• Emmman

    Bara bjuda en i ett par!

    Hej på er brudar! ;)

    Vet inte riktigt varför jag tvunget ska skriva detta inlägg, för jag vet ungefär hur många kommer att svara, samt att jag redan har bestämt mig för hur jag ska göra, men jag skriver ändå, för debattens skull inte minst:

    Jag är mycket medveten om att etikettsreglerna säger NONONO till att bara bjuda ena parten i ett par, då detta anses mycket oartigt. Men som ni säkert alla vet så ÄR det begränsade platser på ett bröllop, vi har dragit vår gräns vid ca 80 gäster, och då KAN inte alla mina gamla tjejkompisar OCH deras respektive följa med.

    Därför har jag tänkt att bjuda mina tjejkompisar mer som "tjejgäng", eftersom jag knappt ens har träffat några av deras respektive, och inte känner att jag vill ha med dem på bröllopet. Är det någon mer som tänker/ska göra så här?

    Mitt argument för det hela är väl i princip att även om etikettsreglerna inte tillåter detta (förutom om relationen i fråga är väldigt "ny") så ser jag det som att antingen så bjuder jag bara tjejerna, och om då någon blir ledsen för att inte killen får följa med så får de helt enkelt tacka nej. Det andra alternativet är helt enkelt att inte bjuda tjejerna ALLS, vilket helt säkert kommer göra dem ledsna. Etikettsregler är väl ändå till för att det ska bli trevligt, inte förbjuda vissa saker som man själv innerst inne känner är rätt beslut?

    Vad tycker NI?

    /Emma

  • Svar på tråden Bara bjuda en i ett par!
  • Bellabong

    Hmm, det är en svår fråga :) Men jag anser nog att det är ok att bara bjuda tjejerna i detta fallet. Förklara för dem varför och att du inte kan lösa det på något annat sätt. Det är så svårt det här med inbjudningar, för man vill ju inte verka oförskämd eller såra någon.
    Men om du bara förklarar förstår de nog =)

  • weddingdreams

    Jag tror också att det är viktigt att du tar det med dom innan inbjudan skickas ut. Alla vet att bröllop är dyrt och så. Men just den här grejen är känslig... Beror lite på hur nära man är kompisar kanske. Men jag skulle nog inte gå utan min pojkvän. Inte roligt att dela någonannans kärlek uatn sin egna.. Men jag förstår absolut hur du menar. Men ta det med tjejerna själv öga mot öga....

  • Gamila

    Jag ska bara bjuda mina arbetskamrater (bara tjejer) utan deras respektive och det ser dom inte som någon problem utan ser det som en rolig grej att dom blir ett eget gäng, så kör på tycker jag det är ju ändå 2011! :)

  • BrudiMaj2012

    Jag tycker faktiskt att det låter helt rimligt i det här fallet,
    då det handlar om ett gäng som känner varann..
    Det är en helt annan sak att splitta på par helt random liksom..
    Men det här kan säkert uppfattas som enkom trevligt, snacka om lyxig tjejkväll! :D

  • Emmman

    WOHO vad härligt att ni är positiva till detta!


    Gamila skrev 2011-08-13 22:44:37 följande:
    Jag ska bara bjuda mina arbetskamrater (bara tjejer) utan deras respektive och det ser dom inte som någon problem utan ser det som en rolig grej att dom blir ett eget gäng, så kör på tycker jag det är ju ändå 2011! :)
    Underbar kommentar om 2011! Haha, ska skriva detta på inbjudningskortet. :D

    Självklart hade jag tänkt prata med alla tjejerna om detta, precis som ni skriver, så jag hoppas verkligen inte det blir några ledsna miner. Och eftersom jag, precis som du Gamila, bjuder dem som "tjejgäng" från förr, så är de ju inte helt ensamma - hade det varit enstaka tjejkompisar som inte direkt känner någon annan hade jag ju tänkt annorlunda.

    Det där med att man vill ha sin älskade nära när det är en så romantisk dag kan jag iförsig också förstå! Inte tänkt på det så riktigt.. Men absolut sant! Tjejerna får krama varandra istället haha.

    Sen hade jag dessutom tänkt att ha en bröllops-hemsida, med massa info osv för gästerna, där man då kan förklara såna här saker, varför man har gjort och tänkt si och så.
  • Future Mrs S

    Jag känner mig lite kluven där faktiskt.. om dom åker långt hade jag nog bjudit båda men bor dom i samma stad eller nära så skulle jag nog kunna bjuda bara en om den hade fler vänner som kom själv...

    Sambons bror har just skaffat tjej och vi visste inte ens om det när vi skickade ut inbjudningarna, m2b tyckte så klart att v då skulle bjuda henne oxå men jag sa faktiskt nej till det... dom kommer ha varit ett par i tre månader och vi kommer ha träffat henne en eller kanske två ggr.. och hon känner ingen på vårt bröllop utan hennes pojkvän så klart och deras mamma vilka båda två ska sitta vid honnörsbordet, det passar liksom inte.. :/ lite dåligt samvete men precis som sagt tidigare det är 2011 ;D 

  • baby freeze

    Jag tycker att det är OK förutsatt följande:

    1) Att du pratar med dem innan som du tänkt.
    2) Att de bor i samma stad eller iaf så pass nära att de kan åka hem på natten.
    3) Att du inte blir superbesviken om de väljer att stanna hemma.

    Om jag blev bjuden utan respektive på ett bröllop långt härifrån så skulle jag antagligen tacka nej. Jag reser bara ofrivilligt utan honom (med jobbet tex) och det skulle inte kännas så roligt att resa själv. Även om det är massor av gamla vänner på själva bröllopet så är det ju en resa dit och hem, plus en ensam natt på hotell. Trist ju, och det ska vara roligt att gå på bröllop! Chansen att jag skulle gå ändå är större om jag bodde i samma stad, dock.

  • AnnaAK

    Jag tycker inte att det är något problem att bjuda dem "ensamma" även om de har långt att åka. så mycket får man klara sig utan varandra anser jag. Man borde ju kunna åka på resor och träffar med gamla "gänget" utan att respektive måste följa.
    Jag har haft precis samma problem, där några i mitt gäng inte har respektive, några har nya relationer och några har äldre som kommit in i gänget.. hur göra där!? Vi valde att bjuda de respektive som vi träffat och umgåtts med och som är del av gänget, men inte de andra.
     Jag pratade med alla om problemet och att vi funderar på hur vi skulle göra, innan vi bestämde oss. så en av killarnas respektive trodde inte att hon skulle bli bjuden (hon va så säker så hon hade tänk fråga ifall hon kunde få vara med på bara vigseln och ta kort) Sen när vi faktiskt bjöd henne blev hon superglad! :)
    Men sen så bjuder jag en kompis i gänget som kommer resa från Schweiz utan sin respektive. hon tycker inte att det är något konstigt. hon ser fram emot att träffas alla gamla kompisar och umgås som förr.
    Men som sagts innan, jag skulle aldrig splittra ett par så att den som bjuds inte har någon annan på festen de känner.

  • Vi2alltid

    Jag tycker du ska kontakta tjejerna och förklara hur du har tänkt. Jag gjorde samma sak med mina kompisar. Berätta att du inte kan bjuda deras respektive men du så gärna vill se dem på bröllopet och undrar hur de ser på att gå utan sin partner. Om man förklarar innan man skickar inbjudan så brukar det tas emot bättre!

  • Trivia

    Jag ser inga som helst problem med att bara bjuda en av ett par. Speciellt om de har andra på bröllopet som de känner. Kanske lite trist att åka på ett bröllop själv om man bara känner brudparet men så är ju inte fallet här.
    Jag tror att vi så småningom kommer att se en förändring kring detta "problem". Idag sitter inte många par ihop lika mycket som förr. Man kan göra saker utan sin partner. Men det kan ju vara bra att förklara varför man inte bjuder respektive. Att det inte är för att man tycker illa om dem eller så...

  • Tessann

    Jag är lite kluven..


    Tycker nog lite både och.. hmm..


     


    Jag skulle själv inte fara om min man inte blev medbjuden.. MEN, om det tex var att jag blev bjuden till nån barndomskompis som jag inte umgås med nu men gjorde det mycket tidigare.. då skulle jag kunna ta att inte min man blev bjuden.. men å andra sidan så kanske man inte heller bjuder såna man inte umgås med nu.. inte då jag iallafall.


     


    Tycker det känns lite som att man inte bryr sig i att "kalle" har en fru/familj.. och varför ska jag lära känna henne? Nä, jag tycker att man bjuder med respektive eller så drar man gränsen och bjuder inte alls om det nu är så att man inte umgås så mycket.


    Umgås man mycket så träffar man ju den respektive ibland iallafall.


     


    Vi bjöd med respektive, även fast jag inte ens träffat några av dom.


     


    Tycker

  • weddingdreams

    Jag tänkte lite när ni pratade om nyblivna par.. Jag gör så här. Par som blivit ihop innan inbjudan skickas blir bjudna respektive.. par som blir ihop efter inbjudan får gå solo om jag nu inte blir super tajt på sex veckor med henne/han såklart... Men mina syskon är lite speciellt... Skulle dom bli ihop med någon efter inbjudan (inte en  dag innan så klart) men då får hon/han följa med. Jag vill ju lära känna mitt syskons partner och inte börja med att stänga ute han/hon... Men jag är såå rädd för att köra över någon så gästlistan är mitt största problem...

  • Emmman

    Ja det är då många tankar och känslor som kommer upp i samband med bröllop! Dock har jag/vi från början känt att ett bröllop/bröllopsfest är en fest för OSS, för att fira vår kärlek. Därför är det just VI som ska göra precis som vi känner och önskar, och alla etikettregler och trams bör man ta med ganska mycket nypa salt.
    Men samtidigt så är det ju fortfarande en känslig grej! Folk blir besvikna och ledsna om de inte blir bjudna, folk har åsikter och önskningar om hur det ska/bör vara.
    Därför tror jag på att göra det som känns bäst, och att prata med sina nära och kära om hur man har tänkt, så borde allting lösa sig till det bästa. Hela mitt liv har jag brytt mig alldeles för mycket om vad andra tycker, och för en gångs skull tänkte jag försöka att inte göra det!! Och om någon har massa åsikter och blir sur, så gör det ju faktiskt inte så mycket om de nu bestämmer sig för att inte närvara på bröllopet.
    Slutligen, så är ju livet ofta inte en dans på rosor, alla kan inte vara sams, man KAN absolut inte vara alla till lags. Och bröllopsfesten är också en del av livet - alltså kan man inte förvänta sig att allting ska vara perfekt där heller. Då riskerar man nog att bli besviken. Som Carrie sa till Charlotte (SATC) när Charlotte grät över spillt vin på sin brudklänning: "You´re missing it! You´re missing your wedding!"
    Detta ska jag hela tiden ha i åtanke. <3

  • Tilia

    Säger bara: Hade jag blivit bjuden som en del i ett tjejgäng och inte fått ta med min man hade varken han eller jag tjurat för det! Hade nog inte ens tänkt efter utan bara tyckt att det skulle bli roligt och en chans att träffa "alla" igen! Flört

  • anne på grönkulla

    Du vet redan att det är kutym att bjuda med respektive. Mitt enda råd om ni trots det väljer att bjuda vissa utan är att inte visa sura miner om folk väljer att tacka nej och avstå under de omständigheterna.

  • marimekko86

    Jag känner inte vissa av mina vänners respektive, inte heller vissa av min blivande mans kompisars respektive men skulle aldrig skippa i att bjuda dem. Vill gärna träffa dem och lära känna dem och de är superglada och ärade över att vara bjudna. Vill ha många förälskade par på mitt bröllop.!

    Jag skulle ärligt talat bli sur om inte min man var bjuden. Jag skulle inte tacka nej till inbjudan om en nära vän gifte sig, för jag älskar ju henne och får respektera hennes beslut och jag skulle aldrig vilja missa hennes stora dag...men jag skulle definitivt reagera negativt och sura för mig själv ett tag om inte min man var bjuden.

    Men om jag bjöd mina arbetskollegor så skulle jag kanske överväga att inte bjuda deras respektive eftersom jag aldrig träffat dem eller knappt vet vad de heter. Om de kom som ett gäng som någon skrivit tidigare kunde det vara kul för dem att komma ändå men en nära väns respektive är en helt annan femma för mig.! skulle aldrig "bryta" upp dem från sin respektive.

Svar på tråden Bara bjuda en i ett par!