När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?
Jag tycker att det är väldigt tråkigt när folk hittar på egna klädkoder, och det brukar jag tjata om här på forumet. Klädkoden är till för att underlätta för gästerna, en påhittad klädkod är öppen för tolkningar och det blir mer klurigt att veta hur man ska klä sig. Risken är större att någon känner att de har klätt sig "fel", och det är ingen rolig känsla som gäst på ett bröllop!!!
Många verkar tro att man är snäll mot gästerna om man hittar på en egen, precis som att man tror att man "sätter dit" någon genom att bestämma en kod. Tyvärr blir effekten precis motsatt!! Tänk er för en extra gång!
Nu till Kavaj vs Kostym:
Det beror förstås lite på er umgängeskrets och vilket sorts bröllop ni har. Jag kan tycka att Kavaj passar bäst i de flesta sammanhang då det ändå är den "enklare" koden.
Jag har varit på ett bröllop med Mörk Kostym - själv tyckte jag det var jätteroligt att klä upp sig lite extra, men tyvärr upplevde jag inte att de övriga gästerna hade ansträngt sig med än vid ett Kavaj-bröllop.
Ni känner era gäster bäst själv och har kanske en aning om hur de helst går klädda?