Spyr på allt!!
Jag känner igen mig mycket i det du berättar. Allt från jobbarkompisar som skyller på mig, till övervikt och dåligt mående pga detta. Det är inte så lätt att orka ta tag i allt, när det är mycket som är fel. Hur är din arbetsledning? Finns det någon på arbetet som du kan prata med? Företagshälsovård eller liknande? Det är inte ok att man mobbar dig, och det behöver du få hjälp med att få stopp på. Dessutom förstår jag att du mår dåligt över att din sambo verkar vara på väg att slita ut sig. Men ni kanske kan peppa varandra att försöka förändra det som går, när det gäller era arbeten?
Du verkar redan förstå, att man inte kan ge av sig själv hela tiden. För att du ska orka finnas där för din familj osv, måste du även ta hand om dig själv, både kropp och själ kan börja må dåligt annars.
När det gäller vikten, är det inte lätt att komma med bra råd. Men jag har gjort så att jag tar en liten bit i taget. Jag har börjat träna, två ggr per vecka, och nu börjar det även synas på vågen. Jag har sakta gått upp i vikt under mina senaste graviditeter, och efter den sista, blev en hel del kg kvar. Tänk att du ska unna dig själv att må bra, att du är värd att få må bra!