Inlägg från: knyttan |Visa alla inlägg
  • knyttan

Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S

Här är mina synpunkter:
    - ska man ha kött och tillbehör med mycket smak så tycker jag att man ska hålla salladen enkel, man ska inte bomba på med en massa grejer för då tar smakerna ut varandra. Alltså; jag älskar både feta och chevre, men skulle inte stoppa i det i en sallad som skall vara tillbehör till något annat. Däremot om salladen är själva huvudrätten så kan man ju gå loss.
    -antingen så har man potatisgratäng, eller så har man sås. Potatisgratäng har ju redan sås i sig ;)
    -om man trots ovanstående iallafall vill ha både och så kan man gott skippa dressingen till salladen och köra den naturell.
    -isbergssallad funkar fint till tisdagsmiddagen. Ska man bjuda till och det ska vara lite fint så kan man kanske blanda några andra sorter - tex så kan en grönsallad på lollo rosso, maché och huvudsallat vara riktigt festlig - utan något annat i!

och så här gör man absolut enklaste salladsdressingen: 1 del vinäger, 2 delar olja, salt och peppar, slå ihop det med en gaffel och häll över salladen, sen är det bara att prova sig fram genom att byta ut vinägern (balsamico, äppelcidervinäger, vitvinsvinäger, etc etc), tillsätta lite olika grejer man gillar (senap, honung, örtkryddor, vitlök, kapris etc etc etc) eller göra den krämigare (med grädde, majonäs, creme fraise etc etc). Det kan i princip inte misslyckas, det är bara gå loss o prova!!!
    Att köpa färdig salladsdressing är enligt mig lika skarpt som att köpa färdigskalad potatis - varför? Dubbelt så dyrt och hälften så gott. Plus fullt med konserveringsmedel och färgämnen och annat skumt som man gärna kan vara utan...

• knyttan

okej det hade ju alla andra redan skrivit ser jag nu *asg*
    Förlåt att jag var överflödig!!!

Svar på tråden Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S