• Pinkgrape

Jag kan inte ha vigselringen, det kliar!

Jag vet att det kanske är emot "reglerna", men jag var/är så ovan att bära ring och ville så gärna kunna ha vigselringen på mig direkt efter bröllopet utan att det skulle kännas obekvämt, så jag började ha den redan ett par veckor innan.

Först hade jag två silverringar som vi köpte, men de kliade och kliade. Bytte då till en guldring som jag är jätteförtjust i och den kändes lite bättre, men även den kliar. Jag blir röd på fingret och.. ja, det kliar :P Blir som irriterat under och runt ringen. Det syns inte på bilderna.

Detta känns ju extreeeemt tråkigt, då jag gärna vill ha vigselring. Jag har aldrig någonsin förut i hela mitt liv reagerat på smycken eller annat. Varför gör jag det just nu? Är jag allergisk? Vad kan jag ha för material isåfall? Vill ju gärna kunna ha en ring, men vill inte gå och klia hela tiden.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Jag kan inte ha vigselringen, det kliar!
  • sandi

Det kan ju som dom andra har sagt att du bara äv ovan samt att det är sommar och varmt. Men det skulle det vara så att du är allergisk så kan jag rekomendera en keramisk ring. Jag är själv superallerisk mot all metall och vi beställde en sådan förlovningsring till mig som funkar superbra. Jag var så glad att hitta en ring som funkar för jag var så rädd att jag inte skulle ha en ring när jag gifter mig. Dessa ringar finns dock inte att köpa i Sverige utan man får beställa dom på internet, googla "ceramic rings" så kommer du hitta ett antal sidor. Även tungsten är ett material som ska funka väldigt bra för allergiker. Lycka till med din ring.

• andersson1970
    Pinkgrape skrev 2011-08-15 08:47:59 följande:
    Haha verkar vara mkt jobb med ringar... det kanske helt enkelt inte är något för mig :P
    Så där tänkte jag oxå. Men ge det en chans till. Testa nagellacks-grejen för att utesluta allergi.
    Men!! Låt fingret vila en dag eller natt innan du sätter på ringen igen efter att du tagit på nagellack.

När du tvättar händerna, torka ordentligt torrt. Inte jobbigt, det blir en vana! Du kommer inte att tänka på det sedan.

Sist men inte minst, kan du testa den svagaste cortisonkrämen som finns receptfritt. Ta det lungt med den dock, använd inte för mkt eller för länge. Huden kan bli torr o narig, tunn och skör. Som ett sista alternativ bara, för att få bort kliandet.

Annars som tidigare sagts, lufta på natten.
  • cuteanniis

Jag har själv problem med ringar som det är ett "mellanrum" i... Jag har nickel allergi och kan bara ha guldringar som är platta...

Har en förlovningsring i titan som fungerar perfekt! Finns väldigt många fina titanringar nu för tiden! Flört

• Chicita

Nej nej.... inte Cortison... Det kan göra att du blir ännu känsligare.
    Cortison försvagar huden och kan göra att man därför reagerar starkare på kontaktallergier och liknande.

Börja med att köpa en BRA tvål. Jag använder Marja Entrish Havsalgstvål, men du kan använda något annat milt och återfuktande.
    Smörj händerna på kvällarna med en handkräm som inte innehåller glycerol / glycerin (för det är uttorkande. Smart att ha sånt i handkrämer liksom Tungan ute)
    Och låt fingrarna vila från smycken under nätterna.

Det låter som att din ring kanske är lite för liten. Huden kan inte andas när du har den på, och om du då också blir svettig under så får du värmeexem.
    Kyl händerna ibland med kallvatten och se till att torka ordentligt, även själva ringen.

• Pinkgrape

Jag förstår dock inte, om den skulle vara för liten, för har jag en större så sitter den inte kvar på fingret alls. Ska ringar vara så? Att de snurrar av sig själv och ifall man skakar lätt på handen så glider de av? Jag fick hjälp i butiken att välja rätt storlek, så tror inte att det beror på den saken.

Att börja smörja händerna, byta tvålar, lufta på nätterna osv.. nej, då får ringen hellre göra förlovningsringen sällskap i en tavelram i vardagsrummet :P

Tips om titanringar, tungstensringar osv är snällt, men hittar verkligen ingen ring i det materialet som jag gillar :/

• Chicita
    Pinkgrape skrev 2011-08-15 11:22:01 följande:
    Jag förstår dock inte, om den skulle vara för liten, för har jag en större så sitter den inte kvar på fingret alls. Ska ringar vara så? Att de snurrar av sig själv och ifall man skakar lätt på handen så glider de av? Jag fick hjälp i butiken att välja rätt storlek, så tror inte att det beror på den saken.

Att börja smörja händerna, byta tvålar, lufta på nätterna osv.. nej, då får ringen hellre göra förlovningsringen sällskap i en tavelram i vardagsrummet :P

Tips om titanringar, tungstensringar osv är snällt, men hittar verkligen ingen ring i det materialet som jag gillar :/
    Hur dom sitter beror ju mycket på hurdana händer man har Flört
    Jag har mycket tjocka knogar, så jag måste ha en stor ring för att kunna få den över knogen, och sen sitter den relativt löst där den sitter sen...

Att ta av ringen på natten och sätta på sig den på morgonen är ju inget betungande direkt tycker jag ju då... Flört
    Och att välja en tvål som är snällare mot huden är ju bra rent generellt, samma med att smörja händerna.
    Det är ju sånt man gör till vardags i alla fall. Alltså tvättar händerna när man varit på toan mm. Att tvätta med en "snäll" tvål då kan ju vara en enkel lösning...
  • Pinkgrape
    cuteanniis skrev 2011-08-15 11:31:13 följande:

titanringar.com kan man bygga sin egen titanring...

här är en bild från deras sida...

Tack :) Jo, jag vet, vi har varit inne där mycket och kikat på ringar till maken. Vi hade även titanringar som förlovningsringar (jag hatar min!). Jag har ändå inte hittat något som riktigt faller mig i smaken :/ Maken gillar dock såna, speciellt de som är svarta :)
  • Future Mrs S

Skulle jag bli allergisk mot mina ringar så hade jag ringt sjukvårdsupplysningen och frågat efter tips, hade inte funkat hade jag tagit av dom och tatuerat på fingret istället.. ;D

• Margaux

Min väninna fick utslag av sin 18K vitguldsring, de gick och bytte till en annan legering och den fungerade fint!

Svar på tråden Jag kan inte ha vigselringen, det kliar!