• raring

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Hallå, jag gifter mig om ett halvår. Väger nu ca 64kr och vill ner till ca 58kg (som brukar vara den vikt då kroppen mår bäst). Jag är 170cm lång. Jag har bra matvanor, har alltid ätit supernyttigt. Äter aldrig chips eller godis, för det gillar jag inte. Dock mörk choklad!! ibland...

Mitt problem är att jag aldrig tränar. Och då menar jag aldrig. Jag tror jag har tränat halvhjärtat kanske totalt 5 ggr på 3 år. Dessutom har jag ett väldigt stressigt jobb. Dricker massor av kaffe gör jag också (kanske 1 liter om dagen).

SÅ nu kommer mina mål:

1. Jag måste komma igång att träna. 1ggn per vecka tänker jag sikta på till en början. Gäller ju att vara realistisk.

2. Byta ut varannan kaffe mot vatten.

3. hitta ett sätt att tillåta mig själv att ta tid att träna utan att få dåligt samvete för att jag tar tid från barnen. (för mig är det omöjligt att träna sent på kvällarna, jag är för trött då).

• raring

ställde mig på vågen i morse och hade hoppsan gått ner 2kg denna veckan!! Väldigt förvånad! Jag har ätit ungefär som vanligt, men druckigt mer vatten och lite mindre kaffe. Men fortfarande ingen träning!

Målet är 58, nu är det 4kg kvar!! Om jag nu bara kan bli frisk från min förkylning så att jag kan börja träna lite så kommer det nog att gå!!

• raring

Jag har ett tips till alla som "äter rätt" men ändå äter för stora portioner:

Oftast beror för stora portioner på en av två anledningar:

1. Du äter för fort.
    Hjärnan behöver tid på sig att fatta att du äter (ca 20 minuter), dvs om man äter tokfort så är det lätt att man hinner få i sig en hel del innan hjärnan fattat. Resultatet är att du efter en stund känner dig alldeles FÖR mätt, obehaglig känsla.

"lösning": ät alltid din mat med pinnar istället för bestick. Det tar mycket längre tid och hjärnan "hinner med" och du känner dig mätt när du faktiskt är det. Funkar lite sämre på soppa dock

2. Du lägger upp för mycket på tallriken.
    Många är uppfostrade att äta upp det man har tagit till sig och har detta så hårt inpräntat att det känns fel att ens slänga minsta ärta.

"lösing": ta en tallrik i mindre storlek. Låter ju löjligt enkelt men funkar förvånandsvärt bra. Blir du inte  mätt (med metod ovan) så kan du ta mer, men då blir det inte förmycket av slentrian.

Bägge dessa har funkat för  mig som har vunnit OS-guld i "äta snabbt". Jag gjorde enligt ovan bara i ett par veckor, sedan hade jag programmerat om mig.  

• raring
    affemille skrev 2011-09-01 20:25:15 följande:
    Härligt! Bra kämpat Glad
    Tack!!
  • raring
    affemille skrev 2011-09-01 20:25:15 följande:
    Härligt! Bra kämpat Glad
    Och detsamma förresten!!!! Go girl!
  • raring
    Anonym (augustibrud) skrev 2011-09-08 17:24:01 följande:
    Jag ska fara på bodyoump ikväll... jag ska.... JAG SKA!!!!
    Fast jag har ingen motivation :(

Fast jag vet att det kommer att vara skönt när jag väl är där ocg efteråt kommer det kännas helt underbart....... och man har chans o vinna ett träningskort så bara därför borde jag fara......... JAG SKAAAAAAAA...... bläää...

(o vågen visar plus minus noll o just precis tröck jag i mig chokladkex för att det är ju så himla gott och hur i hela friden ska jag nånsin bli smal när jag inte har ngn karaktär fy vad less jag är på mig själv nu!! SÅ! Var bara tvungen o få spy ut lite. Ursäkta. Nu ska jag gå o äta något så jag orkar med den den där PUMPEN ikväll som jag SKA gå på!)
    haha, vilket härligt inlägg! håller tummarna för att du kom iväg
  • raring

Denna veckan har jag tränat 2ggr, vilket är samma som.... Låt se ... Just det - 2ggr 2011!! Bättre nu än aldrig bröllop i februari och vill ner 3-5kg till dess. Nyttigt äter jag redan.

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil