande. Men det går ju inte ihop sig med att dessa oftast vill visa upp sig själv och sitt oftast väldigt påkostade bröllop. Egotrippen blir ju inte lika skön, om inte många har möjlighet att ha hela sin uppmärksamhet på dem hela dagen, det förstår jag.  
    jag som har tinnitus tycker det är en enorm skillnad!!!! (ja, jag vet inte ens hur jag kommer klara av att skaffa barn, men det får väl gå på något sätt) 
    jag tror de flesta inte har något emot några pip eller gnyn från små barn, det är skrikandet som är lite jobbigt ibland. 
  • Vi2alltid
    Anonym skrev 2011-08-13 16:59:58 följande:
    Jag har också tinnitus, och jag tycker att det är enorm skillnad på ett litet barn som gnyr eller gråter, som en liten bebis gör, och illvrålen som tex en två- till fyraåring kan ge ifrån sig. Där, i samma kategori, som de större barnen, hamnar definitivt både hosta och nysningar. Det finns små, diskreta nysningar, sedan finns de de som verkligen vrålar ut sin nysning. Och till Vi2alltid, tänk dig riktigt noga för, om du har stora problem med skrikande barn pga din tinnitus, för det går aldrig att påverka hur skrikiga barn just du får. För min del är det faktiskt lite svårt att se att det skulle vara så mycket värre med den lilla tremånadersbebisen, än spridda hostningar från olika håll. Tror knappast att folk förstår att hostkvoten är uppfylld, och hinner gå ut innan de hostar, när vi talar om de som är riktigt känsliga för störningar som exempelvis Aniara4. Jag tycker det är lite skrattretande att man är sånt kontrollfreak, att man kan störa sig på vad som händer runtomkring i just den stunden man avger sina löften till varandra. Om man inte ens då kan vara helt fokuserad på vad som händer i själva ceremonin, utan måste ha uppmärksamhet mot gäster, så tycker jag verkligen synd om både brud och gäster. Jag tror att det är större risk att hostande gäster stör, än att den lilla bebisen gör det. Just därför att den hostande tror att det inte stör, medan den med barn, är fullt medveten om att risken är att man får skäll, om man inte är blixtsnabb ut. 
    självklart kan jag inte beställa hur skrikiga mina barn blir. Men det är väl något som jag måste leva med. Att inte skaffa barn alls känns inte som ett alternativ. Men jag skulle aldrig jobba på dagis om man säger så; jag kan försöka undvika det jag kan undvika. 
    Och angående spädbarn eller 4-åringar så kanske du inte svarade till mig, jag vill ändå bara klargöra att jag inte har gjort någon skillnad på dessa. 
  • Vi2alltid
    Anonym skrev 2011-08-13 17:11:41 följande:
    Tycker absolut att du ska skaffa barn, ville bara att du skulle vara införstådd med att det är lika illa, eller egentligen ännu värre med de egna barnen, eftersom man är så nära dem när de skriker. Så, beroende på hur stora problem du har, vara förberedd på att de besvären kommer öka väsentligt. 
    Jo, jag får väl gå omkring med öronproppar konstant eller nåt! :/
  • Vi2alltid

Jag kan inte förstå hur en diskussion huruvida man ska ha med ett barn med på vigseln eller inte, kan övergå i en diskussion huruvida man tycker om barn eller inte. Det har ingenting alls med frågan att göra! Spelar väl ingen roll hur mycket man älskar barn, ett skrikande barn i kyrkan kan fortfarande vara jobbigt för vem som helst.

Lättast är att ha barnvakt utanför, om brudparet har bett om barnfri vigsel. Om den lösningen finns så är ju den kanon!

Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)