• Norrlandsljus

Kuvertavgift för hälften av de bjudna?

Nu har jag en märklig fråga...
    Vi ska gifta oss 5 Maj och vi har 25 personer som vi verkligen vill ska komma på bröllopet. Och till detta har vi ca 20 st till som är släkt. Dessa träffar vi regelbundet men är inte så noga för oss om de kommer.
    Vi har en begränsad budget som vi vill lägga till största delen på maten och då kan vi inte betala för mer än de 25

Skulle det vara sjukt att välkomna de övriga 20 men de får betala maten själv?Självklart ska de inte ha med sig någon present isf. Många är långväga gäster  från 25 mil till över 100 och kuvertavgiften skulle bli runt 800 kr.

Till saken hör att i de 25 är det lite från hans släkt och lite från min så om vi bara skulle bjuda dessa så skulle vi utesluta lite av släkterna på bådas sidor helt- utan inbjudan.

Herrgud så rörigt. Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Kuvertavgift för hälften av de bjudna?
  • Pinkgrape

Då finns det bara en sak att göra för er - bjud bara de ni har råd att bjuda och verkligen vill ha där!

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Silketuss

Jag håller med Pinkgrape, det är enkelt då...bjud bara de ni verkligen vill ska komma, och de ni har råd att bjuda. Med tanke på att du avskyr kuvertavgifter.

• Dannedo

Om alla betalar 400kr då? 

Eller så bjuder ni de som är viktigast för er. Närmaste familjen och närmaste vännerna, och håller en mottagning  för släkten vid ett annat tillfälle om det känns viktigt att involvera dem. Om någon vän eller släkting till mig skulle gifta sig och dom valde att festen på en riktigt lyxig restaurang med ett så litet sällskap som 25 pers skulle jag inte ta illa upp om jag inte blev bjuden. Att däremot bli ombedd att betala en kuvertavgift på 800 kr, nja... Då skulle jag känna att jag är inbjuden för att finansiera en flådigt bröllop som brudparet önskar sig men inte har råd med. 
    Jag har inget emot kuvertavgift men då ska den vara mycket lägre. Jag bidrar gärna till att det ska vara möjligt för brudparet att ordna en fest där alla är mätta och glada,  men det här är något annat. 

• Chicita

Jag skulle ha berättat för mina närmaste om detta problem. Och sen skulle jag ha bjudit alla till kyrkan men bara några till festen.
    Jag vet hur pratet går i vår och hans släkt, så då skulle det ha kommit fram till de som inte blev bjudna på festen, att det var för att vi inte hade råd. Och att vi gärna skulle haft dom där ändå...
    Jag har nämligen varit i den situationen att jag inte blev bjuden till en släktings bröllop då dom inte hade råd. Men om jag vetat det så hade jag gärna betalt min del själv om dom ville ha mig där. Men dom tyckte det var pinsamt att fråga...

Ett alternativ kan vara att skicka ut inbjudningar med olika svarsalternativ:

Typ
    Vi har glädjen att bjuda in dig att bevittna vigseln mellan X och Y i ... kyrka kl xx den x/x

Efter vigseln kommer vi att bege oss med våra närmaste till restaurang .....
    Tyvärr har vi inte råd att bjuda alla vi önskar, och därför vill vi ge er ett val. Kryssa i alternativ på OSA nedan.

# Tack för inbjudan men jag / vi kan tyvärr inte komma
    # Tack jag / vi närvarar gärna vid vigseln men inte på middagen
    # Tack jag / vi vill gärna vara med både vid vigseln och på middagen och betalar in 800:- per person på konto nr ................................... senast den x/x (närvaron vid middagen blir då min/vår gåva till brudparet) 

De enda som kan ta det här beslutet är du och din blivande make. Men samråd gärna med era närmaste. De kan hända att dom vill vara med och lägga en slant så ni kan bjuda några till. Eller att dom har ett bättre förslag på hur ni ska lösa detta. Om inte annat så kommer dom som inte blev bjudna att kunna få bra svar från alla dom kan tänkas prata med. Så behöver det inte bli massa gnäll och snack bakom ryggen på er 

• Norrlandsljus
    Chicita skrev 2011-08-26 13:53:22 följande:
    Jag har nämligen varit i den situationen att jag inte blev bjuden till en släktings bröllop då dom inte hade råd. Men om jag vetat det så hade jag gärna betalt min del själv om dom ville ha mig där. Men dom tyckte det var pinsamt att fråga...
    Det är ju precis det jag menar! Argh, vilken problematik.
  • Norrlandsljus

Hursomhelst. Har bestämt att bara bjuda de urspr. 25. Hela idén är ju galen från början till slut.

• Nudax

Jag håller med en del av de övriga. Bjud antingen bara de 25 ni verkligen vill ska komma (låter väl mest logiskt eftersom du själv säger att de andra inte spelar er någon större roll, är det inte roligare att bara ha folk man verkligen bryr sig om och trivs med på festen?) eller bjud alla men ta 400kr/kuvert av ALLA. 800 + nya kläder + lång resa låter lite mycket...

• queenelin

Jag skulle nog, tyvärr, säga att jag tycker det låter jättekonstigt att vissa ska betala och vissa inte. Antingen tar ni ett beslut att bara de ni verkligen vill ska komma och bjuder på allt, eller så får ni sänka nivån på bröllopet och bjuda in släkten också. Det är ju faktiskt inget som säger att man måste bjuda släkten, även om det nog är jobbigt att låta bli, det blir nog en hel del diskussioner.

Lycka till och tala gärna om vad ni bestämmer er för!

• aniara

Jag såg att du redan bestämt dig, men jag måste ändå säga att bara att komma på idén känns sjukt! Man måste ju anpassa sig efter vad man har för budget! Vill man bjuda X antal personer så ser man till att ordna en fest som inte kostar mer per person än att man kan bjuda alla. Jag funderade ett tag på Gripsholms värdshus som festlokal men det var för dyrt (ca 2300 per person, inkl. logi) - och alltså bokade jag  inte det. Svårare än så är det inte! Givetvis gör man inte heller skillnad mellan gästerna så att några går gratis och några måste betala (dyrt)! Man har inte en a-lista och en b-lista, det är oerhört ohyfsat.

• Nikkita

Jag ser att du redan bestämt dig i denna frågan. Vill ändå lägga in ett litet svar här!
    Jag blev själv bjuden på bröllop hos en inte allt för nära vän. Där bjöds den nära familjen på middagen/festen sen fick de övriga som ville betala 350 kr för att vara med på middagen. (även respektive till de nära fick betala) Ville de som inte var med på middagen ändå vara med på festen så kunde man komma dit senare... Allt detta blev väldit klyddigt. Dessutom kändes det i inbjudan som att de även ville ha presenter av alla... Blev väldigt olustigt av detta, jag valde att gå på vigseln & strunta i resten! 
    Jag förstår att du tänkt lite snabbt på olika lösningar & jag tänker inte hoppa på dina tankar, för det är lätt att tänka galet när man känner panik inför sina val Glad 

Jag tycker alltid det är bäst att anpassa sina fester till vad man har råd med! Så ditt beslut att bjuda bara de närmsta är jätte bra. Tror att du kommer känna dig lugnare & mer tillfreds med det beslutet än om du hade bett hälften betala. Lycka till Skrattande

• Aniara4
    Norrlandsljus skrev 2011-08-26 14:17:21 följande:
    Hursomhelst. Har bestämt att bara bjuda de urspr. 25. Hela idén är ju galen från början till slut.
    Bra beslut! Hoppas ni får en fin dag med era nära och kära.
Svar på tråden Kuvertavgift för hälften av de bjudna?