• Aniara4

När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?

andersson1970 skrev 2011-08-18 13:54:37 följande:
    Om man kan tänka sig killarna i udda kavaj då? Vad heter det då?
    Det finns ingen sån klädkod, tyvärr! Vi gjorde därför det man inte ska och hittade på en egen klädkod, men med noggrann förklaring: "Klädsel: "kavaj light", dvs kostym i valfri kulör alternativt udda kavaj om man föredrar det. Valfri kjollängd eller festbyxor".

Vi tänkte ungefär så här, att om vi skriver "Kavaj" kommer kanske inte alla att veta att det betyder kostym, utan dyka upp i en udda kavaj. Det gör iofs inte oss någonting, men gästen själv kan ju känna sig obekväm när han först på festen inser att han är felklädd. Våra gäster har nog ganska blandade stilar och varierande vana vid mer formella fester, och det är kanske inte alla som har en kostym eller har råd att köpa en. Vi vill visserligen att de ska vara lite finklädda, men för vissa är det ett tillräckligt stort steg att dra på sig en kavaj och slips. Men samtidigt är det många som tycker det är självklart att ha kostym på lite finare tillställningar, och säkert en hel del damer som vill ha lite tjusigare klänningar!
  • Aniara4
    petitemoi skrev 2011-08-24 06:37:37 följande:

Vi har hittat på en egen:)

Vi skrev i inbjudningen: Kostym, kort-/långklänning.
    Så får folk ha på sig vilken färg dem vill på kostymen och kvinnorna får ha den längden dem vill på klänningen.
    Jag har nämligen klarat av att dumma ut mig och kommit på en bröllop med knälång klänning. Det var bara jag och en till som hade det, ALLA andra hade långklänning, då var klädkoden Mörk kostym.
    Hehe det va inte så kul..:)

Klädkoden "kavaj" betyder ju redan valfri färg på kostymen (åtminstone på sommaren, om man är petig), skriver man "kostym" riskerar man att mer klädkodsvana gäster tror att det syftar på "mörk kostym".

Själv var jag nyligen på ett enklare bröllop utan klädkod (vi var bara bjudna till kyrkan och kaffe och bulle efteråt, antar att de hade en mindre middag efteråt) där alla hade knälång kjol utom jag och brudens 80-åriga mormor. Jag kunde inte ens bestämma mig för om jag var över- eller underklädd eftersom jag hade en fladdrig maxiklänning i bomull med fint mönster och paljettdekorationer, och en kofta med paljetter till. Men den gick åtminstone inte ner till golvet utan slutade ungefär vid övre delen av vristen. Men jag visste när jag klädde på mig att det inte var riktigt rätt. Det var bara det att jag hade så ont i foten att jag var tvungen att ha bekväma skor, och de bekväma skorna har en väldigt speciell färg som inte alls passar med de flesta av mina klänningar!
  • Aniara4
    Vi2alltid skrev 2011-08-24 09:20:33 följande:
    Fast klädkod kavaj betyder ju inte att man kan komma i kavaj och jeans... ?
    Nej, men det verkar som att rätt många inte vet vad klädkoderna faktiskt betyder. Vi såg en risk att några av gästerna skulle tolka "kavaj" som att de skulle ha en kavaj på sig, vilket iofs inte skulle störa oss, men det skulle kunna bli pinsamt för den gäst som först på festen inser att han är felklädd.
Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?