• Just Me

När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?

Jag tänker främst på Kavaj och Kostym / Mörk kostym

Ni som valt antingen eller - hur gick tankegångarna? Vad var avgörande för ert slutgiltiga val?

Ni som stod och velade mellan Kavaj/Mörk kostum - vad var avgörande ?

• Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?
  • kandersson174

Har inte orkat läsa alla inlägg, men om jag var som du skulle jag välja mörk kostym. Det hade vi och folk kom i rutiga skjortor och leggins ändå. Många hade förstås mörk kostym också, men hade vi valt kavaj hade säkert flera haft typ jeans och kavaj!

• aniara

Vi har valt kavaj eftersom vi tror att det passar våra gäster (+ oss) bättre. Kavaj är en enkel klädkod så till vida att det är lätt att hitta kläder som passar till nivån, oavsett hur mycket pengar man är beredd att lägga. Det viktiga för oss är inte hur våra gäster är klädda utan att de kommer och delar denna dag med oss.

Appropå klädkoder som blir fel. Min svägerska skrev klädkod formell i sin bröllopsinbjudan. Det hon menade var typ festfin. Hon hade missat att formell klädsel är ett annat namn för klädkoden högtidsdräkt/frack...

• Oniq
    Iseika skrev 2011-08-20 19:24:35 följande:
    Vi bjöd också bara folk som vi verkligen känner utan och innan och trots det satte vi klädkod. Man gör nämligen så i vår bekantskapskrets. Redan när vi berättade att vi skulle gifta oss började folk fråga om klädkoder. Trots det är vi inte särdeles formella. 

Personligen tycker jag att hemmasnickrade koder stjälper mer än de hjälper. Om det står "sommarfin" förstår jag att jag ska vara fin, men inte hur fin. Så kul är det inte att stå i långklänning och höga skor när alla andra har tunika och tygskor.
    Oj, nej hoppsn. Läste igenom mitt meddelande och såg att jag missat halva min förklaring Skäms Jag menade precis det du skriver - att, om man har fördelen att känna alla man bjuder väl (inte många kusinerskusiner med respektive osv) så vet man förhopningsvis vad som är 'brukligt' i bekantskapskretsen.
    Vi hade dessutom en förklaring till vårt ordval då vi, sedan tidigare bröllop, fått erfara att vi hade vänner som tog ordet kavaj ordagrannt oavsett väder.

Jag håller med om att klädkoder är till som hjälp för att gästen inte ska komma över eller underklädd och riskera att bli generad, men vad gör man när t.o.m. 'kavaj' är en klädkod som är mer än vad man förväntar sig?
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Chicita
    Oniq skrev 2011-08-20 19:04:41 följande:
    Känner nästan att jag måste försvara valet av hemmasnickrad klädkod.
    Hemmasnickrad klädkod kan vara jättebra i rätt situation och med rätt personer. Glad
    Så jag tycker inte att du behöver försvara det...
    Men då måste man nästan förklara mer, precis som ni gjort.
    Att bara skriva "sommarfin" kan vara svårt för gästen om det inte förklaras vad man menar med sommarfin.
    Men även vedertagna klädkoder kan behöva förklaras om man i sitt umgänge / gästlista har många som inte är så bevandrade i etikettregler och sånt.
    Det viktigaste vad jag tycker - är att man anpassar klädkoden efter vilka man bjuder.

Jag har sagt tidigare i en tråd att jag hade ett skräckexempel här på hotellet för ett tag sen.
    Brudparet hade klädkod Frack / Högtidsdräkt.
    Dom betalade alla kläder så det var inte det som var problemet.
    Problemet var att de flesta av gästerna var punkare, grovarbetare och goth... Så dom stod här och skruvade på sig och var fruktansvärt obekväma i sina extremt fina kläder, med sina dreads och doc martins...

Att jag tycker att det är bäst att använda vedertagna klädkoder är helt enkelt för att om de flesta gör det så underlättar det i längden, och man som gäst kanske förstår vad koden betyder nästa gång man får en inbjudan Flört
  • Jag han

För vår del spelade det ingen roll vad våra gäster hade på sig. Så länge de trivs i de kläder de bär. Vi valde att ha "Kavaj" för att de flesta vill ha en klädkod och för att det är den enklaste klädseln vad jag förstått.

Ändå fick vi förklara då många hade lite små ångest inför klädseln.

Kom i det ni trivs i! Sa vi :) Hela och rena. Man måste inte alla ha kjol eller klänning om man aldrig använt det. Man får visst ha leggings under sin klänning om man känner att man vill ha det.

Alla gäster kom uppklädda på sina egna vis och alla verkade nöjda och glada :)

• Vi2alltid
    Oniq skrev 2011-08-20 21:57:39 följande:
    Oj, nej hoppsn. Läste igenom mitt meddelande och såg att jag missat halva min förklaring Skäms Jag menade precis det du skriver - att, om man har fördelen att känna alla man bjuder väl (inte många kusinerskusiner med respektive osv) så vet man förhopningsvis vad som är 'brukligt' i bekantskapskretsen.
    Vi hade dessutom en förklaring till vårt ordval då vi, sedan tidigare bröllop, fått erfara att vi hade vänner som tog ordet kavaj ordagrannt oavsett väder.

Jag håller med om att klädkoder är till som hjälp för att gästen inte ska komma över eller underklädd och riskera att bli generad, men vad gör man när t.o.m. 'kavaj' är en klädkod som är mer än vad man förväntar sig?
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu

Att känna alla är dock inte en garanti för att jag ska veta exakt hur de vill klä sig eller kommer klä sig. Vi kände alla våra gäster mycket väl! Vi bjöd inte heller några kusiners barn eller tremänningars mostrar. :)

Det är också en annan sak vad brudparet förväntar sig än vad gästerna förväntar sig; jag menar att även om jag känner brudparet väl och vet hur "formella" de är, så känner jag kanske inte alla gäster och vet därmed inte hur formella de är!

Självklart beror detta på vilket bröllop man har: är det en enkel fest i trädgården kanske inte en klädkod är nödvändig. Men är det ett bröllop med 60 gäster, vigsel i kyrkan och middag och fest med tal och underhållning, då kan jag nog tycka att en kädkod är på sin plats.

• wiii

Vi valde kavaj av den enkla anledningen att vår umgängskrets inte har garderoben full av diverse finare kläder, vi ville att alla skulle kunna klä sig utan att ruinera sig samtidigt. Och alla var jättefina på dagen D :)

• knyttan
    aniara skrev 2011-08-20 21:27:59 följande:
    Appropå klädkoder som blir fel. Min svägerska skrev klädkod formell i sin bröllopsinbjudan. Det hon menade var typ festfin. Hon hade missat att formell klädsel är ett annat namn för klädkoden högtidsdräkt/frack...
    Varken "formell" eller "festfin" är några klädkoder öht. Och kan leda till exakt det - att ingen begriper ett dugg och smäller på det finaste de har bara för att vara på den säkra sidan liksom.
    Det är inget tvång att ha en klädkod bara för att det är bröllop. Som flera andra har påpekat så är det väl lite överflödigt om man ska ha en liten trädgårdsbjudning med närmsta familjen. Men OM man ska ha en - varför i hela sörmland kollar man inte upp innan vad klädkod innebär? Så himla svårt är det ju inte att googla?
  • Trivia

Jag tillhör ju en av dem som tycker att klädkod är larvigt och en förlegad sak. Men det är jag...alla vet heller inte idag vad som menas med repsektive klädkod. Så att det enbart skulle underlätta tror jag inte alltid stämmer.
    Förstår inte heller varför det skulle vara så fel att hitta på en egen klädkod. Är man osäker som gäst får man väl ringa och fråga då...
    För min del passar inte någon av de etablerade klädkoderna in på vad jag önskar att gästerna har på sig. Jag vill att alla ska klä sig i det som de tycker är fint. Gillar man jeans och bandtröja så fine. Vill man komma i balklänning så gör det. Det enda jag skulle reagera på var om någon tjej kom i helvit klänning och tiara.
    Vad väljer man för klädkod då?

Frågan är väl vad du/ni skulle reagera på som olämpligt?

• Vi2alltid
    Trivia skrev 2011-08-23 21:38:48 följande:
    Jag tillhör ju en av dem som tycker att klädkod är larvigt och en förlegad sak. Men det är jag...alla vet heller inte idag vad som menas med repsektive klädkod. Så att det enbart skulle underlätta tror jag inte alltid stämmer.
    Förstår inte heller varför det skulle vara så fel att hitta på en egen klädkod. Är man osäker som gäst får man väl ringa och fråga då...
    För min del passar inte någon av de etablerade klädkoderna in på vad jag önskar att gästerna har på sig. Jag vill att alla ska klä sig i det som de tycker är fint. Gillar man jeans och bandtröja så fine. Vill man komma i balklänning så gör det. Det enda jag skulle reagera på var om någon tjej kom i helvit klänning och tiara.
    Vad väljer man för klädkod då?

Frågan är väl vad du/ni skulle reagera på som olämpligt?

Frågan är ju inte vad du eller din blivande tycker är fine, utan vad andra gäster tycker. Som gäst vill man gärna känna att man smälter in.

Och nej vissa känner inte till vad klädkoderna betyder, men det är väldigt lätt att ta reda på! Till skilllnad från en påhittad klädkod.... inte alla som tycker det känns bekvämt att ringa brupdaret och fråga "va menar ni egentligen, jag fattar ingenting" :)

Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?