• J och H

För vågad klänning för en gäst?

Hej!

Vi ska på bröllop på lördag med klädkod mörk kostym. Jag har hittat en underbar blå klänning. Liknar denna klänning mycket. Men den är inte bar vid midjan. Däremot är slitsen fram mycket hög. Klart högre än på bilden. Alltså en långklänning med slits så att den blir kort-kort... Över axlarna tänkte jag ha en sjal så att de inte blir bara.

Verkar det OK? Eller är det för vågat med den höga slitsen i fram på långklänningen?

(När vi gifte oss i våras kom den blivande bruden i en "finare" långklänning. Dock en snällare modell utan hög slits. För mig hade det varit helt OK om hon kommit i klänningen jag överväger nu.)

Vad tror ni? Jag känner inte henne tillräckligt väl för att vara bekväm med att ringa o fråga... :/

• Svar på tråden För vågad klänning för en gäst?
  • förlovadflicka

Tja, jag tycker sådana klänningar är väldigt fula om jag ska vara ärlig... Men jag tror inte att det passar så bra till klädkoden heller med sådan slits. Jag skulle inte utmana ödet om jag var du. Man ska inte undra om brudparet kommer bli provocerade över ens klädsel, då är det bättre att ta något annat och köra på säkra kort :)

• aniara

Den där klänningen är helt fel till klädkoden mörk kostym. Jag skulle ha försökt hitta något annat. Kort kjol är absolut inte okej.

Några beskrivningar av hur klädkoden mörk kostym ska tolkas för kvinnor:
    "Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd. Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång. Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe. Den ska ha en kort ärm och lagom urringning. En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt."

"Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. En elegant byxdress, eller kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång."

• Silketuss

Jag tycker också att klänningen blir för vågad, med tanke på klädkoden. Om jag vore du, skulle jag ta en klänning som inte har hög slits. Läser man Aniaras inlägg, får man en bra fingervisning om vad som passar. Lycka till!

• passionsblomman

Jag tycker nog att urringningen är det som är mest-och alldeles för-vågat på den klänninegen. i kombination med slitsen, riskerar du att framstå som vulgär tror jag. Du skulle behöva vara väldigt strikt i håret och med minimal make, inga smycken osv för att tona ner dig. Jag tror på ett annat val, just till det här tillfället.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • TheD

Skitnsyggt! Fast sy igen slitsen ;) Tycker att många struntar i klädkoden, kvinnorna dvs..vilket är synd. Urringningen är inget extremt, utan det är mer slitsen som ställer till det för mig ska jag lägga till ;)

• Hallonkräm

Jag tycker den är fin, men lite för vågad och passar inte riktigt till klädkoden...
    Lycka till på klänningsjakten!

• Wintercandles

Jag reagerade på glipan i klänningen som visar revbenen. Känns absolut inte som en klänning man kommer i till ett bröllop alls.

• Silketuss
    Wintercandles skrev 2011-08-22 22:49:05 följande:
    Jag reagerade på glipan i klänningen som visar revbenen. Känns absolut inte som en klänning man kommer i till ett bröllop alls.
    Det står i trådstarten att det inte är öppet i midjan. Däremot har klänningen en högre slits än på bilden. Tydligen mycket högre än på bilden och där går den ju till tyget blir dubbelt i kjolen. Och det reagerar jag på. Skulle avråda från en med sådan som är på bilden, med tanke på klädkoden, också. 
  • J och H

Tack för era synpunkter! Så bra att få ventilera med andra som har huvudet fullt av bröllop!

Jag tycker ju faktiskt att den stämmer in på beskrivningen av klädkoden:
    "Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång." - Check
    "Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe." - Check
    "Den ska ha en kort ärm" - Nej (men jag tänkte ha sjal över så det blir ännu mer påklätt...)
    "...och lagom urringning". - Check (inte fullt lika urringad som klänningen på bilden)

Men slitsen är ju problemet. Har diskuterat med sömmerskan och den går inte att sy ihop på ett snyggt sätt. Så jag får väl fortsätta leta då... Vill ju inte riskera att bruden misstycker...

Men vette sjutton om jag inte köper klänningen i alla fall för den var helt fantastisk!
    När tycker ni att en sådan här klänning passar då??? 

Här kommer en ny bild som är mer lik. Fast "min" är blå.

• passionsblomman

Men, den där sista tycker jag inte alls är lika utmanande som den första!
    Den kan du väl ha? I synnerhet om du har en sjal, så du inte blir så bar.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden För vågad klänning för en gäst?