Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Kuvertavgift för hälften av de bjudna?

Jag skulle ha berättat för mina närmaste om detta problem. Och sen skulle jag ha bjudit alla till kyrkan men bara några till festen.
    Jag vet hur pratet går i vår och hans släkt, så då skulle det ha kommit fram till de som inte blev bjudna på festen, att det var för att vi inte hade råd. Och att vi gärna skulle haft dom där ändå...
    Jag har nämligen varit i den situationen att jag inte blev bjuden till en släktings bröllop då dom inte hade råd. Men om jag vetat det så hade jag gärna betalt min del själv om dom ville ha mig där. Men dom tyckte det var pinsamt att fråga...

Ett alternativ kan vara att skicka ut inbjudningar med olika svarsalternativ:

Typ
    Vi har glädjen att bjuda in dig att bevittna vigseln mellan X och Y i ... kyrka kl xx den x/x

Efter vigseln kommer vi att bege oss med våra närmaste till restaurang .....
    Tyvärr har vi inte råd att bjuda alla vi önskar, och därför vill vi ge er ett val. Kryssa i alternativ på OSA nedan.

# Tack för inbjudan men jag / vi kan tyvärr inte komma
    # Tack jag / vi närvarar gärna vid vigseln men inte på middagen
    # Tack jag / vi vill gärna vara med både vid vigseln och på middagen och betalar in 800:- per person på konto nr ................................... senast den x/x (närvaron vid middagen blir då min/vår gåva till brudparet) 

De enda som kan ta det här beslutet är du och din blivande make. Men samråd gärna med era närmaste. De kan hända att dom vill vara med och lägga en slant så ni kan bjuda några till. Eller att dom har ett bättre förslag på hur ni ska lösa detta. Om inte annat så kommer dom som inte blev bjudna att kunna få bra svar från alla dom kan tänkas prata med. Så behöver det inte bli massa gnäll och snack bakom ryggen på er 

Svar på tråden Kuvertavgift för hälften av de bjudna?