Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)

Som flera har varit inne på, det viktigaste är att du inte stannar en endaste sekund i kyrkan med ett skrikande barn! Vänta inte på att det nog slutar snart, gå raka vägen ut vid minsta pip. Sitt gärna långt bak längst ut på raden så du inte behöver krångla dig ut.

Eller om du inte vill riskera att missa något av vigseln så är en barnvakt som promenerar utanför ett jättebra alternativ om ni har tillgång till en sådan.

Om du tror att hon verkligen menade att de inte vill ha presenter räcker det nog bra med ett telegram, eller som någon sa att köpa lite fin champagne och skåla med dem nästa gång ni ses.

• Aniara4
    Fröken Emma skrev 2011-08-12 22:20:37 följande:

Har man en sådan text i inbjuden så vill man inte för en sekund att fokus från gästerna ska vara på nån annan än brudparet.

Risken är ju att det blir just den dallrande sekund när man säger sina löften till varann, t.e.x, och ja, just då vill jag faktiskt att fokus ska vara på oss och inte en av gästerna som väljer att häva upp sin stämma just då. Inklusive mitt eget fokus. Jag är väl kanske mer lättstörd än Kattpoet, för jag skulle definitivt bli distraherad av ett skrikande barn i en ekande kyrka, och det skulle bryta stämningen för mig.

Vi har sagt ungefär att alla är välkomna i kyrkan, oavsett om de är bjudna på middagen eller inte, men att vi förväntar oss av samtliga gäster oavsett ålder att de ska klara av att avstå från att springa omkring och/eller skrika den stund som vigseln varar. Sen är det upp till föräldrarna att bedöma om deras barn uppfyller det kriteriet. Flera har spontant sagt (innan vi sagt någonting om det) att deras barn definitivt inte ska vara med i kyrkan. De har ljuvliga, livliga ungar som vi gärna träffar vid andra tillfällen när det passar bättre med lek och stoj och barnen inte behöver känna sig nedtystade och åthutade utan kan vara sig själva. Och de barn som ska vara med har föräldrar som inser att det är marsch pannkaka ut som gäller om barnen av någon anledning inte klarar av att sitta stilla och vara tysta. (Viskningar om "varför gör de så?" räknas inte)
  • Aniara4
    Aleta skrev 2011-08-13 10:41:52 följande:
    Tyvärr är det nog många föräldrar som inte inser att man måste träna ungarna på att sitta stilla och vara tysta. Om de är vana att alltid få springa omkring och aldrig skärpa till sig så kommer det inte att funka i kyrkan.
    Är barnen för små för att resonera med kan lite godis och en ny leksak hålla dem lugna ett tag.

Smart är att faktiskt ta med sig sina ungar till en vanlig gudstjänst så att de har varit i kyrkan förr och fått lära sig att man ska sitta still och vara tyst. Barn mår inte dåligt av att lära sig att ha lite tråkigt ibland.
    Håller med fullständigt! Det kommer ofta upp som ett argument, att barnen ju måste få öva sig och lära sig att vara i olika miljöer, och så är det självklart. Men jag föredrar att de har övat INNAN de går på ett stämningsfullt bröllop som förmodligen betyder väldigt mycket för brudparet!

På samma sätt som man övar bordsskick först hemma vid köksbordet, sen på kvarterskrogen, och först när de börjar ha koll på det så går man till finrestaurangen!
  • Aniara4
    Aniara4 skrev 2011-08-13 10:47:45 följande:
    Det kommer ofta upp som ett argument, att barnen ju måste få öva sig och lära sig att vara i olika miljöer, och så är det självklart. Men jag föredrar att de har övat INNAN de går på ett stämningsfullt bröllop som förmodligen betyder väldigt mycket för brudparet!
    Men det här har förstås ingenting med en tremånaders bäbis att göra. De skriker när de vill något, punkt. Man kan ta med dem till kyrkan och hoppas att de sover eller är tysta och nöjda, men man måste också vara förberedd på att de kan känna behov av att meddela sig och vara beredd på att omedelbart gå ut så att de kan få utöva sin kommunikationsform utanför kyrkan!
  • Aniara4
    Anonym skrev 2011-08-13 12:19:52 följande:
    En liten undran bara, hur tänker de överkänsliga kring folk som hostar eller tom nyser i kyrkan? Det är nog ungefär lika lätt att förutse som att ett litet barn ska höras, tänker jag? Alla med hosta borde ju rimligtvis stanna hemma? Alla som lider av någon slags känslighet som kan orsaka nysningar pga allergi eller damm eller solstrålar osv, bör väl inte heller vara med på ett bröllop och förstöra stämningen?
    Jag tycker det är VÄLDIGT stor skillnad på en nysning eller snyftning och ett ihållande illtjut! Och får man en besvärlig och ihållande hostattack går man förstås ut, på samma sätt som man gör om bäbisen börjar skrika (eller tvååringen börjar sparka och kinka). Det är väl inte så svårt att förstå?
  • Aniara4
    Anonym skrev 2011-08-13 16:59:58 följande:
    Tror knappast att folk förstår att hostkvoten är uppfylld, och hinner gå ut innan de hostar, när vi talar om de som är riktigt känsliga för störningar som exempelvis Aniara4. Jag tycker det är lite skrattretande att man är sånt kontrollfreak, att man kan störa sig på vad som händer runtomkring i just den stunden man avger sina löften till varandra. Om man inte ens då kan vara helt fokuserad på vad som händer i själva ceremonin, utan måste ha uppmärksamhet mot gäster, så tycker jag verkligen synd om både brud och gäster.
    Ja skratta på du att skratta är bra för hälsan så det bjuder jag på. Men för mig som är mycket ljudkänslig är det inte alls lika roligt. Och det är likadant för många som t.ex. har ADHD eller liknande problem. Det spelar ingen roll hur koncentrerad man är, minsta ljud stör koncentrationen. Lite hostningar och bladprassel ska jag nog klara under vigseln, men när jag t.ex. pluggar svåra saker kan jag inte sitta på biblioteket bland folk utan måste vara ensam hemma och ha det tyst omkring mig. Ja, det är jobbigt. Det är ett dolt handikapp.

Sen är det ju faktiskt så att just spädbarnsskrik är designat för att tillkalla uppmärksamhet och väcka maximalt obehag så att någon åtgärdar problemet som barnet har, så det är väl inte konstigt om det gör just det ska, nämligen att dra till sig uppmärksamhet?

Men du menar alltså på fullt alllvar att det inte är något problem att låta en bäbis yla sig igenom en vigsel? Då är jag glad att du inte är bjuden på mitt bröllop!
  • Aniara4
    Anonym skrev 2011-08-13 17:17:21 följande:
    Anaira, du sa man ska ta ut barnet vid minsta pip,  barn låter och om mamma blir stressad så tar barnet  upp på det och vet mamman om att bruden  inte klarar av någon form av ljud som passar in i  ett perfekt bröllop, ja då blir mamman stressad och skriker barnet.

Barn skriker inte alltid med alarm skrik, ibland är det  är det glada tillrop  och tänk dig, barn skrattar också.
    Jag kanske var otydlig om det jag skrev gick att missförstå. Självklart menar jag inte små nöjdhetsljud och små"grymtanden" som bäbisar håller på med. (Säkrast att skriva citationstecken så jag inte blir anklagad för att tycka barn är grisar). Tvärtom skrev jag ju senare att större barn som viskar frågor inte räknas som störande.  Men oftast kan man ju märka när ett spädbarn är på väg att börja skrika på allvar, och då tycker jag inte man väntar tills det sätter igång eller rentav låter det skrika en stund i hopp om att det kanske slutar. Eller för att man som förälder är så van att man inte ens riktigt hör det.

Och tänk dig, man kan skriva i en trevlig ton under sitt vanligt nick om man vill!
  • Aniara4
    Kattpoet skrev 2011-08-13 21:18:30 följande:
    Skrikande barn är en sak  MEN när folk säger att barn ska ut om det ens piper, då är det fel åt fanders, små barn fiser, rapar,  skrattar, gnyr  och det är över snabbare än att mamman eller pappan hinner ut och då stör de mer  än om de vaggar snabbt sitt barn tyst.
    Aniara4 skrev 2011-08-13 17:29:13 följande:
    Jag kanske var otydlig om det jag skrev gick att missförstå. Självklart menar jag inte små nöjdhetsljud och små"grymtanden" som bäbisar håller på med. (Säkrast att skriva citationstecken så jag inte blir anklagad för att tycka barn är grisar). Tvärtom skrev jag ju senare att större barn som viskar frågor inte räknas som störande.  Men oftast kan man ju märka när ett spädbarn är på väg att börja skrika på allvar, och då tycker jag inte man väntar tills det sätter igång eller rentav låter det skrika en stund i hopp om att det kanske slutar. Eller för att man som förälder är så van att man inte ens riktigt hör det.
    Orkade inte skriva samma sak igen. Om det är fler som har missförstått får jag väl fortsätta upprepa förtydligandet.
  • Aniara4
    Silketuss skrev 2011-08-13 22:09:58 följande:
    Aniara4, hur menar du att man märker i förväg att ett barn är på väg att börja skrika på allvar? Jag har haft småbarn i flera omgångar, men jag tycker inte att jag vet förrän efteråt hur mycket de kommer låta, så jag blev lite nyfiken där-
    Jag menar att man märker skillnad på om det är nöjdhetsljud eller missnöjdhetsljud. Missnöjdhetsljud medför risk för ökad ljudnivå om inte problemet omedelbart kan åtgärdas.
  • Aniara4
    Silketuss skrev 2011-08-13 22:15:11 följande:
    Jisses, jag hade nog inte klarat av att se på barn på det sättet, faktiskt. Barn är barn, inte ett ting med problem som behöver åtgärdas. Enligt min uppfattning, alltså. Men så gillar jag barn också!
    Var skriver jag ett det är ett ting med ett problem? Jag tänkte mig en person med ett problem, om än en väldigt ung person med ett för omgivningen trivialt problem.

Men ok, vi kan väl helt enkelt säga att jag är en ond person som hatar barn och förmodligen kommer att slå ihjäl dem om de piper, om det känns bättre för alla i den här tråden att tolka det jag säger på det viset. Tur att ingen av mina tidigare arbetsgivare på dagis och som barnflicka upptäckte detta genomgripande barnhat, och att alla barn jag haft hand om på något mirakulöst sätt överlevt min vård.

Ja, jag tycker att den som tar med sig ett litet barn till kyrkan ska vara beredd på att gå ut om barnet börjar skrika. Om det gör mig till ondskan personifierad, ja, då får ni väl tycka det då. Jag kan inte göra så mycket åt det.
  • Aniara4
    Silketuss skrev 2011-08-13 22:28:04 följande:
    Tycker bara att du beskriver ett litet barn väldigt kliniskt, som ett ting, men det är min tolkning. Vi är alla olika, jag skrev att jag gillar barn, skulle inte alls störas av att det lät i kyrkan. Andra störs mer, och då får det väl vara så. Jag skulle önska att du kunde sluta skriva om att mörda barn, för det är verkligen inte trevligt.  Ursäkta om jag är närgången, men jag tror att du inte har barn? För den som har barn, är det iaf väldigt obehagligt och olustigt att läsa om sådant. Jag hade trott att alla blev lika illa berörda av sådant?
    Det var inte jag som började skriva om det, utan någon anonym person som av någon anledning associerade till en sådan historia efter att jag skrivit att jag personligen skulle bli störd om ett barn skrek i kyrkan. Så då kanske du förstår om jag är lite trött på att folk drar konstiga slutsatser. Särskilt eftersom jag faktiskt råkar vara väldigt fäst vid de barn som finns i min närhet.
  • Aniara4
    Silketuss skrev 2011-08-13 22:46:00 följande:
    Oavsett, blir jag väldigt illa berörd! Som mamma till ett barn som varit väldigt nära att dö, är jag kanske överkänslig, men jag tror att jag talar för majoriteten av mammor och pappor, när jag skriver att det är minst sagt otrevligt att läsa om sånt.
    Ja, det tycker jag också. Det var därför jag reagerade på det. Jag tror att du också skulle reagera starkt på att bli tillskriven en sådan potential.
    Lissie84 skrev 2011-08-13 22:39:56 följande:
    Aniara4 jag håller med dig totalt, tycket det är synd när folk medvetet missförstår vad du skriver... sen att folk inte heller förstår sarkasm är olyckligt. 
    Tack, Skönt att höra att det är någon mer som förstår vad jag säger. Jag började undra om jag led av något slags skriv-afasi där jag tror att jag skriver en sak men i själva verket har det kommit ut någonting helt annat.
  • Aniara4
    Silketuss skrev 2011-08-13 22:46:00 följande:
    Du har ju i flera inlägg skrivit om det, men jag hittar inga andra inlägg.
    Nu ser jag att det inlägget har blivit raderat av moderator. Det var ju skönt.
  • Aniara4
    Silketuss skrev 2011-08-13 23:06:10 följande:
    Antar att det är mig du syftar på? Jag är nog lite för gammal för att förstå det roliga eller sarkastiska i att skriva att man kommer mörda barn, så om det är på den här låga nivån tråden ska ligga, är det lika bra att jag lämnar den. Det är synd om ts att hennes tråd blev kapad och fylld med otrevliga inlägg. Jag ber om ursäkt för min del i det hela! Det är lite underligt att det kan vara ok att man skriver så, men men.
    Ja, jag har redan bett TS om ursäkt för att jag följde efter den anonyma kommentator som skrev såna bisarra saker åtminstone halvvägs ner till hennes rännstensnivå. Borde ha vetat bättre. Men som sagt, det värsta inlägget är raderat nu, för såna saker tyckte tydligen inte moderatorn heller var ok att skriva.
  • Aniara4
    Vi2alltid skrev 2011-08-14 17:18:47 följande:

Jag kan inte förstå hur en diskussion huruvida man ska ha med ett barn med på vigseln eller inte, kan övergå i en diskussion huruvida man tycker om barn eller inte. Det har ingenting alls med frågan att göra! Spelar väl ingen roll hur mycket man älskar barn, ett skrikande barn i kyrkan kan fortfarande vara jobbigt för vem som helst.

Möjligen är det lättare att ignorera barnskrik om man inte är så intresserad av barn och struntar i att ett barn uppenbarligen är olyckligt.
    Vi2alltid skrev 2011-08-14 17:18:47 följande:

Lättast är att ha barnvakt utanför, om brudparet har bett om barnfri vigsel. Om den lösningen finns så är ju den kanon!

Ja, verkligen, har man den möjligheten är det ju super! Barnet blir knappast ledset över att missa vigseln, och alla inne i kyrkan kan njuta av den utan avbrott.
Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)