Inlägg från: Joanna86a |Visa alla inlägg
  • Joanna86a

Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S

Såg att du har fått en del svar. Men keso är grymt gott i sallad, det blir också matigare, speciellt med lite avocado och god vinegrett till.

Jag brukar mixa
    1 vitlök
    1 tsk honung
    1 tsk senap
    olja och vinäger
    salt och peppar
    Om man vill piffa upp den så kan man ju ha lite finhackad eller fryst persilja i eller andra örter.

• Joanna86a
    Kattpoet skrev 2011-08-17 19:30:49 följande:
    Future MRS, kollas Zetas hemsida, de har massor med vinegrätt recept med.   Min pesto dressing är  typ 1 dl turkisk  youghurt,  3 msk pesto och 1 msk oliv olja och lite salt.
    Gud va gott det lät! Är det röd eller grön pesto?
  • Joanna86a

Åh! Förlåt ts att jag bombar tråden. Men jag kom på att jag åt en riktigt god sallad i somras.

ruccola
    hackad salladslök (som fått ligga i vatten för att tappa lite av styrkan)
    vindruvor
    Chevreost
    rostade pinjenötter
    Sen bara vinäger och olja över

Annars är även grönt äpple gott i sallad!

• Joanna86a

Jag måste säga att jag gillar menyn! Älskar mat mixat med frukt! Ska ni grilla ananasen?

• Joanna86a
    Future Mrs S skrev 2011-08-17 21:59:29 följande:
    När jag ändå får så mycket bra tips här passar jag på att be om förslag på snittar eller liknande till brudskålen? funderade på små minipajer men är det gott kallt? :S 

Vill ha enkelt inget renskav el så ;D ;D  
    Vanligt rostbröd.
    Gör en blandning av philadelphiaost och pepparrot.

rosta bröden och skär ut små trekanter. bred på ett bra lager, gör hälften med hamburgerkött och hälften med kallrökt lax, garnera med dill på lax persilja på kött och en miniskiva citron eller paprikabit.

Man kan även finhacka laxen eller köttet, blanda med oströran och rulla i tunnbröd sen skiva upp små rullbitar. Det är riktigt gott!
  • Joanna86a
    Blizz skrev 2011-08-18 11:20:54 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men min åsikt är att isbergssallad är väldigt mkt vardag. Själv köper jag aldrig isbergssallad utan alltid ruccola, roman, frisee etc. Så satsa på en annan salladssort tycker jag.

du har säkert fått massa bra tips på hur man piffar upp en sallad men vi brukar alltid lägga i melon, ibland några jordgubbar, avocado och någon ost typ mozarella eller fetaost.

angående dressing så finns det ett superbra recept som är 2 delar olivolja, 1 del hallonbalsamvinäger och några droppar pumpfröolja. pumfröoljan är mörkgrön har en nötig smak vilket verkligen förhöjer dressingen att bli ngt extra. sen räcker det med salt och peppar.

annars skulle jag satsa på olivolja+balsamvinäger+salt+peppar+färsk krydda t.ex. basilika, rosmarin eller timjan.

se till att du har en bra olivolja, att lägga 150kr för en flaska olivolja är lätt värda pengar. kan användas på allt från sallad till pasta, färsk potatis och paj.

jag har själv arrangerat olivoljeprovningar så jag älskar olivolja men jag vill bara slå ett slag för olivolja av bra kvalité.

lycka till!
    Men gud! Det där lät mumma! Ska testas!
Svar på tråden Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S