• Anonym

Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)

vår vän ska gifta sig men de har bara bjudit släkt men har sagt att vi gärna får komma till kyrkan.
    de ska ha fest utan barn förutom deras egna som är med.
    vi vänner har flera barn som ska med till kyrkan, ok enligt bruden men jag vet inte vad hon egentligen tycker om det...

för min del undrar jag nu vad du skulle gjort med en tre månaders bebis, ta med in i kyrkan eller ta med en barnvakt som kan gå en promenad utanför?
    Vi var på bröllop för en månad sedan och då blev han lite rädd för hög musik etc och skrek lite men annars gick det bra. Är rädd att han ska skrika och förstöra, visserligen går jag då ut men ändå...

Vad göra?

och, en sak till- vi är ju inte bjudna på fest men har skrivit ett telegram, inte bör man köpa present? Hon har vi d ngt tillfälle sagt att de inte ville ha presenter.

• Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)
  • Anonym

Om de sagt att de inte vill ha present, så behöver ni heller inte köpa någon. Däremot tycker jag att det är trevligt att bjuda på en extra flott champagne, eller något annat festligt nästa gång man ses för att fira lite ändå.

Tycker inte att du ska oroa dig för barnet i kyrkan heller, men om du är rädd för att missa vigseln om du måste gå ut, så kanske du kan hitta en barnvakt som finns med utanför?

• Anonym

En liten undran bara, hur tänker de överkänsliga kring folk som hostar eller tom nyser i kyrkan? Det är nog ungefär lika lätt att förutse som att ett litet barn ska höras, tänker jag? Alla med hosta borde ju rimligtvis stanna hemma? Alla som lider av någon slags känslighet som kan orsaka nysningar pga allergi eller damm eller solstrålar osv, bör väl inte heller vara med på ett bröllop och förstöra stämningen? Hm,  hur gör man med de som är lättrörda och kanske ger upp en hög snyftning precis när löftena ska avges, fyyy så störande!!! Allvarligt, så tycker jag att de som störs av att det kommer ljud från folk i kyrkan, verkar vara alldeles för självupptagna för att det ska vara sunt. Egentligen borde de ta en ceremoni där endast prästen och minsta antal möjliga är närvarande. Men det går ju inte ihop sig med att dessa oftast vill visa upp sig själv och sitt oftast väldigt påkostade bröllop. Egotrippen blir ju inte lika skön, om inte många har möjlighet att ha hela sin uppmärksamhet på dem hela dagen, det förstår jag.  

• Anonym

Jag har också tinnitus, och jag tycker att det är enorm skillnad på ett litet barn som gnyr eller gråter, som en liten bebis gör, och illvrålen som tex en två- till fyraåring kan ge ifrån sig. Där, i samma kategori, som de större barnen, hamnar definitivt både hosta och nysningar. Det finns små, diskreta nysningar, sedan finns de de som verkligen vrålar ut sin nysning. Och till Vi2alltid, tänk dig riktigt noga för, om du har stora problem med skrikande barn pga din tinnitus, för det går aldrig att påverka hur skrikiga barn just du får. För min del är det faktiskt lite svårt att se att det skulle vara så mycket värre med den lilla tremånadersbebisen, än spridda hostningar från olika håll. Tror knappast att folk förstår att hostkvoten är uppfylld, och hinner gå ut innan de hostar, när vi talar om de som är riktigt känsliga för störningar som exempelvis Aniara4. Jag tycker det är lite skrattretande att man är sånt kontrollfreak, att man kan störa sig på vad som händer runtomkring i just den stunden man avger sina löften till varandra. Om man inte ens då kan vara helt fokuserad på vad som händer i själva ceremonin, utan måste ha uppmärksamhet mot gäster, så tycker jag verkligen synd om både brud och gäster. Jag tror att det är större risk att hostande gäster stör, än att den lilla bebisen gör det. Just därför att den hostande tror att det inte stör, medan den med barn, är fullt medveten om att risken är att man får skäll, om man inte är blixtsnabb ut. 

• Anonym

Jag var bjuden till en vigsel i höstas, dock inte till festen. Fick ingen pappersinbjudan utan en via Facebook så jag vet inte om de egentligen hade skrivit att de ville ha en barnfri dag. Men jag sa till bruden att jag gärna ville komma, men att barnvakt inte gick att fixa med så kort varsel, så jag undrade om min 1-åring fick följa med. Det fick hon. Hon var enda barnet i kyrkan. Hon skrek "mer! mer!" när solosången tog slut, vilket fick alla att fnissa & hon klappade händerna när brudparet pussades, men annars sa hon inte ett knyst.

Vid vårt bröllop kommer vi att välkomna alla barn, både små och stora, eftersom det för oss är en familjefest och vi ändå inte är intresserade av en alkoholorgy, men självklart - om ett av barnen skulle få för sig att go bananas mitt under vigseln och "förstöra" allt, så skulle det vara liiite ledsamt. Men absolut ingenting som är värt att utesluta dem för - vi blir ju ändå gifta!

• Anonym
    Vi2alltid skrev 2011-08-13 17:03:44 följande:
    självklart kan jag inte beställa hur skrikiga mina barn blir. Men det är väl något som jag måste leva med. Att inte skaffa barn alls känns inte som ett alternativ. Men jag skulle aldrig jobba på dagis om man säger så; jag kan försöka undvika det jag kan undvika. 
    Och angående spädbarn eller 4-åringar så kanske du inte svarade till mig, jag vill ändå bara klargöra att jag inte har gjort någon skillnad på dessa. 
    Tycker absolut att du ska skaffa barn, ville bara att du skulle vara införstådd med att det är lika illa, eller egentligen ännu värre med de egna barnen, eftersom man är så nära dem när de skriker. Så, beroende på hur stora problem du har, vara förberedd på att de besvären kommer öka väsentligt. Och nej, jag riktade inte det där andra till dig.  
  • Anonym

Anaira, du sa man ska ta ut barnet vid minsta pip,  barn låter och om mamma blir stressad så tar barnet  upp på det och vet mamman om att bruden  inte klarar av någon form av ljud som passar in i  ett perfekt bröllop, ja då blir mamman stressad och skriker barnet.

Barn skriker inte alltid med alarm skrik, ibland är det  är det glada tillrop  och tänk dig, barn skrattar också.

• Anonym
    Aniara4 skrev 2011-08-13 17:29:13 följande:
    Och tänk dig, man kan skriva i en trevlig ton under sitt vanligt nick om man vill!
    Vet du, om du inte gillar forumreglerna på Bröllopstorget, så tycker jag att du ska vända dig till sajten, inte gå på enskilda medlemmar som väljer att använda sig av en funktion som åtminstone i dagsläget är helt tillåten. 
  • Anonym

Äh hörrni... Ärligt talat så kan man hålla sig till vanlig vett och etikett... Vi vet alla vilka reglerna är på en bröllopsdag! Det är BRUDPARETS dag och oavsett om de medger barn vid vigsel eller ej så utan tjafs om att barn måste få höras osv så kliver föräldrarna upp och går ut med skrikande barn! Skärpning folket, låt sunt förnuft råda... !

• Anonym

Hoppsan, blev det ännu en tråd som spårar ur och resulterar i påhopp ? Trist att respektera att vi e olika tycker jag . Jag skulle ta med mig barnet, stanna i kyrkan om hon inte började gallskrika . Barn måste få låta som barn gör . Jag skulle inte köpa present eftersom jag inte var bjuden på själva festen . Bry dig inte om en del bridzillas ts. De tror att deras bröllop ger dem rättigheter som är ändlösa och man kan inte annat än skratta åt en del av dem . Jesus sa att man skulle låta barnen komma till honom så kyrkan är ett ställe där barn alltid ska vara välkomna oavsett vad bridezillor tror . En borgerlig vigsel kan de bestämma mer över , men inte när det är i kyrkan . Därirån får ingen stängas ute !

• Anonym

Jag mena förstås att det är trist att man inte respekterar att vi e olika. 

• Anonym

Jag har inte läst alla inlägg men tycker att en barnvakt utanför låter som en utmärkt idé. Då kan du vara med och inte behöva oroa dig för vad bruden ska tycka eller att ditt gull ska skrika.

Tycker det är en jättefin idé att ni skickar telegram och tycker absolut inte att ni behöver köpa en present om ni inte vill. Ni är ju inte bjudna på festen.

Svar på tråden Ta med 3 månaders bebis till vigseln??(ej barn på bröllopet)