• Anonym

Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)

vår vän ska gifta sig men de har bara bjudit släkt men har sagt att vi gärna får komma till kyrkan.
    de ska ha fest utan barn förutom deras egna som är med.
    vi vänner har flera barn som ska med till kyrkan, ok enligt bruden men jag vet inte vad hon egentligen tycker om det...

för min del undrar jag nu vad du skulle gjort med en tre månaders bebis, ta med in i kyrkan eller ta med en barnvakt som kan gå en promenad utanför?
    Vi var på bröllop för en månad sedan och då blev han lite rädd för hög musik etc och skrek lite men annars gick det bra. Är rädd att han ska skrika och förstöra, visserligen går jag då ut men ändå...

Vad göra?

och, en sak till- vi är ju inte bjudna på fest men har skrivit ett telegram, inte bör man köpa present? Hon har vi d ngt tillfälle sagt att de inte ville ha presenter.

• Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)
  • Silketuss
    Aniara4 skrev 2011-08-13 22:12:29 följande:
    Jag menar att man märker skillnad på om det är nöjdhetsljud eller missnöjdhetsljud. Missnöjdhetsljud medför risk för ökad ljudnivå om inte problemet omedelbart kan åtgärdas.
    Tycker bara att du beskriver ett litet barn väldigt kliniskt, som ett ting, men det är min tolkning. Vi är alla olika, jag skrev att jag gillar barn, skulle inte alls störas av att det lät i kyrkan. Andra störs mer, och då får det väl vara så. Jag skulle önska att du kunde sluta skriva om att mörda barn, för det är verkligen inte trevligt.  Ursäkta om jag är närgången, men jag tror att du inte har barn? För den som har barn, är det iaf väldigt obehagligt och olustigt att läsa om sådant. Jag hade trott att alla blev lika illa berörda av sådant?
  • Aniara4
    Silketuss skrev 2011-08-13 22:28:04 följande:
    Tycker bara att du beskriver ett litet barn väldigt kliniskt, som ett ting, men det är min tolkning. Vi är alla olika, jag skrev att jag gillar barn, skulle inte alls störas av att det lät i kyrkan. Andra störs mer, och då får det väl vara så. Jag skulle önska att du kunde sluta skriva om att mörda barn, för det är verkligen inte trevligt.  Ursäkta om jag är närgången, men jag tror att du inte har barn? För den som har barn, är det iaf väldigt obehagligt och olustigt att läsa om sådant. Jag hade trott att alla blev lika illa berörda av sådant?
    Det var inte jag som började skriva om det, utan någon anonym person som av någon anledning associerade till en sådan historia efter att jag skrivit att jag personligen skulle bli störd om ett barn skrek i kyrkan. Så då kanske du förstår om jag är lite trött på att folk drar konstiga slutsatser. Särskilt eftersom jag faktiskt råkar vara väldigt fäst vid de barn som finns i min närhet.
  • Lissie84

Suck vad den här debatten börjar spåra ut,

Aniara4 jag håller med dig totalt, tycket det är synd när folk medvetet missförstår vad du skriver... sen att folk inte heller förstår sarkasm är olyckligt. 

• Silketuss

Oavsett, blir jag väldigt illa berörd! Som mamma till ett barn som varit väldigt nära att dö, är jag kanske överkänslig, men jag tror att jag talar för majoriteten av mammor och pappor, när jag skriver att det är minst sagt otrevligt att läsa om sånt. Det är inte något som man skämtar om. Du har ju i flera inlägg skrivit om det, men jag hittar inga andra inlägg. Jag ber dig att inte skriva om det mer, eftersom åtminstone jag tar illa upp. Av respekt för trådstartaren, borde vi väl hålla oss mer till ämnet, ist för att ta över tråden? Jag vet att jag är medskyldig till att vi hamnade här, eftersom jag frågade hur man kan veta att ett barn ska skrika länge, redan innan, bland annat. 

• Aniara4
    Silketuss skrev 2011-08-13 22:46:00 följande:
    Oavsett, blir jag väldigt illa berörd! Som mamma till ett barn som varit väldigt nära att dö, är jag kanske överkänslig, men jag tror att jag talar för majoriteten av mammor och pappor, när jag skriver att det är minst sagt otrevligt att läsa om sånt.
    Ja, det tycker jag också. Det var därför jag reagerade på det. Jag tror att du också skulle reagera starkt på att bli tillskriven en sådan potential.
    Lissie84 skrev 2011-08-13 22:39:56 följande:
    Aniara4 jag håller med dig totalt, tycket det är synd när folk medvetet missförstår vad du skriver... sen att folk inte heller förstår sarkasm är olyckligt. 
    Tack, Skönt att höra att det är någon mer som förstår vad jag säger. Jag började undra om jag led av något slags skriv-afasi där jag tror att jag skriver en sak men i själva verket har det kommit ut någonting helt annat.
  • Aniara4
    Du har ju i flera inlägg skrivit om det, men jag hittar inga andra inlägg.
    Nu ser jag att det inlägget har blivit raderat av moderator. Det var ju skönt.
  • Silketuss
    Lissie84 skrev 2011-08-13 22:39:56 följande:
    Suck vad den här debatten börjar spåra ut,

Antar att det är mig du syftar på? Jag är nog lite för gammal för att förstå det roliga eller sarkastiska i att skriva att man kommer mörda barn, så om det är på den här låga nivån tråden ska ligga, är det lika bra att jag lämnar den. Det är synd om ts att hennes tråd blev kapad och fylld med otrevliga inlägg. Jag ber om ursäkt för min del i det hela! Det är lite underligt att det kan vara ok att man skriver så, men men.
  • weddingdreams

Jag tänkte bara säga att en barnvakt utanför kyrkan var ett super förslag. Har aldrig tänkt på det. Min lilla tjejja skulle inte gilla att sitta still.. Hon är inte ouppfostrad utan bara en liten livlig tjej... Så skönt det vore  med en barnvakt som bara kunde komma in och hämta mig om nått hände... Annars kunde jag bara sitta och njuta av vigseln.

Present tycer inte jag du behöver köpa då ni inte är bjudna till festen. Jag som brud skulle känna mig lite dum omjag fick en present på bordet av en som inte är bjuden.. Då skulle jag tänka att jag borde bjudit henne/honom.. Men man kan alltid skåla lite nästa gång man ses men dyr champange är inte ett måste för mig iaf utan ett fint telegram skulle jag bli super glad över...

• Aniara4
    Silketuss skrev 2011-08-13 23:06:10 följande:
    Antar att det är mig du syftar på? Jag är nog lite för gammal för att förstå det roliga eller sarkastiska i att skriva att man kommer mörda barn, så om det är på den här låga nivån tråden ska ligga, är det lika bra att jag lämnar den. Det är synd om ts att hennes tråd blev kapad och fylld med otrevliga inlägg. Jag ber om ursäkt för min del i det hela! Det är lite underligt att det kan vara ok att man skriver så, men men.
    Ja, jag har redan bett TS om ursäkt för att jag följde efter den anonyma kommentator som skrev såna bisarra saker åtminstone halvvägs ner till hennes rännstensnivå. Borde ha vetat bättre. Men som sagt, det värsta inlägget är raderat nu, för såna saker tyckte tydligen inte moderatorn heller var ok att skriva.
  • Houdini

Okej som en barnfri medelålders dam vill jag ge min åsikt om barn i kyrkan

För oss var det självklart att barne skulle få följa med, då flera av våra vänner har flera barn på två familjer blev det sju barn ;) den yngsta var tre månader den äldsta av barnen var mannens syster nio år det var samman lagt nio barn (tror jag nu skäms jag lite faktiskt)

Och mitt under vigseln när det var som alvarligast och svårast för mig, för vi var tvugna att vända oss mot församlingen mitt under vigseln när vår solist sjöng. Det tyckte jag var skitjobbigt rent ut sagt. Jag höll på att få ett panikångestanfall under inmarschen det var bara rena viljestyrkan som räddade mig.

Då när vi vände oss om och lyssnade på sången var det några av barnen som lekte längst ner i kyrkan, och vet ni det var underbart att se och höra dom och deras porlande skratt. Hade någon frågat mig innan hade jag sagt att jag skulle blivit sur i den situationen men nu njöt jag av barnen och av distraktionen de gav mig och den avslappnade känslan de gav åt själva bröllopet. Likadant sedan på mottagningen nu hade vi bara kaffe och tårta och en massa godis till barnen men nog märktes det att dom var där och jag älskade det.

Trots att jag kan vara en riktig surkärring när det gäller barn många gånger, men jag tror inte att man stör sig på sånt en sån dag och ursäkta om jag säger det om man stör sig undrar jag vad det är man prioriterar på sitt bröllop.

• Aleta
    Silketuss skrev 2011-08-13 22:15:11 följande:
    Jisses, jag hade nog inte klarat av att se på barn på det sättet, faktiskt. Barn är barn, inte ett ting med problem som behöver åtgärdas. Enligt min uppfattning, alltså. Men så gillar jag barn också!
    Gillar man inte barn om man löser deras problem?
    Hungrig, varm, trött, ledsen osv? 
  • Vi2alltid

Jag kan inte förstå hur en diskussion huruvida man ska ha med ett barn med på vigseln eller inte, kan övergå i en diskussion huruvida man tycker om barn eller inte. Det har ingenting alls med frågan att göra! Spelar väl ingen roll hur mycket man älskar barn, ett skrikande barn i kyrkan kan fortfarande vara jobbigt för vem som helst.

Lättast är att ha barnvakt utanför, om brudparet har bett om barnfri vigsel. Om den lösningen finns så är ju den kanon!

• Aniara4
    Vi2alltid skrev 2011-08-14 17:18:47 följande:

Jag kan inte förstå hur en diskussion huruvida man ska ha med ett barn med på vigseln eller inte, kan övergå i en diskussion huruvida man tycker om barn eller inte. Det har ingenting alls med frågan att göra! Spelar väl ingen roll hur mycket man älskar barn, ett skrikande barn i kyrkan kan fortfarande vara jobbigt för vem som helst.

Möjligen är det lättare att ignorera barnskrik om man inte är så intresserad av barn och struntar i att ett barn uppenbarligen är olyckligt.
    Vi2alltid skrev 2011-08-14 17:18:47 följande:

Lättast är att ha barnvakt utanför, om brudparet har bett om barnfri vigsel. Om den lösningen finns så är ju den kanon!

Ja, verkligen, har man den möjligheten är det ju super! Barnet blir knappast ledset över att missa vigseln, och alla inne i kyrkan kan njuta av den utan avbrott.
  • Heloise
    Oavsett, blir jag väldigt illa berörd! Som mamma till ett barn som varit väldigt nära att dö, är jag kanske överkänslig, men jag tror att jag talar för majoriteten av mammor och pappor, när jag skriver att det är minst sagt otrevligt att läsa om sånt. Det är inte något som man skämtar om. Du har ju i flera inlägg skrivit om det, men jag hittar inga andra inlägg. Jag ber dig att inte skriva om det mer, eftersom åtminstone jag tar illa upp. Av respekt för trådstartaren, borde vi väl hålla oss mer till ämnet, ist för att ta över tråden? Jag vet att jag är medskyldig till att vi hamnade här, eftersom jag frågade hur man kan veta att ett barn ska skrika länge, redan innan, bland annat. 
    Fast du, jag har en dotter som också varit väldigt väldigt nära att dö vid ett flertal tillfällen och jag förstår att Aniara överdrev för att hon blev missförståd hela tiden, nej man ska inte skämta om att döda barn ,eller någon för den delen men hon skrev inte "mörda alla barn" utan slå ihjäl varenda unge i ett solklart sarkastiskt inlägg som naturligtvis syftar på det motsatta, att nej hon gillar faktiskt ungar, så pass mkt att hon har arbetat med dem. Hon tycker bara att man som förälder ska visa hänsyn.

Jag skulle inte vänta för att få veta om min dotter skulle brista ut i en kort skriksession eller en lång, jag skulle ta upp henne i famnen, smita ut och konstatera att så här är det att ha barn. Man missar saker man inte skulle ha velat missa, man måste visa hänsyn och alla tycker inte att just min/sin/ alla andras ungar är det bästa i världen.
  • Heloise
    Heloise skrev 2011-08-14 20:13:11 följande:
    Fast du, jag har en dotter som också varit väldigt väldigt nära att dö vid ett flertal tillfällen och jag förstår att Aniara överdrev för att hon blev missförståd hela tiden, nej man ska inte skämta om att döda barn ,eller någon för den delen men hon skrev inte "mörda alla barn" utan slå ihjäl varenda unge i ett solklart sarkastiskt inlägg som naturligtvis syftar på det motsatta, att nej hon gillar faktiskt ungar, så pass mkt att hon har arbetat med dem. Hon tycker bara att man som förälder ska visa hänsyn.

Jag skulle inte vänta för att få veta om min dotter skulle brista ut i en kort skriksession eller en lång, jag skulle ta upp henne i famnen, smita ut och konstatera att så här är det att ha barn. Man missar saker man inte skulle ha velat missa, man måste visa hänsyn och alla tycker inte att just min/sin/ alla andras ungar är det bästa i världen.
    "varenda unge som piper"
  • Anonym

Hoppsan, blev det ännu en tråd som spårar ur och resulterar i påhopp ? Trist att respektera att vi e olika tycker jag . Jag skulle ta med mig barnet, stanna i kyrkan om hon inte började gallskrika . Barn måste få låta som barn gör . Jag skulle inte köpa present eftersom jag inte var bjuden på själva festen . Bry dig inte om en del bridzillas ts. De tror att deras bröllop ger dem rättigheter som är ändlösa och man kan inte annat än skratta åt en del av dem . Jesus sa att man skulle låta barnen komma till honom så kyrkan är ett ställe där barn alltid ska vara välkomna oavsett vad bridezillor tror . En borgerlig vigsel kan de bestämma mer över , men inte när det är i kyrkan . Därirån får ingen stängas ute !

• Anonym

Jag mena förstås att det är trist att man inte respekterar att vi e olika. 

• Pinkgrape
    Anonym skrev 2011-08-23 22:44:30 följande:
    Hoppsan, blev det ännu en tråd som spårar ur och resulterar i påhopp ? Trist att respektera att vi e olika tycker jag . Jag skulle ta med mig barnet, stanna i kyrkan om hon inte började gallskrika . Barn måste få låta som barn gör . Jag skulle inte köpa present eftersom jag inte var bjuden på själva festen . Bry dig inte om en del bridzillas ts. De tror att deras bröllop ger dem rättigheter som är ändlösa och man kan inte annat än skratta åt en del av dem . Jesus sa att man skulle låta barnen komma till honom så kyrkan är ett ställe där barn alltid ska vara välkomna oavsett vad bridezillor tror . En borgerlig vigsel kan de bestämma mer över , men inte när det är i kyrkan . Därirån får ingen stängas ute !
    Håller med.

Vi har ett par vänner som hade med sig sin bebis, ca 1-2 månader, på vårt bröllop. Både i kyrkan och på festen. Det var så otroligt uppskattat, både av oss och övriga gäster. Vi har hört från så många håll efter bröllopet "Oj, så söt den lilla bebisen var!" och "Så roligt att de hade med sig bebisen!". Ingen som tyckte att det störde alls!
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Silketuss

Det förvånar mig inte alls. Ett litet nyfött barn kan lätta upp stämningen väldigt mycket, och det är få som skulle störa sig på om den lille eller lilla inte är tyst hela tiden. Det är ju en bebis! Jag tom önskar att vi hade turen att få ha fler barn än våra egna på vårt bröllop, men tyvärr finns det inga bland gästerna. 

• Anonym

Jag har inte läst alla inlägg men tycker att en barnvakt utanför låter som en utmärkt idé. Då kan du vara med och inte behöva oroa dig för vad bruden ska tycka eller att ditt gull ska skrika.

Tycker det är en jättefin idé att ni skickar telegram och tycker absolut inte att ni behöver köpa en present om ni inte vill. Ni är ju inte bjudna på festen.

Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)