• Oniq

När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?

Vi skrev klädkod Sommarfin med denna förklaringen på hemsidan:
    _____

Vi har mot alla vett och etikett förmaningar valt att kalla klädkoden för sommarfin.
    Sommarfin är en variant av klädkoden kavaj till den skillnaden att kavaj inte behöver bäras utan att skjorta eller snygg tröja fungerar lika bra.

Angående färger på klänningar: Alla färger är okej. Svart är snyggt, bruden behöver inte vara den enda i vitt, och rött innebär inte att ni är Mickes älskarinna. Upprepar: Alla färger är okej.

Vi önskar att både våra manliga och kvinnliga gäster ska känna sig fina och bekväma.

Med tanke på vilka vi bjudit så bör det tilläggas att viss klädsel är att föredra ;)

_____

Anledningen till att vi valde att inte kalla det Kavj är/var att vi har flera vänner som känner sig otroligt obekväma i kavaj och att det fanns stor chans till att vara smällvarmt den dagen.

Många kom i kavaj 'ändå', men även kilt, folkdräkt, kavaj med 'vanlig' tröja samt kortärmad skjorta förekom. Väldigt många av killarna hade väst vilket tydligen senare under den varma kvällen gav en ny klädkod: Väst på bar överkropp....

För oss fungerade det här perfekt. Vi hade funderingar på att ha klädkod: 'nörd t-shirt', men det här var mer avslappnat och folk verkade trivas.
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Oniq
    andersson1970 skrev 2011-08-18 09:06:55 följande:
    Oniq, vilken perfekt klädkod!
    Tackar, ska vi oxå använda oss av. Har funderat på hur man ska uttrycka sig angående det. "kom som du är" låter lite trist även om det är det vi menar.
    Har alls ingen lust att se min man ens i kavaj, skjorta & slips.
    Det ska vara skönt & mysigt. Intimt & avslappnat.
    OT, men 'Kom som du är' är i mina kretsar en alldeles för lockande beskrivning för att komma mer eller mindre naken ;)  (nej, det är inte nudistvänner, bara väldigt roliga filurer)
  • Oniq

Känner nästan att jag måste försvara valet av hemmasnickrad klädkod.

Vi valde vad som passade våra gäster bäst.
    Vi är nära släkt eller vän med alla och har vid flertalet tillfällen diskuterat med många om vad de känner sig bekväma i. Enda anledningen till att vi kände att en utskriven klädkod var nödvändig (utöver de vanliga funderingarna om vad utebliven klädkod står för enligt etikettsreglerna) var att flera av våra gäster fått för sig att de skulle klä ut sig (detta var långt innan inbjudningarna var utskickade och vi förstod egentligen inte varför de fått för sig något sådant.)

Men det kanske bara var vi som var lyckliga som enbart 'behövde' bjuda folk som vi har bra kontakt med och därför kände att hemmasnickrat kunde fungera?

• Oniq
    Iseika skrev 2011-08-20 19:24:35 följande:
    Vi bjöd också bara folk som vi verkligen känner utan och innan och trots det satte vi klädkod. Man gör nämligen så i vår bekantskapskrets. Redan när vi berättade att vi skulle gifta oss började folk fråga om klädkoder. Trots det är vi inte särdeles formella. 

Personligen tycker jag att hemmasnickrade koder stjälper mer än de hjälper. Om det står "sommarfin" förstår jag att jag ska vara fin, men inte hur fin. Så kul är det inte att stå i långklänning och höga skor när alla andra har tunika och tygskor.
    Oj, nej hoppsn. Läste igenom mitt meddelande och såg att jag missat halva min förklaring Skäms Jag menade precis det du skriver - att, om man har fördelen att känna alla man bjuder väl (inte många kusinerskusiner med respektive osv) så vet man förhopningsvis vad som är 'brukligt' i bekantskapskretsen.
    Vi hade dessutom en förklaring till vårt ordval då vi, sedan tidigare bröllop, fått erfara att vi hade vänner som tog ordet kavaj ordagrannt oavsett väder.

Jag håller med om att klädkoder är till som hjälp för att gästen inte ska komma över eller underklädd och riskera att bli generad, men vad gör man när t.o.m. 'kavaj' är en klädkod som är mer än vad man förväntar sig?
Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?