• Just Me

När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?

Jag tänker främst på Kavaj och Kostym / Mörk kostym

Ni som valt antingen eller - hur gick tankegångarna? Vad var avgörande för ert slutgiltiga val?

Ni som stod och velade mellan Kavaj/Mörk kostum - vad var avgörande ?

• Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?
  • Trivia
    Vi2alltid skrev 2011-08-23 21:53:50 följande:

Frågan är ju inte vad du eller din blivande tycker är fine, utan vad andra gäster tycker. Som gäst vill man gärna känna att man smälter in.

Och nej vissa känner inte till vad klädkoderna betyder, men det är väldigt lätt att ta reda på! Till skilllnad från en påhittad klädkod.... inte alla som tycker det känns bekvämt att ringa brupdaret och fråga "va menar ni egentligen, jag fattar ingenting" :)

Okej...ja då tycker vi väl olika där. Om det skulle stå "valfri" som klädkod på en inbjudan skulle jag inte bry mig nämnvärt om jag kom i en folkdräkt och andra i tunika och leggings.
    Men nog trodde jag att man valde en klädkod för att man som värdinna/värd önskar att gästerna skulle komma klädda på ett visst sätt....
  • petitemoi

Vi har hittat på en egen:)

Vi skrev i inbjudningen: Kostym, kort-/långklänning.
    Så får folk ha på sig vilken färg dem vill på kostymen och kvinnorna får ha den längden dem vill på klänningen.
    Jag har nämligen klarat av att dumma ut mig och kommit på en bröllop med knälång klänning. Det var bara jag och en till som hade det, ALLA andra hade långklänning, då var klädkoden Mörk kostym.
    Hehe det va inte så kul..:)

• nötmix

Vi har Kavaj som klädkod - först var tanken mörk kostym, men när vi klurade lite kring vilka som antagligen inte redan har en kostym så kom vi fram till att de kanske inte kommer ha råd att köpa en ny bara för vårt bröllop och kanske väljer att tacka nej. Eller så hade de kommit i kavaj och jeans och känt sig utanför då de andra varit mer uppklädda.

• Aniara4
    petitemoi skrev 2011-08-24 06:37:37 följande:

Vi har hittat på en egen:)

Vi skrev i inbjudningen: Kostym, kort-/långklänning.
    Så får folk ha på sig vilken färg dem vill på kostymen och kvinnorna får ha den längden dem vill på klänningen.
    Jag har nämligen klarat av att dumma ut mig och kommit på en bröllop med knälång klänning. Det var bara jag och en till som hade det, ALLA andra hade långklänning, då var klädkoden Mörk kostym.
    Hehe det va inte så kul..:)

Klädkoden "kavaj" betyder ju redan valfri färg på kostymen (åtminstone på sommaren, om man är petig), skriver man "kostym" riskerar man att mer klädkodsvana gäster tror att det syftar på "mörk kostym".

Själv var jag nyligen på ett enklare bröllop utan klädkod (vi var bara bjudna till kyrkan och kaffe och bulle efteråt, antar att de hade en mindre middag efteråt) där alla hade knälång kjol utom jag och brudens 80-åriga mormor. Jag kunde inte ens bestämma mig för om jag var över- eller underklädd eftersom jag hade en fladdrig maxiklänning i bomull med fint mönster och paljettdekorationer, och en kofta med paljetter till. Men den gick åtminstone inte ner till golvet utan slutade ungefär vid övre delen av vristen. Men jag visste när jag klädde på mig att det inte var riktigt rätt. Det var bara det att jag hade så ont i foten att jag var tvungen att ha bekväma skor, och de bekväma skorna har en väldigt speciell färg som inte alls passar med de flesta av mina klänningar!
  • aniara
    knyttan skrev 2011-08-21 11:10:36 följande:
    Varken "formell" eller "festfin" är några klädkoder öht. Och kan leda till exakt det - att ingen begriper ett dugg och smäller på det finaste de har bara för att vara på den säkra sidan liksom.
    Det är inget tvång att ha en klädkod bara för att det är bröllop. Som flera andra har påpekat så är det väl lite överflödigt om man ska ha en liten trädgårdsbjudning med närmsta familjen. Men OM man ska ha en - varför i hela sörmland kollar man inte upp innan vad klädkod innebär? Så himla svårt är det ju inte att googla?
    Jodå, formell ær en riktig klædkod. "Formell klädsel är den mest formella klädkoden. Synonymt med formell klädsel är högtidsdräkt, frack, Jackett, white tie, tailcoat eller full dress. Vad man ska ha på sig beror dock även på vilken tid på dygnet det är.". Att festfin inte ær en etablera klædkod vet jag, det var en førklaring av vad brudparet hade tænkt sig att gæsterna skulle associera till. Dvs uppklædd efter egen smak utan att behøva følja en strikt klædkod. Och det var just det du skriver som var min poæng - att man ska hålla sig till etablerade klædkoder, før annars kan det bli så hær.

Sen ska man hålla i minnet att klædkoden først och fræmst ær till før att hjælpa gæsterna att klæ sig på rætt nivå. Det ær alltså att gøra gæsterna en tjænst att ange en klædkod, och tværtom att inte ange någon.
  • Vi2alltid
    Trivia skrev 2011-08-23 23:17:36 följande:
    Men nog trodde jag att man valde en klädkod för att man som värdinna/värd önskar att gästerna skulle komma klädda på ett visst sätt....
    Jo, så kan det vara, men det är nog mest ett sätt att tala om vilket sorts bröllop det är. Står det Högtidsdräktkan man förvänta sig att det är ett "finare" bröllop, och man kan tänka sig att det är bra att veta med tanke på presenter, tal m.mm. Meddan kavaj inte är lika formellt. Därför är det en hjälp för gästerna.
  • Vi2alltid
    nötmix skrev 2011-08-24 08:55:07 följande:
    Vi har Kavaj som klädkod - först var tanken mörk kostym, men när vi klurade lite kring vilka som antagligen inte redan har en kostym så kom vi fram till att de kanske inte kommer ha råd att köpa en ny bara för vårt bröllop och kanske väljer att tacka nej. Eller så hade de kommit i kavaj och jeans och känt sig utanför då de andra varit mer uppklädda.
    Fast klädkod kavaj betyder ju inte att man kan komma i kavaj och jeans... ?
  • Aniara4
    Vi2alltid skrev 2011-08-24 09:20:33 följande:
    Fast klädkod kavaj betyder ju inte att man kan komma i kavaj och jeans... ?
    Nej, men det verkar som att rätt många inte vet vad klädkoderna faktiskt betyder. Vi såg en risk att några av gästerna skulle tolka "kavaj" som att de skulle ha en kavaj på sig, vilket iofs inte skulle störa oss, men det skulle kunna bli pinsamt för den gäst som först på festen inser att han är felklädd.
  • Vi2alltid
    Aniara4 skrev 2011-08-24 10:39:48 följande:
    Nej, men det verkar som att rätt många inte vet vad klädkoderna faktiskt betyder. Vi såg en risk att några av gästerna skulle tolka "kavaj" som att de skulle ha en kavaj på sig, vilket iofs inte skulle störa oss, men det skulle kunna bli pinsamt för den gäst som först på festen inser att han är felklädd.
    Jo... fast mitt svar var till nötmix, som verkade tro själv att man inte behövde ha kostym vid klädkod Kavaj
  • knyttan
    aniara skrev 2011-08-24 09:18:28 följande:
    Jodå, formell ær en riktig klædkod. "Formell klädsel är den mest formella klädkoden. Synonymt med formell klädsel är högtidsdräkt, frack, Jackett, white tie, tailcoat eller full dress. Vad man ska ha på sig beror dock även på vilken tid på dygnet det är.". Att festfin inte ær en etablera klædkod vet jag, det var en førklaring av vad brudparet hade tænkt sig att gæsterna skulle associera till. Dvs uppklædd efter egen smak utan att behøva følja en strikt klædkod. Och det var just det du skriver som var min poæng - att man ska hålla sig till etablerade klædkoder, før annars kan det bli så hær.

Sen ska man hålla i minnet att klædkoden først och fræmst ær till før att hjælpa gæsterna att klæ sig på rætt nivå. Det ær alltså att gøra gæsterna en tjænst att ange en klædkod, och tværtom att inte ange någon.
    Alltså... har man en klädkod över huvud taget så är det en formell tillställning och då är klädseln formell. Formell klädsel kan också vara att följa den praxis som finns på en arbetsplats tex (dräkt/kavaj) eller om man arbetar i uniform. Kavaj är formell klädsel (enligt den stilnivån), mörk kavaj är formell klädsel (för den stilnivån), etc. Så nej, formell klädsel är inte någon klädkod! I Sverige finns fyra vedertagna nivåer från kavaj som lägst, mörk kavaj, smoking och högst frack /högtidsdräkt. Jackett, white tie, tailcoat etc är inte heller några klädkoder i Sverige och det är de svenska sedvänjorna vi talar om här. Men ange gärna en källa för ditt citat så kan vi ta reda på vem det är som hävdar att dessa klädkoder skulle existera...
    Har man däremot en informell tilställning så behövs ingen klädkod. Jag upprepar det jag redan sagt: har man en liten fest för närmaste familjen så behövs det ingen klädkod! Bara för att man skickar ut en inbjudan per post måste man inte ange en klädkod om alla redan är införstådda med vilken typ av fest det är. Precis som du skriver är det en hjälp till gästerna och inte något krav.

Jag har fortfarande lite svårt att fatta att detta kan vara så himla svårt att ta in detta med klädkoder. Men om man fortfarande tycker det är grekiska så kan man kolla här, det är en rätt koncis beskrivning av vad som är vad: sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dkod
Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?