Inlägg från: knyttan |Visa alla inlägg
  • knyttan

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Samma problem som många andra här verkar det som... för fem år sen tränade jag kampsort tre ggr i veckan och var i super-form, sen flyttade jag ihop med sambon och trivselkilona började komma, mer mys i soffan och mindre träning helt enkelt...
    Jag satte i gång för en månad sedan, -2 kg hittills. Realistisk målvikt är 64 kg, drömvikten är 60, som för fem år sen...
    Tränar redan regelbundet men ska dra upp intensiteten. Håller strikt kostschema i veckorna men tillhelgen får jag äta vad jag vill, funkar fint hittills!

• knyttan
    BettyBoop skrev 2011-12-01 18:02:11 följande:
    Själv har jag lite panik. Som många andra så har jag varit vältränad en gång i tiden men är nu överviktig. Skulle behöva tappa minst 10kg men helst 15 till i sommar och det känns inte särskilt.. troligt. Vi har inte så lång tid att planera vårt bröllop och jag får ju skylla mig själv lite som gått upp så mycket i vikt, samtidigt så känner jag att de 10kg jag lade på mig förra året är ok därför att de kommer av att jag slutade röka. MEN det ändrar ju inte faktum att jag ska gå nerför altargången i juni och är ordentligt överviktig nu.

Detta borde göra mig taggad, men istället känner jag mig lamslagen. Har dessutom börjat nytt jobb som är ett skiftjobb vilket gör det jättesvårt att planera in fasta träningstider och kräver därför ännu mer självdisciplin..

Hoppas på att få upp motivationen och att förlamningen ska släppa, genom att gå med i denna tråden.
    Hej,
    jag har själv jobbat i skift och vet att det helt enkelt är skitjobbigt att försöka få in träning i schemat... men, försök hitta ett gym som har pass hela dagen och träna på de tider som du kan! Nu kan jag faktiskt sakna de gånger som jag kunde gå upp och träna vid nio, hem o duscha och komma till jobbet vid lunch och känna sig pigg och fräsch.... Har du tex ett Friskis & svettis i närheten av där du bor eller jobbar så brukar ju de ha pass från kl 8 ungefär.

0,5 kg i veckan är faktiskt helt genomförbart bara man kommer igång! För min del funkade det ganska bra att rivstarta med en veckas fasta för att rena kroppen och komma igång, samt vänja mig av med skräpmat...

Nu känner jag att diciplinen är lite på fallrepet här nu när julen börjar komma, så jag kommer nog ta en fastevecka precis efter jul igen för att komma tillbaka på banan...

Pepp pepp!!
  • knyttan
    Linn88 skrev 2011-12-06 20:51:19 följande:
    Vilken härlig tråd!

Jag har själv inte jättemycket att gå ned i vikt, ca 5 kg, till juni, men jag tycker det är svårt och jobbigt att vara utan godiset.

När ni pratar om fasteveckor, vad menar ni då mer precist? Ni kan väl inte vara helt utan någon mat över huvud taget i en hel vecka eller? Är soppor och dylikt okej?

Heja alla! 
    Hej hej
    Nej jag menar inte att man bara ska sluta äta från en dag till en annan! Gör inte det Glad Det finns en massa teorier om hur man bäst förbereder sig för en fasta och när man ska göra det osv. Jag har genomfört några stycken nu på ca 4-7 dagar var, jag tycker det bästa är att känna sig för vad som funkar o inte. Men här är några generella tips:
    Förbered dig innan genom att succesivt dra ner på maten, de sista dagarna äter man kanske bara små portioner vegetarisk mat.
    Drick jättemycket. Man kan själv bestämma hur hardcore man vill vara i sin fasta, om man kan dricka juicer, om det är ok med soppa, får man dricka kaffe etc. Är det första gången man fastar så kan man vara rätt liberal, kanske nöja sig med att äta olika buljonger och soppor, måltidsersättningar etc.
    Du kommer att känna dig ganska svag de första dagarna och kanske få huvudvärk. Dag två - tre är ofta värst av någon anledning, försök se till att dessa hamnar på helgen när du kan vila mycket.
    Det är inte farligt, tvärtom helt naturligt att kroppen inte får någon mat på några dagar. Ofta tar kroppen den tiden till att bearbeta annat. Efter de första dagarna så känner man sig ofta pigg och stark, så känns det jobbigt - håll ut någon dag till.
    När du slutar fastan så ska du göra det lika försiktigt som när du började - inte läge att trycka blodiga biffen direkt dagen efter alltså! Var också superförsiktig med sockret dagarna efter, jag krängde en bit tårta två dagar efter jag brutit en fasta och blev typ hög och fick gå och lägga mig. Där märker man verkligen hur mycket socker påverkar oss när man inte är avtrubbad av dagligt intag!!
  • knyttan
    MochR skrev 2011-12-07 18:20:53 följande:
    åh ni alla är så duktiga som är ute och går, tränar och allt annat känner mig verkligen kass nu som inte har tränat på länge (pga förkylning och lathet)

Snartjohnsfru Välkommen hit!!

pernillaoch henrik skumtomtar är farligt goda men skumgodis är iaf en av de bättre godissorterna man kan äta om man ska det lite positivt! och jag håller med dreaming man går lite upp och ner under viktnergången jag har också haft veckor då jag gått upp men sen vänder det igen gäller bara att orka ta nya tag och inte ge upp!!!
    Precis!! Det viktigaste är att inte ge upp utan att fortsätta kämpa, lite snesteg här o var är ingen fara i långa loppet om man bara går tillbaka till de bra vanorna igen!!
    Heja heja alla!!
  • knyttan
    Linn88 skrev 2011-12-10 14:50:43 följande:
    Tack Knyttan, jag ska nog planera in några fastedagar framöver, men känns som att det är smartast att ta det när julstressen lagt sig och julgodiset är utkastat. 

Är det någon mer än jag som tänker dra igång på riktigt efter helgerna, eller är alla superduktiga och kör stenhårt även under jul?

Nej jag kör den här veckan med sen blir det "paus"... alltså ok till julgodis, men ska försöka att inte frossa förmycket på all choklad Tomte Sen så rivstartar jag igen efter jul, då är det 5 kg till som ska bort!!

Vill bara säga också att jag hade slarvat rätt mycket förra veckan och vägde mig inte då, så nu denna veckan är jag ställde mig på vågen så var jag rätt skraj, men jag hade ändå gåt ner 1,5 kg på två veckor, fett (!) impad... Det kanske är träningen som gör sitt till då! Totalt alltså 3,5 kg minus sen 1/11!! Glad
  • knyttan
    MochR skrev 2011-12-12 10:43:08 följande:
    -0,6kg så nu har jag gått ner 10% av min vikt Glad totalt -9kg och hamnat under 80 det känns helt fantastiskt att vikten nu börjar på en 7a!!! och idag ska jag iväg på spinning och har även ett pass inbokat för imorrn känner som att jag har fått ny energi att fortsätta kämpa nu!
    Hejja!!
Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil