• ClaraH

När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?

Kavaj; vi ville inte ställa för stora krav på gästernas klädsel. Vi giter oss på lördag och tycker fortfarande att det är sommar och då okej med även ljusare kostymer. Många har ju i och för sig ändå mörk kostym, några av våra söner har t.ex. svarta och sambon kommer att ha grå. Vi skrev en definition på vår hemsida Kavaj - kostym i varfri färg.

För damerna räcker det ju nu med en sommarklänning och vi vill inte ställa högre krav på dem. Men vi hör nu att mnga köper nya kläder ändå, vilket verkligen inte var meningen, men de ser fram emot bröllopet så mycket att de ändå vill ha något nytt.

• ClaraH
    andersson1970 skrev 2011-08-18 09:06:55 följande:
    Oniq, vilken perfekt klädkod!
    Tackar, ska vi oxå använda oss av. Har funderat på hur man ska uttrycka sig angående det. "kom som du är" låter lite trist även om det är det vi menar.
    Har alls ingen lust att se min man ens i kavaj, skjorta & slips.
    Det ska vara skönt & mysigt. Intimt & avslappnat.

Men nu var det ju inte det TS frågade om.......

Hade jag valt så hade jag såklart valt kavaj. Kostym är väldigt formellt, stelt & strikt och ingen i våra släkter eller bekanstskapskretsar klär sig så någonsin, utom möjligtvis de äldre till begravning.
    Klädkod väljer man, tycker jag, efter brudparets klädsel, lokal & typ av vigsel.

Ett budgetbröllop med buffé á la 25.000.- = kavaj
    Svindlande summabröllop á la på Berns Salonger = kostym

Typ.....
    Vill bara påpeka att Kavaj innebär kostym, även om den kan vara ljusare särskilt på sommaren. Men det betyder inte kavaj.
Svar på tråden När ni valde klädkod - hur resonerade ni? Vad var avgörande?