aniara skrev 2011-08-24 09:18:28 följande:
Jodå, formell ær en riktig klædkod. "Formell klädsel är den mest formella klädkoden. Synonymt med formell klädsel är högtidsdräkt, frack, Jackett, white tie, tailcoat eller full dress. Vad man ska ha på sig beror dock även på vilken tid på dygnet det är.". Att festfin inte ær en etablera klædkod vet jag, det var en førklaring av vad brudparet hade tænkt sig att gæsterna skulle associera till. Dvs uppklædd efter egen smak utan att behøva følja en strikt klædkod. Och det var just det du skriver som var min poæng - att man ska hålla sig till etablerade klædkoder, før annars kan det bli så hær.
Sen ska man hålla i minnet att klædkoden først och fræmst ær till før att hjælpa gæsterna att klæ sig på rætt nivå. Det ær alltså att gøra gæsterna en tjænst att ange en klædkod, och tværtom att inte ange någon.
Alltså... har man en klädkod över huvud taget så är det en formell tillställning och då är klädseln formell. Formell klädsel kan också vara att följa den praxis som finns på en arbetsplats tex (dräkt/kavaj) eller om man arbetar i uniform. Kavaj är formell klädsel (enligt den stilnivån), mörk kavaj är formell klädsel (för den stilnivån), etc. Så nej, formell klädsel
är inte någon klädkod! I Sverige finns fyra vedertagna nivåer från kavaj som lägst, mörk kavaj, smoking och högst frack /högtidsdräkt. Jackett, white tie, tailcoat etc är inte heller några klädkoder
i Sverige och det är de svenska sedvänjorna vi talar om här. Men ange gärna en källa för ditt citat så kan vi ta reda på vem det är som hävdar att dessa klädkoder skulle existera...
Har man däremot en
informell tilställning så behövs ingen klädkod. Jag upprepar det jag redan sagt: har man en liten fest för närmaste familjen så behövs det ingen klädkod! Bara för att man skickar ut en inbjudan per post måste man inte ange en klädkod om alla redan är införstådda med vilken typ av fest det är. Precis som du skriver är det en hjälp till gästerna och inte något krav.
Jag har fortfarande lite svårt att fatta att detta kan vara så himla svårt att ta in detta med klädkoder. Men om man fortfarande tycker det är grekiska så kan man kolla här, det är en rätt koncis beskrivning av vad som är vad:
sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dkod