• Anonym

Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)

vår vän ska gifta sig men de har bara bjudit släkt men har sagt att vi gärna får komma till kyrkan.
    de ska ha fest utan barn förutom deras egna som är med.
    vi vänner har flera barn som ska med till kyrkan, ok enligt bruden men jag vet inte vad hon egentligen tycker om det...

för min del undrar jag nu vad du skulle gjort med en tre månaders bebis, ta med in i kyrkan eller ta med en barnvakt som kan gå en promenad utanför?
    Vi var på bröllop för en månad sedan och då blev han lite rädd för hög musik etc och skrek lite men annars gick det bra. Är rädd att han ska skrika och förstöra, visserligen går jag då ut men ändå...

Vad göra?

och, en sak till- vi är ju inte bjudna på fest men har skrivit ett telegram, inte bör man köpa present? Hon har vi d ngt tillfälle sagt att de inte ville ha presenter.

• Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)
  • Kattpoet

Om du blir rädd så blir barnet rädd, ja det blir rädda  av högaljud ibland och det finns hörselkåpor för småttingar, så det kan fixas. Det viktigaste är att du är ko lung eftersom barnet tar efter ditt sinnes stämning mer än folk tror idag.

• Cicci90
    Anonym skrev 2011-08-12 14:06:47 följande:

vår vän ska gifta sig men de har bara bjudit släkt men har sagt att vi gärna får komma till kyrkan.
    de ska ha fest utan barn förutom deras egna som är med.
    vi vänner har flera barn som ska med till kyrkan, ok enligt bruden men jag vet inte vad hon egentligen tycker om det...

för min del undrar jag nu vad du skulle gjort med en tre månaders bebis, ta med in i kyrkan eller ta med en barnvakt som kan gå en promenad utanför?
    Vi var på bröllop för en månad sedan och då blev han lite rädd för hög musik etc och skrek lite men annars gick det bra. Är rädd att han ska skrika och förstöra, visserligen går jag då ut men ändå...

Vad göra?

och, en sak till- vi är ju inte bjudna på fest men har skrivit ett telegram, inte bör man köpa present? Hon har vi d ngt tillfälle sagt att de inte ville ha presenter.

Smidigast vore väl att ta med en barnvakt som kan ta en promenad med barnet under vigseln? Om ni har tillgång till sådan förståss.
    Så slipper du oroa dig för att barnet ska "förstöra" och barnet är ändå i närheten om något skulle hända :)

Angående present, det är ytterst sällan jag har sett att de som har skickat telegram har köpt present, så det är nog inget ni behöver oroa er för. Speciellt inte om de inte vill ha presenter :p
  • Vi2alltid

Jag har hört talas om allt för många vigslar där man inte går ut med barnen, för att föräldrarna "inte vill missa något". Sedan är ju ibland gränsen hårfin: ett gallskrikande barn går man ju ut med, men en som gnyr lite kan ju stanna kvar; var går då gränsen?

Om du verkligen har disciplinen att gå ut så kan ju det fungera bra! Samtidigt, om brudparet har önskemål om barnfritt så kanske det är bättre att låta honom vänta utanför?

• Aleta

Det är naturligt med små barn och visar man hänsyn genom att gå ut ifall de skriker så anser jag att man inte stör. 

Det är värre med större ungar som föräldrarna låter springa omkring i kyrkan, men det är min åsikt. 

• Anonym

Om de sagt att de inte vill ha present, så behöver ni heller inte köpa någon. Däremot tycker jag att det är trevligt att bjuda på en extra flott champagne, eller något annat festligt nästa gång man ses för att fira lite ändå.

Tycker inte att du ska oroa dig för barnet i kyrkan heller, men om du är rädd för att missa vigseln om du måste gå ut, så kanske du kan hitta en barnvakt som finns med utanför?

• Aniara4

Som flera har varit inne på, det viktigaste är att du inte stannar en endaste sekund i kyrkan med ett skrikande barn! Vänta inte på att det nog slutar snart, gå raka vägen ut vid minsta pip. Sitt gärna långt bak längst ut på raden så du inte behöver krångla dig ut.

Eller om du inte vill riskera att missa något av vigseln så är en barnvakt som promenerar utanför ett jättebra alternativ om ni har tillgång till en sådan.

Om du tror att hon verkligen menade att de inte vill ha presenter räcker det nog bra med ett telegram, eller som någon sa att köpa lite fin champagne och skåla med dem nästa gång ni ses.

• Kattpoet

Um, barn  gnyr  och låter om de piper lite tar det ju slut snabbt och den brunden som märker av ett bäbis pip  har fokuset på fel ställe.

Jag märkte inte att  A grät på mitt första bröllop, det fick jag berättat senare och han var då 3 månader. 

• Therese142

Jag har skrivit i inbjudan att ammande barn är välkomna med sin mamma på festen. Så jag räknar fullt med att vänner som har barn, både äldre och ammande, kommer till kyrkan och att det kan bli fullt ös med både tjoade och skrik.. Dock har dessa underbara föräldrar sagt att de sätter sig långt bak i kyrkan, spännande att se om det blir "slagsmål" om dessa platser.. :) Min åsikt är att har jag som brud sagt ok till barn i kyrkan men barnfritt på festen så får jag helt enkelt finna i det. Barn gör ljud, oavsett ålder..

När min kära mamma gifte sig så var jag och min tvillingsyrra 3 år och smått börjat prata och när kyrkklockarna hade slutat ringa och det var knäppt tyst i kyrkan så tjoade jag och syrran med åsikten som alla hörde " mamma är thin" (läs fin) ett antal gånger och den andre av oss sa " ja det är hon", bästa är att det fångades på video av en hel del människor som nu även kommer att närvara på mitt bröllop.. Ibland skapar barn bland de bästa minnen från bröllop :)

• Mimmi2012

En vän till oss ska gifta sig och har skrivit något fyndigt på inbjudan faktiskt som jag håller med om fullt ut Glad

Detta är en fest för vuxna
    men barn som behöver amma
    får självklart följa med mamma

Solig

• Anonym (A)

Jag har full förståelse för barnfria bröllop men en 3-månaders bebis tycker jag man "måste" acceptera under vigseln för det. Knasigt vore det i mina ögon annars. Min erfarenhet är att det funkar bra om den ena parten kan vara redo att gå ut om barnet blir för oroligt. För allas skull, barnet, föräldrarnas o brudparet. Isf går det ju jättebra.

Hoppas ni får trevligt!

Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)