• Nudax

Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil

Kommer också att kika in här då och då för lite pepp. Började för 3 veckor sedan men tappade snabbt greppet och har tänkt börja om imorgon. Gifter mig i slutet på Juli nästa sommar så har lite drygt ett år på mig att gå ner åtminstone 18kilo, hemskt gärna 23.... =D

Har tänkt göra lite som dig Cam14 att plocka bort mycket av de vita kolhydaterna.

• Nudax

Hej!

Förstår att ni andra redan känner varandra utan och innan, men jag hoppar gärna in här för en extra-push?

Har gått ner från hemska 100, 5 (mesta jag någonsin vägt :S) till nu 91,3. Vill ner till 75 kg, d.v.s. dryga 16kg till innan 28:e juli då jag gifter mig. Faktum är att jag redan köpt min bröllopsklänning, och för att kunna ha den måste jag ner till i alla fall 80 kg (den har snörning), så jag MÅSTE! =D

Så.... 16kg på cirka 25/26 veckor... måste alltså ta i snitt 06-0,7kg/vecka. Än så länge inget oöverkommeligt men det gäller att man håller motivationen uppe =S

Ni andra verkar superduktiga!

• Nudax

MochR: Tack! Ja nu gäller det att köra gärnet! =D

• Nudax
    Jane skrev 2012-01-30 09:03:30 följande:

Gud vad duktig du är! Kör på i samma fart bara! :) Tror du du kommer klara ditt mål och gå ner 0,6-0,7 kg i veckan? Jag måste gå ner 10 kg fram till 4 augusti, tyvärr har jag inte discplinen och har inte börjat än.

lycka till! :)

Tack! =) Jo men det där klarar du också! Men jag håller med, det svåraste är den där jäkla motivationen :P
  • Nudax
    Bröllop201206 skrev 2012-02-06 22:44:03 följande:
    Ny vecka nya tag! Hur går det för er andra? Har ni börjat bli friska från era förkylningar ännu? Idag har jag cyklat 22km och gått 10200steg. MEN jag har även ätit en semla idag då jag blev bjuden på fika med min mormor. Jag vet jag är inte så bra på att hålla mig borta från gottigheter är mer duktig på att träna. Ni kanske kan peppa mig med att hålla mig borta från gotteheterna, så kan jag peppa er att träna;) Hoppas ni mår bättre nu! Godnatt brudar!
    Har samma problem som dig! Tränar på duktigt men har jättesvårt för att hålla mig ifrån onyttigheter =(
  • Nudax
    Bröllop201206 skrev 2012-02-07 23:30:38 följande:
    Nudax: vad trevligt att vi har samma problem;) Vad brukar du göra för att inte gotta ner dig för mycket? Tränar gör jag ju flera dagar i veckan alltid ändå, så det är inte där mina viktbekymmer sitter utan I att jag på helgen lätt kan äta i mig en hel chips-påse själv bara för att det är gott. Försöker nu att hålla mig borta från godis å sånt under veckodagarna, ibland går det jättebra, ibland sitter jag där med godis på kvällen å mumsar. tänk vilken superkropp jag hade haft om jag bara lät bli snasket! Men jag försöker iaf förändra mitt beteende kring överätning av onyttigheter som godis å chips. Jaja, jag kämpar på, idag har det blivit 22km cykling på motionscykeln hemma 30min, 100situps på gymboll hemma och gått 10240 steg. Och hör å häpna! Inget godis eller onyttigt idag! :D Kämpa på ni andra! Det här fixar vi!

Ursäkta mitt sena svar!

Hmm jo men jag brukade i alla fall försöka hålla mig rätt bra på veckorna och så tänkte jg mer att jag fick äta på helgerna, men nu har jag insett att det inte funkar i längden. Så nu har jag faktiskt, sista 1,5 veckan, helt slutat med godis/chips/glass och allt vad det är, ska testa om jag får bort suget då. Detta har jaginte bara gjort själv utan nu sa jag åt sambon att om jag ska hinna ner i vikt vill jag ha hjälp! Det funkar inte att han och barnen har massa godis, chips etc hemma på helgerna :P Så vi rensade och slängde allt som fanns hemma och i helgen som var hade vi vara gurk- och morotsstavar med dipp! Våra barn fick dock på lördagen köpa sig varsin liten egen påse med godis, men det var allt. Känns ganska bra! Mina kryphål är mörk choklad och popcorn. Mörk choklad har jag tagit till ett par ggr men popcornen har inte fått ryka in ännu. Och än så länge har det gett resultat på vikten också! =D Gud vad duktig du är med träningen!!!!!!

• Nudax
    bridetobe2013 skrev 2012-02-23 07:59:30 följande:

Efter ett +0,9 förra veckan kändes det riktigt bra med ett - 1,8 i dag :-.)

En milstolpe är nådd.... 89,9 kg UNDER 90

Aldrig mer över hoppas jag....

1/6 2012
    Vad roligt!!! Lyckades just med samma sak idag jag med!!! 89,8kg! Man blir ju så himla glad! =) Grattis! =)
  • Nudax
    bridetobe2013 skrev 2012-02-24 23:02:36 följande:

Nudax: Tack det samma,,,,, efter att ha ätit en kebab till middag i dag åkte jag och tränade.. Lättar på samvetet lite...

Det sämsta var att sambon sa att vågen gick fel (hade stått på högkant några dagar)... tänker inte ta reda på om det stämmer förns på torsdag..... Lever på mina 89,9 så länge!

Lycka till framöver

1/6 2012
    Jamen det tycker jag att du ska göra! =D Du väger dig på torsdagar alltså?
  • Nudax

Jag har slutat helt med godis,chips, glass och allt vad det heter (skräpmat etc) sedan 2 v tillbaka. Går rätt bra nu när sambon är med på noterna äntligen och vi inte ens har sånt hemma... Men så jobbade jag idag och sådana här härliga skålar stod utplacerade.... *dregel*

MEN: Jag tog inte en enda bit!!! =D Såååå nöjd =D (Har annars ALDRIG någon karaktär, men nu verkar sockersuget ha släppt :D)

• Nudax
    Bröllop201206 skrev 2012-02-28 22:12:56 följande:
    Nudax: vad smart att sluta med godiset helt, jag funderar på att göra det oxå, för på vecko-dagarna går det bra, sen kommer helgen och jag äter alldeles för mycket av chips å godiset, å det där kilot jag gått ner under veckan går jag upp igen efter helgen. Så nu har jag bestämt mig för att ta uppehåll från godis å chips helt. Sambon lär fortsätta äta chips å godis, men han e å andra sidan smal som en pinne, å kan inte kräva att han inte ska få äta godis för att jag inte klarar att äta med måtta. Men jag ska byta ut godiset å chipsen till goda frukter istället. Igår cyklade jag 22km å gjorde 100situps på bollen å andra hemövningar, inget godis och gick 12000steg. Idag har jag cyklat 22km på motionscykeln hemma å gjort 100situps på boll och gått 10000steg, å inget godis idag heller. Grattis Bridtobe: till att komma under 90kg! Jättebra kämpat! MochR: såklart du fixar 10kg till ert bröllop i juli! Du som varit så duktig med maten å jämn viktnedgång hela tiden, jag tror på dig att du fixar dom 10kg oxå! Godnatt brudar! Fortsätt kämpa:)
    Precis så var det för mig ockå, gick ner jättebra på veckan men förstörde det på helgen! Bra gjort att sluta! Det har funkat bra för mig hitills! =) När suget blir för stort har jag dock mörk choklad hemma, det funkar för det får inte igång mitt sug efter mer sött, som vanligt godis/choklad får. Du är ju superduktig med träningen också!!!
  • Nudax
    Anonym (Ankan) skrev 2012-03-01 12:21:50 följande:
    Mitt absolut viktigaste tips är (som många konstaterat i de senaste inläggen):
    Ät inte godis och sånt på helgerna!!!

Att äta nyttigt i veckorna och gott på helgerna är inte ett sätt att gå ner i vikt, det är så man behåller den vikten man vill ha. Om man äter sunt och tränar så kan man unna sig att äta gott i helgerna, men det är inte att jobba för att gå ner i vikt  utan det är den "livsstilen" och de vanorna man ska ha när vikter är där man vill. Och det ska vara det normala, det ska inte vara normalt att äta en massa socker och chips varje dag, jag tror nämligen att man blir ganska trött och frustrerad om man ser på att "inte äta godis och kakor" som bantning. För mig går det iaf väldigt enkelt när jag bara bestämmer att "nu är det såhär" och tänker lite mer på hur man åt när man var liten :) Då skulle man aldrig tänkt tanken på att få chips och läsk en onsdag.

Och så ska man komma ihåg att om "lyxätandet" sträcker sig över fredag-söndag så är det plötsligt nästan halva veckan. 

När sockersuget, eller fikasuget kommer så gillar jag att ta en kopp kaffe och en bit choklad, eller en banan/smoothie om jag är mer hungrig. Eller "lyxknäckemackor". "Lyxknäcke" är verkligen min nya favorit, jag tycker det är såååå gott! Alltså sånt knäckebröd med massor med frön i som är bakat i någon specialugn och alldeles för dyrt om man köper i affären. Om man söker på "fröknäcke" så hittar man massor med enkla recept att baka själv. En bit sånt med ett rejält lager ost och en kopp te -fyyy vad gott!!!
    Fast nu tycker jag att du är väldigt fördomsfull och dryg faktiskt. Vem har någonsin sagt att jag äter chips eller godis varje dag, eller tror att det är "bantning att inte äta godis eller kakor". Jag har heller inte sagt att jag äter "normalt/nyttigt" på veckan och "unnar mig på helgen". För att GÅ NER i vikt behöver man äta mindre kalorier än man gör av med, så simpelt är det. Således har jag inte ätit "normalt" på veckorna utan c.a. 1000kalorier mindre/dag mot vad man gör normalt, under veckan, vilket resulterar i -5000kalorier på veckan. Detta innebär i sin tur att om jag då äter precis som på veckan + lite godis för de 500kalorierna jag har över på helgen så hamnar jag på ett normalt intag på helgen, cirkus 1800-2000kalorier = behåller den viktförlust man gått ner må-fredag. Det som gjort att jag nu slutat med godis även på helgerna har varit för att jag genom att få äta det på helgerna håller igång mitt sockersug, vilket förstör för mig under veckorna. Håller alltså med dig i slutsak, men stör mig på att du förutsätter att folk är dumma i huvudet och inte kan tänka.
  • Nudax

"Anonym (Ankan)" : ser att du redan hade fått svar + besvarat det. Förstår hur du menar och inser att mitt svar låter väldigt hårt, men jag står ändå kvar vid vad jag tycker. Känner att jag irriterar mig på meningar såsom "och sen inte fattar varför man inte går ner i vikt". Ogillar människor som förutsätter att man "äter bra på veckan och sen tror att man kan "unna sig" en chipspåse och en skål godis eftersom man ju ätit så lite i veckan". Finns säkert människor som lever i någon slags förnekelse och gör så, men tror inte att det är många. Min erfarenhet är att de allra flesta överviktiga har full koll på vad de äter, hur många kalorier de äter, vetskap om att det är alldeles för många etc. D.v.s full koll teoretiskt. Sen i praktiken är det ändå sockersuget/behovet/missbruket som styr. Där har jag själv alltså insett att jag måste ta bort allt helt, för att inte underhålla mitt sockersug. Så nu är det faktiskt så för mig att i de allra flesta fall kan jag ärligt vara mer sugen på en knäckemacka med leverpastej och gurka än en semla... men det är ju bara för att jag vant av kroppen med sockersuget. Skulle jag väl börja smaka på den där semlan skulle jag ju älska smaken =P

• Nudax

Anonym (ankan): Ingen fara, skönt att du skriver lite mer om hur du menade. Jag tänker att det är lite som Bröllop201206 skriver, att alla måste hitta sin egen väg att motivera och peppa sig själv och få det att funka. Förstår att din mening inte alls var att klanka ned på andra, utan att ge råd och tips om vad som funkat för dig. Nu glömmer vi det där =)

Och vet ni? Det är fredag!!! =D Och (för mig) snart bara 4,5 månad tills jag gifter mig - galet! =D

• Nudax
    bridetobe2013 skrev 2012-03-08 08:10:50 följande:

beundrar hur mkt du tränar.

Jag tränar bara 2-3 ggr i veckan.... Har inte räknat pp den här veckan heller då orken inte funnits där. Men jag har försökt att tänka mig för iaf... Resultat 3 hg. Känns faktiskt bra då jag som sagt inte skött mig.

Var till min moster i söndags och kollade om hon ville/kunde sy in min klänning. Hon tyckte jag skulle sälja den och beställa en ny. Jätte fin är den. Men för stor för mig.

I tisdags köpte jag en ny klänning i butik. Var underbart att prova klänningar och att få känna sig fin trots 89 kg. Nästa vecka ska jag dit och bli mätt och betala dom sista kronorna. Sen ska klänningen sys om då den är för liten nu. (varför köpa en klänning man kan ha?)

Hittade en klänning som satt bra men blev lite snål. Den dom kunde sy om åt mig fick jag betala 3500:- för. inkl sömnad.... Hoppas den kommer sitta bra när den är klar. Eller ja, dom lovade att den skulle gör det så

1/6 2012
    Spännande! (för jag har själv börjat fundera på om jag verkligen vill ha den klänninegn jag har hemma.... känner att jag tror jag kan känna mig finare i någon annan nu, har också precis gått ner till 89kg - hoppas fortsätta lite till innan sommaren). Du har ingen bild på vilken klänning det blev för dig?
  • Nudax
    Anonym (Bliss) skrev 2012-03-08 10:50:55 följande:
    Jag hoppar gärna in i denna tråd, har förändrat min livsstil de senaste åren och gått ner från 106,5 till 85 kg. Detta har tagit drygt 2 år så det är verkligen långsiktigt... Nu ska jag gifta mig i sommar och vill (SKA) gå ner ytterligare 10 kg
    Vilket jobb! Bra gjort =D Började på 100,5kg jag, och är nu på 90,5... hoppas vara på iaf 80 innan 28:e juli =)
  • Nudax
    Bröllop201206 skrev 2012-03-09 18:29:24 följande:
    Den här helgen har jag bestämt mig att inte käka något godis/chips alls. Känner att jag måste steppa upp lite i viktnedgången nu när det inte är så långt kvar. Så lycka till, till mig;) att klara helgen godis/chips fri:) Trevlig helg till er alla! Har precis cyklat 22km 30min på motionscykeln hemma å gjort situps. Ska gå en längre promenad med vovven senare ikväll. Nu dusch å sedan middag.
    Du klarar det!!!
  • Nudax
    Bröllop201206 skrev 2012-03-09 22:48:39 följande:
    Nudax: tack! :) Ja jag ska klara det, försöka iaf, har klarat av fredagskvällen utan något godis/ chips eller smaskiga delikato-kokosbollar som min sambo mumsat på hela kvällen, men jag avstod:) duktiga jag;) hehe, låter jättelöjligt men jag är stolt över mig iaf. Bara resten av helgen kvar, speciellt inornkväll till melodifestivalen, då ska jag försöka hålla mig borta från sambons chipsätande. Godnatt!
    ojoj! Förstår att det blir riktigt svårt när sambon ändå mumsar på!!! Tycker absolut att du ska vara stolt, med rätt, det är ju assvårt!!!

Vi har haft det likadant här hemma (som jag tror vi pratat om förut här upp i tråden) att min sambo mumsat på och jag försökt hålla mig - vilket då inte gått så bra. Sedan ett par helger tillbaka har vi nu tagit ett gemensamt tag, det är så hjälpsamt för mig att han gör så, så nu har vi aldrig godis eller chips hemma på helgerna ens! Istället har vi mumsat på grönsaksstavar och dipp eller mörk choklad. Jag är ingen som varti t särskilt förtjust i mörk choklad förut, men nu när man vant sig av med sockersuget känns det faktiskt rätt gott och tillräckligt för att stilla cokladsuget =) T,ex som till ikväll. för att få känna att man ändå dukar fram gottigheter till melodifestivalen så har vi köpt hem färsk annanas och melon, de kommer vi skära upp i små bitar man kan äta med gaffel. Sen har vi faktiskt lite naturgodis hemma också. Inte för att det är färre kalorier i - för det är ju exakt lika illa som vanligt godis, om inte värre - men för att det är naturligare socker i dem, jag får inte samma sockerabstinens av dem så därför äter jag inte så mycket + att jag inte blir påverkad av det dagen efter när det gäller sug.

Lycka till ikväll, köp hem nått gott (frukt, grönsaksstavar eller dylikt?) till dig själv också så att du inte känner att du inte får "unna dig". Du klarar det! =)
Svar på tråden Bröllop sommar 2012 - Viktnedgång genom förändring av livsstil