Inlägg från: Jolin |Visa alla inlägg
  • Jolin

Grillat till ca 70 pers

Tycker det låter bra!
    Kött brukar man räkna med 150 g per portion och om det nu är grillbuffé då att gästerna kan välja själv så äter de nog inte både 150 g kött + 150 g kyckling var. Räkna med 100 g kött och 100 g kycklig per person, max.
    Vissa kommer ju bara vilja ha kött, vissa kommer bara vilja ha kyckling och vissa vill ha båda så det kommer bli bra med 100 g tror jag :)

• Jolin

Kan tillägga också att man vanligt vis inte klämmer i sig lika mycket mat på en stor fest som man gör hemma i soffan en fredagkväll. När min sambo fyllde 30 år så hade vi en stor fest för honom och serverade då fläskfilé med potatisgratäng, sås, sallad och bröd. Vi räknade med 150 g kött per person och det blev sjukt mycket mat över, det räckte till matlåda i flera flera dagar både lunch och middag :) haha!

• Jolin

ja men precis, du har räknat helt rätt :) Fläskytterfilé är jättebra och billigt precis som pinkgrape skrev. Det kan du hitta på ica för ca 59-79 kr/kg så då borde köttet max gå loss på 450-550 kr. Kycklingpriser har jag dock ingen koll på :P haha! Men kan väl inte va så mycket dyrare?

Svar på tråden Grillat till ca 70 pers