• Just Me

När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?

Jag tänker främst på Kavaj och Kostym / Mörk kostym

Ni som valt antingen eller - hur gick tankegångarna? Vad var avgörande för ert slutgiltiga val?

Ni som stod och velade mellan Kavaj/Mörk kostum - vad var avgörande ?

• Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?
  • marimekko86
    Kavaj

Vi har ett bröllop med 90 personer, försöker göra bröllopet ganska så fint med den summan pengar vi har. Då kände vi båda att vi ville att folk skulle vara uppklädda. Det är vår dag och ett bröllop och folk borde kunna klä upp sig litegranna tänkte vi. Och just kavaj är ju en ganska enkel klädkod.

Vi vill ju att folk ska känna sig bekväma ändå, men samtidigt att de ska vara lite uppklädda. Det är ett sådant bröllop vi håller på att göra... det passar sig inte riktigt att folk kommer i jeans och t-shirt. Det blir en lite finare fest samtidigt inte en sån pass fin fest att folk måste vara uppklädda till tänderna.

Sedan är de flesta av våra släktingar och vänner sånna personer som utan några problem skulle klä upp sig för en sånhär grej som bröllop. Många använder kostym osv i sina arbeten, de klär upp sig för fester, dop och liknande. Vi är själva sådana också. Så klädkoden kavaj bland våra gäster kändes som ett naturligt val.
  • Fröken Söt

Vi valde kavaj.

Egentligen hade jag velat ha mörk kostym för att få upp "snygghetsnivån" på kvinnornas kläder och undvika "mormorsgardinerna", men det kändes samtidigt onödigt att alla män skulle ha just mörk kostym.

• Vott

Vi valde kavaj framför mörk kostym för vi kommer ha ett (sen)sommarbröllop och så länge folk är uppklädda så får kostymen gärna vara ljus i mina ögon. Vi rör oss inte i kretsar där det hör till vanligheterna att man går i kostym över huvud taget.

Varken jag eller min blivande man tycker om att klä ut oss så kostym gick helbort Flört 

• Tessann

Nu valde vi iofs inte just mellan dom 2 som du skrev.. men vi valde "kom som du är" :)

Vi ville att våra gäster skulle känna sig bekväma och att de dessutom inte skulle känna sig tvungna att gå och köpa sig nåt fint/nytt.

Så det var valfri klädsel. Ingen kom ju precis i mjukisbrallor eller foppatofflor ;)

• Oniq

Vi skrev klädkod Sommarfin med denna förklaringen på hemsidan:
    _____

Vi har mot alla vett och etikett förmaningar valt att kalla klädkoden för sommarfin.
    Sommarfin är en variant av klädkoden kavaj till den skillnaden att kavaj inte behöver bäras utan att skjorta eller snygg tröja fungerar lika bra.

Angående färger på klänningar: Alla färger är okej. Svart är snyggt, bruden behöver inte vara den enda i vitt, och rött innebär inte att ni är Mickes älskarinna. Upprepar: Alla färger är okej.

Vi önskar att både våra manliga och kvinnliga gäster ska känna sig fina och bekväma.

Med tanke på vilka vi bjudit så bör det tilläggas att viss klädsel är att föredra ;)

_____

Anledningen till att vi valde att inte kalla det Kavj är/var att vi har flera vänner som känner sig otroligt obekväma i kavaj och att det fanns stor chans till att vara smällvarmt den dagen.

Många kom i kavaj 'ändå', men även kilt, folkdräkt, kavaj med 'vanlig' tröja samt kortärmad skjorta förekom. Väldigt många av killarna hade väst vilket tydligen senare under den varma kvällen gav en ny klädkod: Väst på bar överkropp....

För oss fungerade det här perfekt. Vi hade funderingar på att ha klädkod: 'nörd t-shirt', men det här var mer avslappnat och folk verkade trivas.
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • ClaraH

Kavaj; vi ville inte ställa för stora krav på gästernas klädsel. Vi giter oss på lördag och tycker fortfarande att det är sommar och då okej med även ljusare kostymer. Många har ju i och för sig ändå mörk kostym, några av våra söner har t.ex. svarta och sambon kommer att ha grå. Vi skrev en definition på vår hemsida Kavaj - kostym i varfri färg.

För damerna räcker det ju nu med en sommarklänning och vi vill inte ställa högre krav på dem. Men vi hör nu att mnga köper nya kläder ändå, vilket verkligen inte var meningen, men de ser fram emot bröllopet så mycket att de ändå vill ha något nytt.

• andersson1970
    Oniq, vilken perfekt klädkod!
    Tackar, ska vi oxå använda oss av. Har funderat på hur man ska uttrycka sig angående det. "kom som du är" låter lite trist även om det är det vi menar.
    Har alls ingen lust att se min man ens i kavaj, skjorta & slips.
    Det ska vara skönt & mysigt. Intimt & avslappnat.

Men nu var det ju inte det TS frågade om.......

Hade jag valt så hade jag såklart valt kavaj. Kostym är väldigt formellt, stelt & strikt och ingen i våra släkter eller bekanstskapskretsar klär sig så någonsin, utom möjligtvis de äldre till begravning.
    Klädkod väljer man, tycker jag, efter brudparets klädsel, lokal & typ av vigsel.

Ett budgetbröllop med buffé á la 25.000.- = kavaj
    Svindlande summabröllop á la på Berns Salonger = kostym

Typ.....
  • Oniq
    andersson1970 skrev 2011-08-18 09:06:55 följande:
    Oniq, vilken perfekt klädkod!
    Tackar, ska vi oxå använda oss av. Har funderat på hur man ska uttrycka sig angående det. "kom som du är" låter lite trist även om det är det vi menar.
    Har alls ingen lust att se min man ens i kavaj, skjorta & slips.
    Det ska vara skönt & mysigt. Intimt & avslappnat.
    OT, men 'Kom som du är' är i mina kretsar en alldeles för lockande beskrivning för att komma mer eller mindre naken ;)  (nej, det är inte nudistvänner, bara väldigt roliga filurer)
  • andersson1970
    Oniq skrev 2011-08-18 09:17:50 följande:
    OT, men 'Kom som du är' är i mina kretsar en alldeles för lockande beskrivning för att komma mer eller mindre naken ;)  (nej, det är inte nudistvänner, bara väldigt roliga filurer)
    Oh det hade väl varit hur kul som helst?
    En fin röd rosett runt "lilleman" tex? Flört

Annars kan man ju skriva: Kläder - Ja tack.
  • Iseika

Vi valde att ha kavaj som klädkod. Det är inte för att vi ville ha snygga gäster utan helt enkelt för att vi ville underlätta för våra gäster. I min bekantskapskrets är vi lite trötta på hemmasnickrade klädkoder som ingen människa riktigt förstår. För att slippa låta någon gäst känna sig felklädd kör vi således med korrekta koder.

Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?