Inlägg från: Anonym (Ankan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ankan)

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Jag hänger på! Dock har jag tjuvstartat och egentligen nått min målvikt, men vill hålla den nu. Jag har gått ner från 57 kg till 53kg. Jag har alltid varit liten och därför struntat i vad jag ätit i perioder, mitt största problem har inte varit vikten utan hur jag mått. Orkeslös och deppig, uppsvälld och dålig hy för jag ätit så mycket socker och skit. Dessutom har jag de senaste åren fått stora problem med pms och tom ätit antidepressiva men nu vill jag bekämpa pmsen med bra mat och motion. Kan säga att jag märkt stor skillnad redan! Hoppas jag är välkommen!

• Anonym (Ankan)
    FelizLane skrev 2011-08-30 11:06:33 följande:
    Men ni som vill ändra på matvanor osv, hur gör ni... Hur gör ni för att stålsätta er? Vad ska man göra när man är påväg att falla dit när man är vrålhungrig och inte har något hemma.... GAh, har så svårt att komma på bra, lättlagad mat. .. 

Nån som vill dela med sig av lite recept? Lättlagat, inte med så mycket krusiduller med en gräslök hit och lite pluttinutt dit...

Är det bara jag som tycker att det är jobbigt att handla?! 
    Det handlar om att alltid ha något hemma. Och att hitta nya favoriter. Det här är vad jag alltid har hemma:

-Knäckebröd. Förslag på pålägg: avocado, hoummos, ägg, smör, god ost, pesto och paprika, leverpastej och gurka. 
    -Frysta blåbär
    -Ägg: Bästa mellanmålet! Ett ägg med lite majonäs eller smör på blir man så mätt och nöjd på
    -Makrill i tomatsås: 
    -banan
    -goda teer, kaffe och mjölk 
    -God mörk choklad med någon smak, t.ex mint
    -Krossade råa kakaobönor
    -Pesto
    -Färdigkokta bönor och kikärter i frysen, ärter
    -Morötter och gräddfil + dipp.

Min frukost idag t.ex:
    Knäckebröd med hoummos och oliver på
    Ett ägg
    en liten skål med upptinade blåbär och banan
    Stor kopp ört-te

Det här äter jag inte för att tvinga mig vara nyttig, det här tycker jag är sååå himla gott. Jag blir proppmätt och jättenöjd. Var inte rätdd för fett, fett gör mig mätt men också fet om du äter för mycket :) (om du fortfarande äter kolhydrater). 

Riktig snabbmat:

En burk makrill, knäckemacka med smör, avocado och ägg

Pasta pesto MEN koka hälften så mycket pasta och häll på ärter, lite extra riven ost

Grönsaksdipp: Morötter, blomkål, gurka med en god gräddfilsdipp och hoummos

Grillad kyckling, keso, morötter.

Mitt nya ledord är: Jag äter inget som inte är bra för mig! Ibland är en kanelbulle jättebra för mig, men inte varje dag. Om jag är sugen på kakor så är det bättre att baka något själv (men inte äta upp allt!). Min kropp vet egentligen vad som är bra för mig och om jag bara ger den chansen så kommer jag hellre välja en skål med jordgubbar framför en skål med lösgodis.

• Anonym (Ankan)

Jag syndade idag, det blev pizza... Men det gäller att "synda" rätt: Jag tog en barnpizza med räkor, banan och curry och extra lite ost. Lämnade kanterna och åt en stor sallad till. 

Annat förslag om t.ex chipssuget slår till (som det ofta gör hos mig): Gör grönsaksdipp istället men ha med en liiiten skål chips = Du får ditt chipsbehov tillfredsställt men äter dig inte mätt på chipsen utan på grönsakerna.

Hellre lite chips än jättemycket chips :) 

Och när man inte orkar/vill träna: Det är bättre med 15 min promenad än ingenting! Tvinga inte kroppen på en timmes löprundor om den inte är van, locka igång den istället. Om man startar mjukt så kommer kroppen snart inse hur underbart det är att röra på sig och vilja ha mer!

• Anonym (Ankan)

Åh! Mitt problem är att så fort jag nått vikten jag trivs i så tänker jag "åh, nu är jag smal, nu kan jag äta vad jag vill och så "unnar jag mig" massor med onyttigt och går upp igen.... När ska jag lära mig att det inte är att "unna sig" att trycka i sig socker och fett som: 
    -gör mig trött
    -ger mig dålig hy
    -gör att jag går upp i vikt

Jag tycker inte ens att det är gott i 9 fall av 10! Per automatik väljer jag en påse chips när jag vill "belöna mig" även om jag egentligen hellre skulle äta en bit kött med god sås... Åh vad trött jag blir!

Men nu ska jag inte vara "tjejig" och fokusera på vad jag gjort fel, utan tänka framåt!

Avslutar kvällens inlägg med att klappa mig på axeln för att jag tränade igår och säga HEJA ER! till alla här i tråden!! :) 

• Anonym (Ankan)
    Imke1977 skrev 2011-09-30 08:00:33 följande:
    Får man vara med här? Jag är ny på bröllopstorget och såg den här tråden
    Vi gifter oss 2/6 2012 och jag har kämpat med min vikt sedan januari i år. Har fått två barn tätt med bara 16 månaders mellanrum. Och yngsta dottern är snart 1 år. Jag har lyckats gå ner 8 kg men nu sitter det 7 kg kvar. Och det sitter BENHÅRT fast. Jag har varit duktig och sprungit 4 km varannan dag och promenerat varannan sedan april i år. Men nu är det mörkt varje kväll efter vi lagt barnen. Känns inte bra att springa i skogen då :-/

Jag måste hitta andra träningsformer. Och maten... ja hur gör man. Tyvärr hör jag till en sån där grupp som nästan behöver svälta sig själv för att gå ner 1 kg :-/

Längd: 176 cm
    Startvikt: 82 kg
    Mål: 75 kg
    Spontant tänker jag att har du kört på den träningen sedan april så är det nog dags att variera lite. Spring 6 km istället, spring lite snabbare, kör intervaller osv. 
    När man inte kan dra ut och springa, eller gå och gymma, så kan man faktiskt träna hemma också! Jag drar igång musik jag gillar på spotify och dansar loss i 10 min så jag blir varm (tänk flash dance, haha... springa på stället och sånt), sen gör jag styrkeövningar; armhänvningar, situps, rygglyft, olika ben-övningar, sånt man gör på ett vanligt friskispass, händerna-i-tårna-och-sen-över-huvudet-hopp och så. Lätt får man ihop ett 30 min pass och blir riktigt svettig.
  • Anonym (Ankan)

Mitt absolut viktigaste tips är (som många konstaterat i de senaste inläggen):
    Ät inte godis och sånt på helgerna!!!

Att äta nyttigt i veckorna och gott på helgerna är inte ett sätt att gå ner i vikt, det är så man behåller den vikten man vill ha. Om man äter sunt och tränar så kan man unna sig att äta gott i helgerna, men det är inte att jobba för att gå ner i vikt  utan det är den "livsstilen" och de vanorna man ska ha när vikter är där man vill. Och det ska vara det normala, det ska inte vara normalt att äta en massa socker och chips varje dag, jag tror nämligen att man blir ganska trött och frustrerad om man ser på att "inte äta godis och kakor" som bantning. För mig går det iaf väldigt enkelt när jag bara bestämmer att "nu är det såhär" och tänker lite mer på hur man åt när man var liten :) Då skulle man aldrig tänkt tanken på att få chips och läsk en onsdag.

Och så ska man komma ihåg att om "lyxätandet" sträcker sig över fredag-söndag så är det plötsligt nästan halva veckan. 

När sockersuget, eller fikasuget kommer så gillar jag att ta en kopp kaffe och en bit choklad, eller en banan/smoothie om jag är mer hungrig. Eller "lyxknäckemackor". "Lyxknäcke" är verkligen min nya favorit, jag tycker det är såååå gott! Alltså sånt knäckebröd med massor med frön i som är bakat i någon specialugn och alldeles för dyrt om man köper i affären. Om man söker på "fröknäcke" så hittar man massor med enkla recept att baka själv. En bit sånt med ett rejält lager ost och en kopp te -fyyy vad gott!!!

• Anonym (Ankan)
    Bröllop201206 skrev 2012-03-01 14:44:22 följande:
    Jag tror nog att alla här vet att man bör utesluta chips, godis och andra onyttigheter för att gå ned i vikt, precis som att motion är bra för hälsan och viktnedgång. Sen är det ju så att vi verkar tycka att chips och choklad är väldigt gott, å då hjälper inga knäckemackor för mig istället, Det går ju inte ens att jämföra dessa i smaker. Sen är mitt problem med helgerna att jag har en jättesmal sambo som kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt och han vill ha att äta och köper hem chips och choklad, vilket gör det svårt för mig att motstå då jag tycker att det är så väldans gott. Men såklart att jag vet att för att gå ner i vikt bör jag antingen strunta helt i att äta chipsen/ godiset när sambon käkar, eller att äta mindre mängd- vilket jag haft svårt med. Men med det sagt så betyder det inte att jag inte kämpar med dessa problem.
    Oj, det var verkligen inte min mening att dumförklara någon, eller skriva på näsan. Det finns ju en anledning till att jag trots allt hänger i denna tråden och det är ju att jag kämpar med detta själv och vet hur svårt det är . Det jag menade med det jag skrev är att jag känner sååå många (inklusive mig själv) som i perioder kämpat i veckorna och äter jättesunt, och sedan "unnar järnet" i helgen och sen faktiskt inte fattar varför man inte går ner i vikt. När man lever med sitt sockerberoende gör det också att det blir så mycket svårare i veckorna för att man aldrig låter kroppen vänja sig av med sockret. 
    Det jag skrev är ju såklart självklarheter, men ibland är man expert på att lura sig själv och står där och undrar varför man inte går ner och tycker att dom där bullarna till fikat, godispåsen och chipsskålen i helgen inte räknas för man var så duktig med allt annat. Lite tough love!

Jag håller dessutom med att det inte går att byta ut det ena mot det andra, är man sugen på chips hjälper inga knäckemackor i världen.  Men jag har upptäckt att jag väldigt ofta belönar mig själv med sånt som är onyttigt "bara för att". Hälften av gångerna jag köper chips så är det bara för att "jag är värd det", inte för att det är det godaste för stunden. Allt handlar om dåliga vanor och att försöka byta ut dom mot nya och bättre. Sambon är i mitt fall min största fiende i det här... Hur fasen ändrar man på det? 
  • Anonym (Ankan)

Jag ber så hemsk mycket om ursäkt för mitt tidigare inlägg, det var verkligen inte menat personligen till någon av er som skrivit här och det är olyckligt att ni tolkade det så. 
    Tråden handlar ju om att förändra sin livsstil, och mitt inlägg handlade om hur JAG och många jag känner funkar, det blev bara fel. 
    När jag läser mitt inlägg igen så ser jag att det låter lite "besserwisser"-aktigt och det var verkligen inte vad jag menade.  Så, om jag skulle skriva om det skulle det se ut såhär:

"Min absolut största fälla, och den viktigaste läxa jag lärt mig är :
    Ät inte godis och sånt på helgerna!!!
    Att äta nyttigt i veckorna och gott på helgerna är inte ett sätt att gå ner i vikt, det är så man behåller den vikten man vill ha. Om man äter sunt och tränar så kan man unna sig att äta gott i helgerna, men det är inte att jobba för att gå ner i vikt  utan det är den "livsstilen" och de vanorna man ska ha när vikten är där man vill. Och det ska vara det normala, det ska inte vara normalt att äta en massa socker och chips varje dag. Jag blir iaf väldigt trött och frustrerad om jag ser på att "inte äta godis och kakor" som bantning, får då känns det som att jag bantar hela tiden och jag vill inte banta, jag vill leva ett normalt, sund liv med bra vanor. För mig går det iaf väldigt enklast när jag bara bestämmer att "nu är det såhär" och tänker lite mer på hur man åt när man var liten :) Då skulle man aldrig tänkt tanken på att få chips och läsk en onsdag. Jag måste vara min egen "förälder" och säga åt mig själv att jag inte får någon bulle idag, inte tänka att jag ska bli smal utan bara att lära mig skillnaden på vardag och fest.

När jag sen tänker att jag ska unna mig på helgen så blir det lätt att mitt "lyxätande" sträcker sig över fredag-söndag så är det plötsligt nästan halva veckan. 

När sockersuget, eller fikasuget kommer så har jag lärt mig att ta en kopp kaffe och en bit choklad, eller en banan/smoothie om jag är mer hungrig. Och jag har faktiskt börjat tycka bättre om det, känslan efteråt är mycket skönare och inte sockerstinn. Eller "lyxknäckemackor". "Lyxknäcke" är verkligen min nya favorit, jag tycker det är såååå gott! Alltså sånt knäckebröd med massor med frön i som är bakat i någon specialugn och alldeles för dyrt om man köper i affären. Om man söker på "fröknäcke" så hittar man massor med enkla recept att baka själv. En bit sånt med ett rejält lager ost och en kopp te -fyyy vad gott!!! Mycket godare än en pressbyrån-bulle som jag annars skulle köpa bara på ren rutin."

Jag lider inte av en stor övervikt. Jag är normalbyggd med i grunden bra matvanor som jag helt förstört dom senaste åren. Jag hängde lite i tråden när den var ny och hade som mål att gå ner ett par kilo och framför allt försöka hålla vikten vilket jag aldrig annars lyckas med. Men har inte haft tid på ett långt tag och har såklart gått upp 5 kg igen. Så jag är alltså här för att jag vill bryta mina dåliga vanor och slippa "jojobantning". Jag är alltså den personen som äter chips och godis varje dag och ljuger för mig själv och tror att det ska vara ok till plötsligt alla jeans är för trånga. Så, sorry om jag hoppade in lite "mitt i", det blev fel!

Sorry för långt inlägg! 

Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil