Linn88 skrev 2011-12-06 20:51:19 följande:
Vilken härlig tråd!
Jag har själv inte jättemycket att gå ned i vikt, ca 5 kg, till juni, men jag tycker det är svårt och jobbigt att vara utan godiset.
När ni pratar om fasteveckor, vad menar ni då mer precist? Ni kan väl inte vara helt utan någon mat över huvud taget i en hel vecka eller? Är soppor och dylikt okej?
Heja alla!
Hej hej
Nej jag menar inte att man bara ska sluta äta från en dag till en annan! Gör inte det
Det finns en massa teorier om hur man bäst förbereder sig för en fasta och när man ska göra det osv. Jag har genomfört några stycken nu på ca 4-7 dagar var, jag tycker det bästa är att känna sig för vad som funkar o inte. Men här är några generella tips:
Förbered dig innan genom att succesivt dra ner på maten, de sista dagarna äter man kanske bara små portioner vegetarisk mat.
Drick jättemycket. Man kan själv bestämma hur hardcore man vill vara i sin fasta, om man kan dricka juicer, om det är ok med soppa, får man dricka kaffe etc. Är det första gången man fastar så kan man vara rätt liberal, kanske nöja sig med att äta olika buljonger och soppor, måltidsersättningar etc.
Du kommer att känna dig ganska svag de första dagarna och kanske få huvudvärk. Dag två - tre är ofta värst av någon anledning, försök se till att dessa hamnar på helgen när du kan vila mycket.
Det är inte farligt, tvärtom helt naturligt att kroppen inte får någon mat på några dagar. Ofta tar kroppen den tiden till att bearbeta annat. Efter de första dagarna så känner man sig ofta pigg och stark, så känns det jobbigt - håll ut någon dag till.
När du slutar fastan så ska du göra det lika försiktigt som när du började - inte läge att trycka blodiga biffen direkt dagen efter alltså! Var också superförsiktig med sockret dagarna efter, jag krängde en bit tårta två dagar efter jag brutit en fasta och blev typ hög och fick gå och lägga mig. Där märker man verkligen hur mycket socker påverkar oss när man inte är avtrubbad av dagligt intag!!