• Just Me

När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?

Jag tänker främst på Kavaj och Kostym / Mörk kostym

Ni som valt antingen eller - hur gick tankegångarna? Vad var avgörande för ert slutgiltiga val?

Ni som stod och velade mellan Kavaj/Mörk kostum - vad var avgörande ?

• Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?
  • Silverglitter

Vi valde kavaj för att vi helt enkelt tycker det är en lagom klädkod.

Klädkoden kavaj innebär ju att männen har hel kostym och kvinnorna klänning, dräkt eller byxdress som är finare än vardagsklädsel. Det tycker vi är lagom och något som alla gäster kan klara av utan att behöva köpa nya kläder om de inte vill.

Mörk kostym är ju snäppet finare, och vi känner inte att det är nödvändigt helt enkelt.

Kostym valde vi inte då vi inte har något temabröllop, och därför inte ser någon anledning till att gästerna ska komma utklädda. (bara "kostym" utan "mörk" framför betyder maskeeradklädsel)

• ClaraH
    andersson1970 skrev 2011-08-18 09:06:55 följande:
    Oniq, vilken perfekt klädkod!
    Tackar, ska vi oxå använda oss av. Har funderat på hur man ska uttrycka sig angående det. "kom som du är" låter lite trist även om det är det vi menar.
    Har alls ingen lust att se min man ens i kavaj, skjorta & slips.
    Det ska vara skönt & mysigt. Intimt & avslappnat.

Men nu var det ju inte det TS frågade om.......

Hade jag valt så hade jag såklart valt kavaj. Kostym är väldigt formellt, stelt & strikt och ingen i våra släkter eller bekanstskapskretsar klär sig så någonsin, utom möjligtvis de äldre till begravning.
    Klädkod väljer man, tycker jag, efter brudparets klädsel, lokal & typ av vigsel.

Ett budgetbröllop med buffé á la 25.000.- = kavaj
    Svindlande summabröllop á la på Berns Salonger = kostym

Typ.....
    Vill bara påpeka att Kavaj innebär kostym, även om den kan vara ljusare särskilt på sommaren. Men det betyder inte kavaj.
  • Blizz

Vi var på ett bröllop 3 juli i år med klädsel mörk kostym och jag tycker faktiskt att det var lite ojust mot herrarna. Det var nästan 30 grader varm och stekande sol, då är det inte roligt med mörk kostym.

Jag hade gärna valt mörk kostym som klädkod för det är lite finare än diverse ljusa kostymer men eftersom vi gifter oss den 20 augusti och jag har ingen aning om hur varmt det kommer vara den dagen vill jag inte utsätta våra gäster för det obehaget det innebär att stå i mörk kostym och svettas och samtidigt försöka se snygg ut.

Så tänk på vädret (svårt att veta men man kan gissa att det är varm på sommaren) innan ni väljer klädkod.

• andersson1970
    ClaraH skrev 2011-08-18 11:47:43 följande:
    Vill bara påpeka att Kavaj innebär kostym, även om den kan vara ljusare särskilt på sommaren. Men det betyder inte kavaj.
    Jaså? oj har jag missuppfattat något här nu då?
    Trodde kavaj var: Kavaj med valfri finare byxa + skjorta, slips.
    Medans kostym var en enhetlig kostym......

Jädrans tur då att vi skippar kläderna och kommer att köra på klädsel: ja tack. ( Eller sommarfin.)
  • Silverglitter
    andersson1970 skrev 2011-08-18 12:54:30 följande:
    Jaså? oj har jag missuppfattat något här nu då?
    Trodde kavaj var: Kavaj med valfri finare byxa + skjorta, slips.
    Medans kostym var en enhetlig kostym......

Jädrans tur då att vi skippar kläderna och kommer att köra på klädsel: ja tack. ( Eller sommarfin.)
    Precis, du har missuppfattat.

Kavaj = Hel kostym i valfri färg för herrarna.
    Wikipedia: "Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär den dock i regel hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på tillfället. Skjortan bör vara ljus. Fluga kan användas istället för slips, även om det numera är ovanligt. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och runt knälång."

Mörk kostym = Mörkblå el mörkgrå kostym för herrarna.
    Wikipedia: "Vid klädkoden mörk kostym påbjuds traditionellt mörkgrå eller mörkblå kostym och vit eller annan mycket ljus skjorta. Måttligt mönstrad slips rekommenderas snarare än enfärgade slipsar, randiga skolslipsar eller för den delen fluga. På senare tid används även svart kostym, vilket traditionellt var reserverat för begravning. Kvinnor bär knälång dräkt, klänning eller kjol. Kvinnans klädsel skall ej vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång."

Skriver man bara "kostym" innebär det faktiskt maskeradklädsel, och det kan ju bli lite tokigt.  Tungan ute
  • Silverglitter

Nu låter det ju som vi är helt rabiata med klädkoden på vårt bröllop. Det är vi absolut inte. Men vi hoppas att killarna har kostym och att tjejerna har klätt sig i något de tycker är snyggt. Sen bryr vi oss inte ett dugg om klänningarna är långa, till knäna eller vilken längd som helst. Man får absolut ha svart klänning på vårt bröllop, och röd också för den delen. :)

• AnnaAK

Vi har Mörk kostym

Våra vänner har alla en mörk kostym, tror vi, för de flesta är studenter och går på studentsittningar. Då har alla rätt klädsel redan hemma. både damer och herrar.

Vi har vinterbröllop i december på ett slott och tyckte det passade fint.
    Men vi har även lagt till i vår information att axelbandslöst är helt okej och vill man får klänningen vara hellång men inte vara en typisk "balklänning"

vi kollade lite hur några kompisar skulle tolka vår klädkod och alla tolkade lika och tyckte det va tydligt och bra..

• andersson1970

Om man kan tänka sig killarna i udda kavaj då? Vad heter det då?

• JNT

Vi har bestämt oss för att ha "informell kavaj". Alltså ingen av de "riktiga" klädkoderna då kavaj egentligen betyder kostym och vi vill att killarna ska ha udda kavaj. Detta då vi inte tycker att någon av våra gäster ska känna sig tvungen att köpa nya kläder för vår skull. Vi förklarar klädkoden på vår blogg.

• RiNa

Kanske en dum fråga men vad är det för skillnad för kvinnornas del?

Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?