• Norrlandsljus

Kuvertavgift för hälften av de bjudna?

Nu har jag en märklig fråga...
    Vi ska gifta oss 5 Maj och vi har 25 personer som vi verkligen vill ska komma på bröllopet. Och till detta har vi ca 20 st till som är släkt. Dessa träffar vi regelbundet men är inte så noga för oss om de kommer.
    Vi har en begränsad budget som vi vill lägga till största delen på maten och då kan vi inte betala för mer än de 25

Skulle det vara sjukt att välkomna de övriga 20 men de får betala maten själv?Självklart ska de inte ha med sig någon present isf. Många är långväga gäster  från 25 mil till över 100 och kuvertavgiften skulle bli runt 800 kr.

Till saken hör att i de 25 är det lite från hans släkt och lite från min så om vi bara skulle bjuda dessa så skulle vi utesluta lite av släkterna på bådas sidor helt- utan inbjudan.

Herrgud så rörigt. Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Kuvertavgift för hälften av de bjudna?
  • Pinkgrape

Jag skulle nog sänka kuvertavgiften, 800kr känns extreeemt högt?, och låta alla eller ingen betala. Alternativet är ju att bara bjuda de 25 som ni har råd att bjuda utan kuvertavgift.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • MrsT2011

Låter helt sjukt, så kan ni absolut inte göra. Alla betalar eller ingen betalar!!

Helst ingen, bättre att ni bara bjuder på något enklare i så fall. Eller skiter i att bjuda släkten.

Jag gillar inte kuvertavgifter alls eftersom jag tycker det är bra fräckt att begära betalning för mat som gästerna inte ens får vara med och välja. Stor skillnad om man bokar bord på restaurang och låter gästerna välja från menyn och sedan betala för sig.

• Silketuss

För det första tycker jag att man antingen låter alla betala kuvertavgift, eller inga. För det andra låter en kuvertavgift på åttahundra kronor väldigt hög, jag har iaf aldrig hört talas om så hög kuvertavgift på ett svenskt bröllop tidigare. Jag vill gärna veta hur du själv skulle känna och tänka, om du blev bjuden till ett bröllop där du fick betala 800kr i kuvertavgift medan en del av de andra gästerna blev bjudna på samma fest? Jag förstår inte varför man ska bjuda folk som man inte vill ska komma? Är det därför ni sätter en så pass hög kuvertavgift, för att avskräcka?

• MrsT2011
    Pinkgrape skrev 2011-08-26 13:22:45 följande:
    Jag skulle nog sänka kuvertavgiften, 800kr känns extreeemt högt?, och låta alla eller ingen betala. Alternativet är ju att bara bjuda de 25 som ni har råd att bjuda utan kuvertavgift.
    OJ, jag missade hur hög summan var!! Absolut inte OK, de som tar ut kuvertavgift håller sig mellan 200-400 kr.
  • Oupsie

Nej, det låter helt galet. Hur kul är det att tillhöra "b-laget" av gäster som får betala för sig när de andra blir bjudna?  

• Pinkgrape

Vi tog själva en kuvertavgift som jag anser ligger på gränsen, 350kr/person, men jag har inget emot kuvertavgifter i sig. Jag själv, och alla som vi känner, tycker det är utmärkt och här faktiskt lite av en självklarhet. Mer av en regel än ett undantag så att säga.

Tycker dock som jag skrev tidigare att 800kr är.. ja, på tok för högt. Vad har ni då räknat ska ingå i kuvertavgiften? Det är jag väldigt nyfiken på.

• Norrlandsljus

Ja. jag vet ju hur knäppt det låter... 800 kr beror på att vi kommer att ha festen på en av Sveriges bästa restauranger. Detta beslut är enormt viktigt för oss.
    Om man skulle sänka kuvertavgiften så har vi ändå inte råd. *dubbelsuck*
    Det enda jag vill är att ingen ska känna sig utesluten.

• Silketuss

Den känslan infinner sig nog ändå, med en så pass hög kuvertavgift? Jag uppfattade inte varför ni inte kan ta ut en lägre kuvertavgift av alla, ist för att bara ta ut den av ungefär hälften?

• Norrlandsljus
    Silketuss skrev 2011-08-26 13:38:27 följande:
    Den känslan infinner sig nog ändå, med en så pass hög kuvertavgift? Jag uppfattade inte varför ni inte kan ta ut en lägre kuvertavgift av alla, ist för att bara ta ut den av ungefär hälften?
    Iof en bra idé men jag avskyr kuvertavgifter egentligen och vill inte att de som jag verkligen vill ha där ska betala....
Svar på tråden Kuvertavgift för hälften av de bjudna?