• Pinkgrape

Jag kan inte ha vigselringen, det kliar!

Jag vet att det kanske är emot "reglerna", men jag var/är så ovan att bära ring och ville så gärna kunna ha vigselringen på mig direkt efter bröllopet utan att det skulle kännas obekvämt, så jag började ha den redan ett par veckor innan.

Först hade jag två silverringar som vi köpte, men de kliade och kliade. Bytte då till en guldring som jag är jätteförtjust i och den kändes lite bättre, men även den kliar. Jag blir röd på fingret och.. ja, det kliar :P Blir som irriterat under och runt ringen. Det syns inte på bilderna.

Detta känns ju extreeeemt tråkigt, då jag gärna vill ha vigselring. Jag har aldrig någonsin förut i hela mitt liv reagerat på smycken eller annat. Varför gör jag det just nu? Är jag allergisk? Vad kan jag ha för material isåfall? Vill ju gärna kunna ha en ring, men vill inte gå och klia hela tiden.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Jag kan inte ha vigselringen, det kliar!
  • Emblas Mamma

Jag har precis samma problem som du!
    Och jag är jätteledsen :(

Själv tror jag att det är allergi, för min mormor var allergisk mot sina guldringar i ungdomen, det blev bättre när hon blev äldre.
    Jag har funderat om man ska söka hjälp för det, om det finns något att göra, men jag vet inte..
    än så länge har jag ringarna i en kedja om halsen..
    Men det är konstigt att jag har kunnat ha min förlovningsring i 6 månader utan att det kliar, och sen två månader efter bröllopet började det.

• Pinkgrape

Jasså? Ja, det är ju jättekonstigt! Vad tråkigt att inte du heller kan ha dina ringar.

Jag har aldrig tidigare upplevt att smycken kliat. Jag har inte använt just ringar, men örhängen, armband, halsband osv. Känns ju skittrist att just nu, när jag ska vigselringen, så börjar det :/

• andersson1970

Hmmm....kan du inte prova att ha den på några timmar i taget, för att sedan öka gradvis?
    Jag upplevde lite samma sak när jag började använda min förlovningsring. Det kliade, skavde och irriterade.
    Det blev bättre för varje vecka som gick, men ibland fick jag verkligen lust att ta av den.
    Nu, ett par månader senare, märker jag faktiskt inte av den längre.

• BrudiMaj2012

Kan ju kanske vara så att ni är ovana båda 2,
    och att det fortfarande är "sommar" kan vara en bidragande faktor kanske?
    Tänker att det blir varmt, fuktigt och därför klira med efterföljande hudirritation?
    Bra tips att använda ringen som andersson1970 säger, så kanske huden vänjer sig? :)

• Tessann

Jag fick så av min Titanring.. hade den i ca 2år.. sen helt plötsligt så blev det helt rött och irriterat och kliade som bara den..

Var utan den några dagar och smorde med salva mot svamp och det blev bättre.. sen började jag ha den igen och det blev samma.. upprepade proveduren ett par ggr.. prövade även med kortison nån gång och det hjälpte också.. sen efter ca 1mån så blev det bra igen och har inte haft några bekymmer på 1,5år nu.. väldigt konstigt.

• LoJ

Jag tycker det låter som om du får eksem av ringen pga att fukt bildas under och huden inte kan andas. Jag har samma problem. Då spelar det ingen roll vilken metall du bär... Det du kan göra för att minimera kliandet och eksemet är att lufta fingret så mycket du kan. Sov exempelvis inte med ringen/ringarna. Min kompis har också det här problemet och hon köpte ringar som är rundade och liksom ihåliga inuti (vet inte hur jag ska förklara det bättre). På så sätt har hon minsta möjliga kontaktyta mot huden på fingret. Hoppas det löser sig för dig!

• Pinkgrape

Som jag skrev i TS, så har jag ju använt båda ringarna (de i silver och den i guld) i flera veckor just för att vänja mig. Ville inte vara ovan precis efter bröllopet. Tror därför inte att det beror på den saken. Guldringen har jag nog burit i... ja, köpte den för flera, flera månader sedan. Silverringarna har jag inte haft lika länge, men de är inte lika bekväma heller, så kommer inte använda dom hursom.

I början var det ovant, men guldringen är så smal att det gick fort att vänja sig vid att den satt där. I början kliade det, då trodde jag ju att det var för att jag var ovan. Sedan gick det över någon vecka för att sätta igång igen och bli värre :/ La bort den ett par dagar innan bröllopet och då blev det ju bättre, men så fort jag fick på mig ringen i kyrkan så började det klia.

• BrudiMaj2012

ett gammalt husmorstips annars är ju att måla genomskinligt nagellack på insidan av ringen..
    men jag vet inte hur bra det är för metallen, bara något jag snappat upp, ingenting jag provat själv.. :P

• andersson1970

Ett tips till...för att kolla att det inte är allergi, vilket jag inte tror.
    Förmodligen är det "bara" hudens ovana samt fukten som bildas mellan finger och ring.

Men...testa att stryka på ofärgat nagellack, det går att ta bort med remover/aceton.
    Försvinner kliandet, irritationen så kan det vara metallllergi.
    Kvarstår det, uteslut allergi med största sannolikhet.

• Fröken Emma

Det finns medel mot nickelringar man kan köpe på ex apoteket.Nu är det nog inte nicklet du reagerar på men kan vara värt ett försök. Jag var tvungen att tom pensla på knappen på byxorna för att inte få utslag på magen.

Sedan har jag använt genomskinligt nagelack på både örhängen och ringar mm.

Kolla på apoteket om dom fortfarande säljer den salvan.

Annars så får du helt enkelt ta av dig ringen på kvällarna och lufta. :(

Svar på tråden Jag kan inte ha vigselringen, det kliar!