• Vi2alltid

När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?

Jag tycker att det är väldigt tråkigt när folk hittar på egna klädkoder, och det brukar jag tjata om här på forumet. Klädkoden är till för att underlätta för gästerna, en påhittad klädkod är öppen för tolkningar och det blir mer klurigt att veta hur man ska klä sig. Risken är större att någon känner att de har klätt sig "fel", och det är ingen rolig känsla som gäst på ett bröllop!!!

Många verkar tro att man är snäll mot gästerna om man hittar på en egen, precis som att man tror att man "sätter dit" någon genom att bestämma en kod. Tyvärr blir effekten precis motsatt!! Tänk er för en extra gång!

Nu till Kavaj vs Kostym:
    Det beror förstås lite på er umgängeskrets och vilket sorts bröllop ni har. Jag kan tycka att Kavaj passar bäst i de flesta sammanhang då det ändå är den "enklare" koden.
    Jag har varit på ett bröllop med Mörk Kostym - själv tyckte jag det var jätteroligt att klä upp sig lite extra, men tyvärr upplevde jag inte att de övriga gästerna hade ansträngt sig med än vid ett Kavaj-bröllop.
    Ni känner era gäster bäst själv och har kanske en aning om hur de helst går klädda?

• Vi2alltid
    Oniq skrev 2011-08-20 21:57:39 följande:
    Oj, nej hoppsn. Läste igenom mitt meddelande och såg att jag missat halva min förklaring Skäms Jag menade precis det du skriver - att, om man har fördelen att känna alla man bjuder väl (inte många kusinerskusiner med respektive osv) så vet man förhopningsvis vad som är 'brukligt' i bekantskapskretsen.
    Vi hade dessutom en förklaring till vårt ordval då vi, sedan tidigare bröllop, fått erfara att vi hade vänner som tog ordet kavaj ordagrannt oavsett väder.

Jag håller med om att klädkoder är till som hjälp för att gästen inte ska komma över eller underklädd och riskera att bli generad, men vad gör man när t.o.m. 'kavaj' är en klädkod som är mer än vad man förväntar sig?
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu

Att känna alla är dock inte en garanti för att jag ska veta exakt hur de vill klä sig eller kommer klä sig. Vi kände alla våra gäster mycket väl! Vi bjöd inte heller några kusiners barn eller tremänningars mostrar. :)

Det är också en annan sak vad brudparet förväntar sig än vad gästerna förväntar sig; jag menar att även om jag känner brudparet väl och vet hur "formella" de är, så känner jag kanske inte alla gäster och vet därmed inte hur formella de är!

Självklart beror detta på vilket bröllop man har: är det en enkel fest i trädgården kanske inte en klädkod är nödvändig. Men är det ett bröllop med 60 gäster, vigsel i kyrkan och middag och fest med tal och underhållning, då kan jag nog tycka att en kädkod är på sin plats.

• Vi2alltid
    Trivia skrev 2011-08-23 21:38:48 följande:
    Jag tillhör ju en av dem som tycker att klädkod är larvigt och en förlegad sak. Men det är jag...alla vet heller inte idag vad som menas med repsektive klädkod. Så att det enbart skulle underlätta tror jag inte alltid stämmer.
    Förstår inte heller varför det skulle vara så fel att hitta på en egen klädkod. Är man osäker som gäst får man väl ringa och fråga då...
    För min del passar inte någon av de etablerade klädkoderna in på vad jag önskar att gästerna har på sig. Jag vill att alla ska klä sig i det som de tycker är fint. Gillar man jeans och bandtröja så fine. Vill man komma i balklänning så gör det. Det enda jag skulle reagera på var om någon tjej kom i helvit klänning och tiara.
    Vad väljer man för klädkod då?

Frågan är väl vad du/ni skulle reagera på som olämpligt?

Frågan är ju inte vad du eller din blivande tycker är fine, utan vad andra gäster tycker. Som gäst vill man gärna känna att man smälter in.

Och nej vissa känner inte till vad klädkoderna betyder, men det är väldigt lätt att ta reda på! Till skilllnad från en påhittad klädkod.... inte alla som tycker det känns bekvämt att ringa brupdaret och fråga "va menar ni egentligen, jag fattar ingenting" :)

• Vi2alltid
    Trivia skrev 2011-08-23 23:17:36 följande:
    Men nog trodde jag att man valde en klädkod för att man som värdinna/värd önskar att gästerna skulle komma klädda på ett visst sätt....
    Jo, så kan det vara, men det är nog mest ett sätt att tala om vilket sorts bröllop det är. Står det Högtidsdräktkan man förvänta sig att det är ett "finare" bröllop, och man kan tänka sig att det är bra att veta med tanke på presenter, tal m.mm. Meddan kavaj inte är lika formellt. Därför är det en hjälp för gästerna.
  • Vi2alltid
    nötmix skrev 2011-08-24 08:55:07 följande:
    Vi har Kavaj som klädkod - först var tanken mörk kostym, men när vi klurade lite kring vilka som antagligen inte redan har en kostym så kom vi fram till att de kanske inte kommer ha råd att köpa en ny bara för vårt bröllop och kanske väljer att tacka nej. Eller så hade de kommit i kavaj och jeans och känt sig utanför då de andra varit mer uppklädda.
    Fast klädkod kavaj betyder ju inte att man kan komma i kavaj och jeans... ?
  • Vi2alltid
    Aniara4 skrev 2011-08-24 10:39:48 följande:
    Nej, men det verkar som att rätt många inte vet vad klädkoderna faktiskt betyder. Vi såg en risk att några av gästerna skulle tolka "kavaj" som att de skulle ha en kavaj på sig, vilket iofs inte skulle störa oss, men det skulle kunna bli pinsamt för den gäst som först på festen inser att han är felklädd.
    Jo... fast mitt svar var till nötmix, som verkade tro själv att man inte behövde ha kostym vid klädkod Kavaj
Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?