• Chicita

När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?

Om vi hade haft ett "normalt" bröllop så skulle vi nog ha valt Kavaj eftersom de flesta vi känner har i alla fall en kostym i garderoben, men inte säkert att det är en mörk kostym.

Men nu valde vi ju att krångla till det, så vi har 4 klädkoder man valde att komma som:
    Adel
    Borgare
    Bönder
    Vanliga kläder

Vi skrev i inbjudan att klädseln påverkar bordsplaceringen, och det har vi gått efter också även om det blev lite bökigare för oss.
    Adeln sitter närmast honnörsbordet, och dom 6 som valde att komma i vanliga kläder sitter längst bort, bortanför bönderna, på en liten utstickande del av borden (om dom 6 hade valt att inte komma alls så skulle vi fått ihop till exakt 9 bord, eller tre bord per "tunga" i vår E-placering.
    Så nu är ena långbordet 4 bord långt istället.

Jag tycker att det är bra om man håller på klädkoderna så mycket som möjligt. Alltså använd dom vedertagna om det går.
    Men om ni gör egna koder så var övertydliga med vad ni menar. Sommarfin behöver inte betyda fin sommarklänning och snygga kläder på killen. Utan kan lika väl tolkas som halvgenomskinlig strandklänning för henne och bermudashorts och bar överkropp för honom Flört

• Chicita
    Oniq skrev 2011-08-20 19:04:41 följande:
    Känner nästan att jag måste försvara valet av hemmasnickrad klädkod.
    Hemmasnickrad klädkod kan vara jättebra i rätt situation och med rätt personer. Glad
    Så jag tycker inte att du behöver försvara det...
    Men då måste man nästan förklara mer, precis som ni gjort.
    Att bara skriva "sommarfin" kan vara svårt för gästen om det inte förklaras vad man menar med sommarfin.
    Men även vedertagna klädkoder kan behöva förklaras om man i sitt umgänge / gästlista har många som inte är så bevandrade i etikettregler och sånt.
    Det viktigaste vad jag tycker - är att man anpassar klädkoden efter vilka man bjuder.

Jag har sagt tidigare i en tråd att jag hade ett skräckexempel här på hotellet för ett tag sen.
    Brudparet hade klädkod Frack / Högtidsdräkt.
    Dom betalade alla kläder så det var inte det som var problemet.
    Problemet var att de flesta av gästerna var punkare, grovarbetare och goth... Så dom stod här och skruvade på sig och var fruktansvärt obekväma i sina extremt fina kläder, med sina dreads och doc martins...

Att jag tycker att det är bäst att använda vedertagna klädkoder är helt enkelt för att om de flesta gör det så underlättar det i längden, och man som gäst kanske förstår vad koden betyder nästa gång man får en inbjudan Flört
Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?