• Anonym

Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)

vår vän ska gifta sig men de har bara bjudit släkt men har sagt att vi gärna får komma till kyrkan.
    de ska ha fest utan barn förutom deras egna som är med.
    vi vänner har flera barn som ska med till kyrkan, ok enligt bruden men jag vet inte vad hon egentligen tycker om det...

för min del undrar jag nu vad du skulle gjort med en tre månaders bebis, ta med in i kyrkan eller ta med en barnvakt som kan gå en promenad utanför?
    Vi var på bröllop för en månad sedan och då blev han lite rädd för hög musik etc och skrek lite men annars gick det bra. Är rädd att han ska skrika och förstöra, visserligen går jag då ut men ändå...

Vad göra?

och, en sak till- vi är ju inte bjudna på fest men har skrivit ett telegram, inte bör man köpa present? Hon har vi d ngt tillfälle sagt att de inte ville ha presenter.

• Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)
  • Kattpoet

Aleta, det var rådet min vän fick när hennes dotter gick in i en skrikfas,  om mamma är lugn så blir barnet lugnar snabbare även om i detta fallet har skriket inget med att barnet är ledset .

• Trivia

Om hon nu sagt att det är okej att ta med barn på bröllopet så måste du ju kunna lita på det. Men ar hon egentligen något annat får hon skylla sig själv. Man kan inte förvänta sig att folk ska vara tankeläsare...
    Det kan ju vara skönt för dig om du har möjlighet att ha en barnvakt. Så att du kan få koncentrera dig på bröllopet och inte att underhålla ditt barn.

• Anonym

Äh hörrni... Ärligt talat så kan man hålla sig till vanlig vett och etikett... Vi vet alla vilka reglerna är på en bröllopsdag! Det är BRUDPARETS dag och oavsett om de medger barn vid vigsel eller ej så utan tjafs om att barn måste få höras osv så kliver föräldrarna upp och går ut med skrikande barn! Skärpning folket, låt sunt förnuft råda... !

• Kattpoet

Skrikande barn är en sak  MEN när folk säger att barn ska ut om det ens piper, då är det fel åt fanders, små barn fiser, rapar,  skrattar, gnyr  och det är över snabbare än att mamman eller pappan hinner ut och då stör de mer  än om de vaggar snabbt sitt barn tyst.

• Silketuss

Kattpoet skriver klokt. Men gå efter din magkänsla, om du tror att du riskerar din vänskap med bruden, om din lille son gör ljud i kyrkan, kanske det är bättre med en barnvakt, antingen som finns utanför, eller hemma hos er. Present skulle jag inte ge, eftersom de undanbett sig det. Man kan aldrig veta hur känslig bruden är, så om man värderar vänskapen högt, är det nog säkrare att inte ta med barnet in i kyrkan. Hur man ser på barn är väldigt olika, tex tror jag att de som inte har barn är mindre toleranta än de som har barn. Men det är ingen regel, utan en generalisering. 

• Aniara4
    Kattpoet skrev 2011-08-13 21:18:30 följande:
    Skrikande barn är en sak  MEN när folk säger att barn ska ut om det ens piper, då är det fel åt fanders, små barn fiser, rapar,  skrattar, gnyr  och det är över snabbare än att mamman eller pappan hinner ut och då stör de mer  än om de vaggar snabbt sitt barn tyst.
    Aniara4 skrev 2011-08-13 17:29:13 följande:
    Jag kanske var otydlig om det jag skrev gick att missförstå. Självklart menar jag inte små nöjdhetsljud och små"grymtanden" som bäbisar håller på med. (Säkrast att skriva citationstecken så jag inte blir anklagad för att tycka barn är grisar). Tvärtom skrev jag ju senare att större barn som viskar frågor inte räknas som störande.  Men oftast kan man ju märka när ett spädbarn är på väg att börja skrika på allvar, och då tycker jag inte man väntar tills det sätter igång eller rentav låter det skrika en stund i hopp om att det kanske slutar. Eller för att man som förälder är så van att man inte ens riktigt hör det.
    Orkade inte skriva samma sak igen. Om det är fler som har missförstått får jag väl fortsätta upprepa förtydligandet.
  • Silketuss

Aniara4, hur menar du att man märker i förväg att ett barn är på väg att börja skrika på allvar? Jag har haft småbarn i flera omgångar, men jag tycker inte att jag vet förrän efteråt hur mycket de kommer låta, så jag blev lite nyfiken där-

• Aniara4
    Silketuss skrev 2011-08-13 22:09:58 följande:
    Aniara4, hur menar du att man märker i förväg att ett barn är på väg att börja skrika på allvar? Jag har haft småbarn i flera omgångar, men jag tycker inte att jag vet förrän efteråt hur mycket de kommer låta, så jag blev lite nyfiken där-
    Jag menar att man märker skillnad på om det är nöjdhetsljud eller missnöjdhetsljud. Missnöjdhetsljud medför risk för ökad ljudnivå om inte problemet omedelbart kan åtgärdas.
  • Silketuss

Jisses, jag hade nog inte klarat av att se på barn på det sättet, faktiskt. Barn är barn, inte ett ting med problem som behöver åtgärdas. Enligt min uppfattning, alltså. Men så gillar jag barn också!

• Aniara4
    Silketuss skrev 2011-08-13 22:15:11 följande:
    Jisses, jag hade nog inte klarat av att se på barn på det sättet, faktiskt. Barn är barn, inte ett ting med problem som behöver åtgärdas. Enligt min uppfattning, alltså. Men så gillar jag barn också!
    Var skriver jag ett det är ett ting med ett problem? Jag tänkte mig en person med ett problem, om än en väldigt ung person med ett för omgivningen trivialt problem.

Men ok, vi kan väl helt enkelt säga att jag är en ond person som hatar barn och förmodligen kommer att slå ihjäl dem om de piper, om det känns bättre för alla i den här tråden att tolka det jag säger på det viset. Tur att ingen av mina tidigare arbetsgivare på dagis och som barnflicka upptäckte detta genomgripande barnhat, och att alla barn jag haft hand om på något mirakulöst sätt överlevt min vård.

Ja, jag tycker att den som tar med sig ett litet barn till kyrkan ska vara beredd på att gå ut om barnet börjar skrika. Om det gör mig till ondskan personifierad, ja, då får ni väl tycka det då. Jag kan inte göra så mycket åt det.
Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)