FelizLane skrev 2011-08-30 11:06:33 följande:
Men ni som vill ändra på matvanor osv, hur gör ni... Hur gör ni för att stålsätta er? Vad ska man göra när man är påväg att falla dit när man är vrålhungrig och inte har något hemma.... GAh, har så svårt att komma på bra, lättlagad mat. ..
Nån som vill dela med sig av lite recept? Lättlagat, inte med så mycket krusiduller med en gräslök hit och lite pluttinutt dit...
Är det bara jag som tycker att det är jobbigt att handla?!
Det handlar om att alltid ha något hemma. Och att hitta nya favoriter. Det här är vad jag alltid har hemma:
-Knäckebröd. Förslag på pålägg: avocado, hoummos, ägg, smör, god ost, pesto och paprika, leverpastej och gurka.
-Frysta blåbär
-Ägg: Bästa mellanmålet! Ett ägg med lite majonäs eller smör på blir man så mätt och nöjd på
-Makrill i tomatsås:
-banan
-goda teer, kaffe och mjölk
-God mörk choklad med någon smak, t.ex mint
-Krossade råa kakaobönor
-Pesto
-Färdigkokta bönor och kikärter i frysen, ärter
-Morötter och gräddfil + dipp.
Min frukost idag t.ex:
Knäckebröd med hoummos och oliver på
Ett ägg
en liten skål med upptinade blåbär och banan
Stor kopp ört-te
Det här äter jag inte för att tvinga mig vara nyttig, det här tycker jag är sååå himla gott. Jag blir proppmätt och jättenöjd. Var inte rätdd för fett, fett gör mig mätt men också fet om du äter för mycket :) (om du fortfarande äter kolhydrater).
Riktig snabbmat:
En burk makrill, knäckemacka med smör, avocado och ägg
Pasta pesto MEN koka hälften så mycket pasta och häll på ärter, lite extra riven ost
Grönsaksdipp: Morötter, blomkål, gurka med en god gräddfilsdipp och hoummos
Grillad kyckling, keso, morötter.
Mitt nya ledord är: Jag äter inget som inte är bra för mig! Ibland är en kanelbulle jättebra för mig, men inte varje dag. Om jag är sugen på kakor så är det bättre att baka något själv (men inte äta upp allt!). Min kropp vet egentligen vad som är bra för mig och om jag bara ger den chansen så kommer jag hellre välja en skål med jordgubbar framför en skål med lösgodis.