• J och H

För vågad klänning för en gäst?

Hej!

Vi ska på bröllop på lördag med klädkod mörk kostym. Jag har hittat en underbar blå klänning. Liknar denna klänning mycket. Men den är inte bar vid midjan. Däremot är slitsen fram mycket hög. Klart högre än på bilden. Alltså en långklänning med slits så att den blir kort-kort... Över axlarna tänkte jag ha en sjal så att de inte blir bara.

Verkar det OK? Eller är det för vågat med den höga slitsen i fram på långklänningen?

(När vi gifte oss i våras kom den blivande bruden i en "finare" långklänning. Dock en snällare modell utan hög slits. För mig hade det varit helt OK om hon kommit i klänningen jag överväger nu.)

Vad tror ni? Jag känner inte henne tillräckligt väl för att vara bekväm med att ringa o fråga... :/

• Svar på tråden För vågad klänning för en gäst?
  • nawa

Jag tror att det kommer gå jättebra! Helt seriöst så kommer de nog ha andra saker o tänka på under dagen :) Klänningen (så som du beskriver den) låter jättefin! Inget fel o visa lite ben, så länge det är classy ;)

• Sebastiána
    J och H skrev 2011-08-22 22:59:34 följande:

Tack för era synpunkter! Så bra att få ventilera med andra som har huvudet fullt av bröllop!

Jag tycker ju faktiskt att den stämmer in på beskrivningen av klädkoden:
    "Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång." - Check
    "Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe." - Check
    "Den ska ha en kort ärm" - Nej (men jag tänkte ha sjal över så det blir ännu mer påklätt...)
    "...och lagom urringning". - Check (inte fullt lika urringad som klänningen på bilden)

Men slitsen är ju problemet. Har diskuterat med sömmerskan och den går inte att sy ihop på ett snyggt sätt. Så jag får väl fortsätta leta då... Vill ju inte riskera att bruden misstycker...

Men vette sjutton om jag inte köper klänningen i alla fall för den var helt fantastisk!
    När tycker ni att en sådan här klänning passar då??? 

Här kommer en ny bild som är mer lik. Fast "min" är blå.

Den här klänningen var mycket snyggare än den första. Denna är elegant, den andra "billig".
  • Sörön10

Jag håller med om att den andra klänningen är mycket finare än den första! Det genomskinliga kjoltyget i den första fick den att se lite trashy ut och inte så passande för klädkoden! 

Lycka till!  

• Nu tusan ska jag bli fru
    J och H skrev 2011-08-22 20:13:49 följande:

Hej!

Vi ska på bröllop på lördag med klädkod mörk kostym. Jag har hittat en underbar blå klänning. Liknar denna klänning mycket. Men den är inte bar vid midjan. Däremot är slitsen fram mycket hög. Klart högre än på bilden. Alltså en långklänning med slits så att den blir kort-kort... Över axlarna tänkte jag ha en sjal så att de inte blir bara.

Verkar det OK? Eller är det för vågat med den höga slitsen i fram på långklänningen?

(När vi gifte oss i våras kom den blivande bruden i en "finare" långklänning. Dock en snällare modell utan hög slits. För mig hade det varit helt OK om hon kommit i klänningen jag överväger nu.)

Vad tror ni? Jag känner inte henne tillräckligt väl för att vara bekväm med att ringa o fråga... :/

Skitsnygg! Kör på! Jag som brud blev bara glad över att se hur mycket mina gäster gått i för att göra sig fina just för vår dag. Jag tycker mer att det är hedrande! :D
  • Meeru
    J och H skrev 2011-08-22 22:59:34 följande:

"Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång." - Check

Jag trodde jag hade bra koll på klädkoderna, men har aldrig hört talas om ovanstående. Stämmer det verkligen?
  • passionsblomman

Min sambos bidrag i åsiktsflödet, om det är intressant vad någon man kan tänkas tycka:

"Den första ser alldeles för vågad ut-den kan man ha på ett hollywoodjippo eller så, den andra är skitsnygg och elegant om man har kroppen för den."

Sa han, (jag berättade inte vad jag själv tyckte utan läste bara TS)

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Dejli

Den första var inte snygg någonstans tyckte jag, men den andra var ju en helt annan historia. Jag är inget fan av höga slitsar, särskilt inte fram, det tycker jag ser väldigt märkligt ut... men det ä r ju en smaksak.

Om den är mest lik den andra klänningen är det bara att köra tycker jag. Den första såg bara vulgär ut med hög slits och genomskinligt tyg...

• imdelicate
    J och H skrev 2011-08-22 20:13:49 följande:

Hej!

Jag tycker den ar snygg, kor pa! Jag skulle inte blivit upprord om du kom kladd sa pa mitt brollop. Jattefint med blatt ocksa :)
  • Silketuss

Jag är nog gammaldags, men jag tycker inte att det är lämpligt med en klänning som riskerar att blotta trosorna, på ett bröllop. Jag hade inte blivit glad om någon kommit med den klänningen på mitt bröllop. Om klädkoden beskriver en klänning som inte är för djupt urringad, skulle jag förstå det som att den inte ska visa benen hela vägen upp, heller. Men smaken är ju delad. 

• FelizLane

äh vafasen jag gillar den blå! Mer än den guldiga iaf....

• Trivia

Personligen tycker jag att den gula klänningen är mer utmanande än den blå (om den nu inte är öppen i sidorna). 
    Men om jag var osäker på vad bruden i fråga tycker så skulle jag ta ett säkrare kort.
    Svårt med klädkoder tycker jag. Kommer nog att fasas ut så smånignom. Skulle tro att 80% av mina och min sambos kompisar inte har en susning om vad som gäller för respektive klädkod. Känns som att det är mer folk i mina föräldrars generation som har koll på sånt...

• Houdini

Jag tycker den blåa klänningen ser ut som ett nattlinne. Den ser billig ut. Jag är inte förtjust i den gula heller iofs men den är sju resor bättre än den blåa. Och på ett bröllop kan man väl klä sig med lite stil i alla fall inte som en .....

Nu kommer jag låta som den 46 åringen som jag är, men har ni som är yngre aldrig hört talas om less is more, Och att många karlar tycker att det är sexigare när man lämnar liite åt fantasin och inte visar allt.

Varför måste man visa brösten och benen, man visar antingen eller, sa dom vad sjutton heter dom nu då. Dom på femman, fyran Dom som stylar om folk som var och stylade om folk i sverige dom är från England. Susan och trina???

• förlovadflicka
    Houdini skrev 2011-08-23 21:21:29 följande:

Jag tycker den blåa klänningen ser ut som ett nattlinne. Den ser billig ut. Jag är inte förtjust i den gula heller iofs men den är sju resor bättre än den blåa. Och på ett bröllop kan man väl klä sig med lite stil i alla fall inte som en .....

Nu kommer jag låta som den 46 åringen som jag är, men har ni som är yngre aldrig hört talas om less is more, Och att många karlar tycker att det är sexigare när man lämnar liite åt fantasin och inte visar allt.

Varför måste man visa brösten och benen, man visar antingen eller, sa dom vad sjutton heter dom nu då. Dom på femman, fyran Dom som stylar om folk som var och stylade om folk i sverige dom är från England. Susan och trina???

Trinny och Susanna? :)
  • förlovadflicka

...Jag är 19, men jag visar inte upp allt jag har för det ;) Min fästman hade skämts ihjäl om jag kommit med en sådan klänning :P
  • Dejli

Åh, jag älskar Trinny och Susanna, fast jag "bara" är 25 :P Ben eller bröst (och läppar eller ögon)... inte båda samtidigt... så sant, så sant. Och framförallt att klä sig efter sin kroppstyp... man kan inte ha allt bara för att man är smal, och det finns massor med snyggt även om man är kraftigt överviktig. För  mycket hud kommer ingen undan med, anser jag...
  • zvartaliljan

Den du har i TS hade min mans lillasyster på vårt bröllop, fast i SVART. Det var några som kommenterade det men själv brydde jag mig inte så jättemycket...hon var faktiskt riktigt snygg i den, de som gav lite kommentarer var mer irriterade på färgen än att klänningen var vågad.
    Värre var det med kusinens flickvän som kom i en kortkort (typ hotpants, döljde knappt rumpan) byxdress med världens urringning och dragkedja hela vägen fram....såg mer ut som hon skulle hora på gatan än gå på bröllop...hon försvann direkt efter middagen, enligt kusinen fick hon "huvudvärk" men enligt andra hade hon tyckt att alla stirrade på henne så hon kände sig obekväm och pojkvännen var sur på henne för hennes klädval (det var ju kavaj som klädkod och alla andra hade längre klänningar)....ja man kan ju undra varför!! Första och förmodligen sista gången jag träffade henne...

• zvartaliljan

Här är en bild på mina svägerskor på vårt bröllop, som ni ser har hon till höger exakt samma som i ts fast svart då, som sagt så tyckte jag den var riktigt snygg och såg luftig och skön ut på vårt väldigt varma sommarbröllop. Det var väl bara färgen som jag tyckte hon kunde ändrat på...

denna tjejen var ju den som fick all uppmärksamhet ändå med den där byxdressen....här hade hon iaf fått vett nog att ta på sig en kofta (det var typ 30 grader ute så det var ju inte så att hon frös direkt)

• Mirjami

Båda klänningarna är jättefina, men tvåan är i mitt tycke finare och definitivt duglig. Min svärmor kom till min svågers bröllop i något som såg ut som ett nattlinne (tror det var det också)och det var jag inte ensam om att tycka. DET såg verkligen trashigt ut! Och på bilderna Zvartaliljan visar var byxdressen enligt min åsikt inte acceptabel! Studentfest kanske, men inte på bröllop!

• Emsie

Jag tycker den blå klänningen är helt okej för ett bröllop och jätte snygg! Den känns mycket mer modern än den gula. Jag har iofs väldigt svårt för sånna blanka klänningar som alla hade på skolbalen för x antal år sen, den gula ser ut att vara i samma typ av tyg. 

Klädkoderna skrevs för väldigt längesen när det inte var okej med urringningar och höga slitsar över huvudtaget. Jag tycker man får tolka dem lite efter den tiden som vi faktiskt lever i idag, det är ju nästan omöjligt att hitta en finklänning som inte är antingen kort, urringad eller visar axlarna och att behöva ha en sjal över axlarna känns lite tantigt. Självklart ska man ju inte se vulgär ut men det tycker jag verkligen inte att man gör i den blå klänningen.

Svar på tråden För vågad klänning för en gäst?