• Anonym

Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)

vår vän ska gifta sig men de har bara bjudit släkt men har sagt att vi gärna får komma till kyrkan.
    de ska ha fest utan barn förutom deras egna som är med.
    vi vänner har flera barn som ska med till kyrkan, ok enligt bruden men jag vet inte vad hon egentligen tycker om det...

för min del undrar jag nu vad du skulle gjort med en tre månaders bebis, ta med in i kyrkan eller ta med en barnvakt som kan gå en promenad utanför?
    Vi var på bröllop för en månad sedan och då blev han lite rädd för hög musik etc och skrek lite men annars gick det bra. Är rädd att han ska skrika och förstöra, visserligen går jag då ut men ändå...

Vad göra?

och, en sak till- vi är ju inte bjudna på fest men har skrivit ett telegram, inte bör man köpa present? Hon har vi d ngt tillfälle sagt att de inte ville ha presenter.

• Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)
  • Anonym

Jag har också tinnitus, och jag tycker att det är enorm skillnad på ett litet barn som gnyr eller gråter, som en liten bebis gör, och illvrålen som tex en två- till fyraåring kan ge ifrån sig. Där, i samma kategori, som de större barnen, hamnar definitivt både hosta och nysningar. Det finns små, diskreta nysningar, sedan finns de de som verkligen vrålar ut sin nysning. Och till Vi2alltid, tänk dig riktigt noga för, om du har stora problem med skrikande barn pga din tinnitus, för det går aldrig att påverka hur skrikiga barn just du får. För min del är det faktiskt lite svårt att se att det skulle vara så mycket värre med den lilla tremånadersbebisen, än spridda hostningar från olika håll. Tror knappast att folk förstår att hostkvoten är uppfylld, och hinner gå ut innan de hostar, när vi talar om de som är riktigt känsliga för störningar som exempelvis Aniara4. Jag tycker det är lite skrattretande att man är sånt kontrollfreak, att man kan störa sig på vad som händer runtomkring i just den stunden man avger sina löften till varandra. Om man inte ens då kan vara helt fokuserad på vad som händer i själva ceremonin, utan måste ha uppmärksamhet mot gäster, så tycker jag verkligen synd om både brud och gäster. Jag tror att det är större risk att hostande gäster stör, än att den lilla bebisen gör det. Just därför att den hostande tror att det inte stör, medan den med barn, är fullt medveten om att risken är att man får skäll, om man inte är blixtsnabb ut. 

• Vi2alltid
    Anonym skrev 2011-08-13 16:59:58 följande:
    Jag har också tinnitus, och jag tycker att det är enorm skillnad på ett litet barn som gnyr eller gråter, som en liten bebis gör, och illvrålen som tex en två- till fyraåring kan ge ifrån sig. Där, i samma kategori, som de större barnen, hamnar definitivt både hosta och nysningar. Det finns små, diskreta nysningar, sedan finns de de som verkligen vrålar ut sin nysning. Och till Vi2alltid, tänk dig riktigt noga för, om du har stora problem med skrikande barn pga din tinnitus, för det går aldrig att påverka hur skrikiga barn just du får. För min del är det faktiskt lite svårt att se att det skulle vara så mycket värre med den lilla tremånadersbebisen, än spridda hostningar från olika håll. Tror knappast att folk förstår att hostkvoten är uppfylld, och hinner gå ut innan de hostar, när vi talar om de som är riktigt känsliga för störningar som exempelvis Aniara4. Jag tycker det är lite skrattretande att man är sånt kontrollfreak, att man kan störa sig på vad som händer runtomkring i just den stunden man avger sina löften till varandra. Om man inte ens då kan vara helt fokuserad på vad som händer i själva ceremonin, utan måste ha uppmärksamhet mot gäster, så tycker jag verkligen synd om både brud och gäster. Jag tror att det är större risk att hostande gäster stör, än att den lilla bebisen gör det. Just därför att den hostande tror att det inte stör, medan den med barn, är fullt medveten om att risken är att man får skäll, om man inte är blixtsnabb ut. 
    självklart kan jag inte beställa hur skrikiga mina barn blir. Men det är väl något som jag måste leva med. Att inte skaffa barn alls känns inte som ett alternativ. Men jag skulle aldrig jobba på dagis om man säger så; jag kan försöka undvika det jag kan undvika. 
    Och angående spädbarn eller 4-åringar så kanske du inte svarade till mig, jag vill ändå bara klargöra att jag inte har gjort någon skillnad på dessa. 
  • Anonym

Jag var bjuden till en vigsel i höstas, dock inte till festen. Fick ingen pappersinbjudan utan en via Facebook så jag vet inte om de egentligen hade skrivit att de ville ha en barnfri dag. Men jag sa till bruden att jag gärna ville komma, men att barnvakt inte gick att fixa med så kort varsel, så jag undrade om min 1-åring fick följa med. Det fick hon. Hon var enda barnet i kyrkan. Hon skrek "mer! mer!" när solosången tog slut, vilket fick alla att fnissa & hon klappade händerna när brudparet pussades, men annars sa hon inte ett knyst.

Vid vårt bröllop kommer vi att välkomna alla barn, både små och stora, eftersom det för oss är en familjefest och vi ändå inte är intresserade av en alkoholorgy, men självklart - om ett av barnen skulle få för sig att go bananas mitt under vigseln och "förstöra" allt, så skulle det vara liiite ledsamt. Men absolut ingenting som är värt att utesluta dem för - vi blir ju ändå gifta!

• Anonym
    Vi2alltid skrev 2011-08-13 17:03:44 följande:
    självklart kan jag inte beställa hur skrikiga mina barn blir. Men det är väl något som jag måste leva med. Att inte skaffa barn alls känns inte som ett alternativ. Men jag skulle aldrig jobba på dagis om man säger så; jag kan försöka undvika det jag kan undvika. 
    Och angående spädbarn eller 4-åringar så kanske du inte svarade till mig, jag vill ändå bara klargöra att jag inte har gjort någon skillnad på dessa. 
    Tycker absolut att du ska skaffa barn, ville bara att du skulle vara införstådd med att det är lika illa, eller egentligen ännu värre med de egna barnen, eftersom man är så nära dem när de skriker. Så, beroende på hur stora problem du har, vara förberedd på att de besvären kommer öka väsentligt. Och nej, jag riktade inte det där andra till dig.  
  • Aniara4
    Anonym skrev 2011-08-13 16:59:58 följande:
    Tror knappast att folk förstår att hostkvoten är uppfylld, och hinner gå ut innan de hostar, när vi talar om de som är riktigt känsliga för störningar som exempelvis Aniara4. Jag tycker det är lite skrattretande att man är sånt kontrollfreak, att man kan störa sig på vad som händer runtomkring i just den stunden man avger sina löften till varandra. Om man inte ens då kan vara helt fokuserad på vad som händer i själva ceremonin, utan måste ha uppmärksamhet mot gäster, så tycker jag verkligen synd om både brud och gäster.
    Ja skratta på du att skratta är bra för hälsan så det bjuder jag på. Men för mig som är mycket ljudkänslig är det inte alls lika roligt. Och det är likadant för många som t.ex. har ADHD eller liknande problem. Det spelar ingen roll hur koncentrerad man är, minsta ljud stör koncentrationen. Lite hostningar och bladprassel ska jag nog klara under vigseln, men när jag t.ex. pluggar svåra saker kan jag inte sitta på biblioteket bland folk utan måste vara ensam hemma och ha det tyst omkring mig. Ja, det är jobbigt. Det är ett dolt handikapp.

Sen är det ju faktiskt så att just spädbarnsskrik är designat för att tillkalla uppmärksamhet och väcka maximalt obehag så att någon åtgärdar problemet som barnet har, så det är väl inte konstigt om det gör just det ska, nämligen att dra till sig uppmärksamhet?

Men du menar alltså på fullt alllvar att det inte är något problem att låta en bäbis yla sig igenom en vigsel? Då är jag glad att du inte är bjuden på mitt bröllop!
  • Anonym

Anaira, du sa man ska ta ut barnet vid minsta pip,  barn låter och om mamma blir stressad så tar barnet  upp på det och vet mamman om att bruden  inte klarar av någon form av ljud som passar in i  ett perfekt bröllop, ja då blir mamman stressad och skriker barnet.

Barn skriker inte alltid med alarm skrik, ibland är det  är det glada tillrop  och tänk dig, barn skrattar också.

• Vi2alltid
    Anonym skrev 2011-08-13 17:11:41 följande:
    Tycker absolut att du ska skaffa barn, ville bara att du skulle vara införstådd med att det är lika illa, eller egentligen ännu värre med de egna barnen, eftersom man är så nära dem när de skriker. Så, beroende på hur stora problem du har, vara förberedd på att de besvären kommer öka väsentligt. 
    Jo, jag får väl gå omkring med öronproppar konstant eller nåt! :/
  • Aniara4
    Anonym skrev 2011-08-13 17:17:21 följande:
    Anaira, du sa man ska ta ut barnet vid minsta pip,  barn låter och om mamma blir stressad så tar barnet  upp på det och vet mamman om att bruden  inte klarar av någon form av ljud som passar in i  ett perfekt bröllop, ja då blir mamman stressad och skriker barnet.

Barn skriker inte alltid med alarm skrik, ibland är det  är det glada tillrop  och tänk dig, barn skrattar också.
    Jag kanske var otydlig om det jag skrev gick att missförstå. Självklart menar jag inte små nöjdhetsljud och små"grymtanden" som bäbisar håller på med. (Säkrast att skriva citationstecken så jag inte blir anklagad för att tycka barn är grisar). Tvärtom skrev jag ju senare att större barn som viskar frågor inte räknas som störande.  Men oftast kan man ju märka när ett spädbarn är på väg att börja skrika på allvar, och då tycker jag inte man väntar tills det sätter igång eller rentav låter det skrika en stund i hopp om att det kanske slutar. Eller för att man som förälder är så van att man inte ens riktigt hör det.

Och tänk dig, man kan skriva i en trevlig ton under sitt vanligt nick om man vill!
  • Aleta
    Vi2alltid skrev 2011-08-13 17:22:18 följande:
    Jo, jag får väl gå omkring med öronproppar konstant eller nåt! :/
    Ett par rejäla hörselskydd bör varje förälder ha för att bevara förståndet!
    Det är faktiskt så att när barnet bara skriker och skriker så blir man lugnare om man har hörselskydd på när man går runt och bär på dem. Ibland har man traskat runt i timmar känns det som...

• Anonym
    Aniara4 skrev 2011-08-13 17:29:13 följande:
    Och tänk dig, man kan skriva i en trevlig ton under sitt vanligt nick om man vill!
    Vet du, om du inte gillar forumreglerna på Bröllopstorget, så tycker jag att du ska vända dig till sajten, inte gå på enskilda medlemmar som väljer att använda sig av en funktion som åtminstone i dagsläget är helt tillåten. 
Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)