Inlägg från: förlovadflicka |Visa alla inlägg
  • förlovadflicka

Hamburgare till vigselmiddag?

Jag tycker det kan bli kul med ert tema, har man middagen i slottsmiljö kanske det inte passar så bra, men med rätt känsla runtomkring tror jag det kan bli hur bra som helst! Ni kan ju se till att hamburgarna känns väldigt lyxiga, kanske med något lite finare potatistillbehör än pommes och med fina bröd och fint skurna grönsaker... Blev sugen på hamburgare nu! :P

• förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-08-30 10:31:42 följande:
    Min mammas komentar om hamburgare på 50 talet, hon växte upp i Stockholm, var något man inte åt, det fanns ju inte . Vår snabbmat var korv.

Första hamburgeresturangen kom 1956 i Helsingborg och första hamburgekejdan startade 1968 i Gällivare .
    Fanns nog någonstans i världen ändå ;)
  • förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-08-30 16:33:17 följande:
    F;rlovadflicka, ja men inte i Sverige, 1950 tal och burgare är mer Amerikanskt än Svensk. Vore kul att se någon göra svensk 50 tal.
    Ja, fast om man inte var född på femtiotalet så tycker jag nästan det kan kvitta, haha :)
  • förlovadflicka
    lenalong skrev 2011-08-30 18:04:49 följande:
    Ja jag håller nog med förlovad flicka där. Det mesta som rör "vårat" 50-tal (mitt o Eriks) är ju amerikanskt inspirerat så därför tycker jag att hamburgare är just lite 50-tal. Det mesta av just vårat mode, frisyrerna, musiken etc är ju just från amerikanska artister o modeskapare.

Sen skulle hamburgaren i ofs fått vara skapad på 60-talet oxå, mest är det för att det är gott o annorlunda.. Nu när vi bestämt oss för att det verkligen blir hamburgare så är det riktigt kul! Syrran hade en jättefin skaldjursbuffé o svågern hade oxfilé med trerätters så det känns som att folk gärna jämför, o då kan vi lika gärna trilla ur ramen med en gång :P Vi är ju som vi är :)

Dessutom är väl 1956 oxå 50-tal? :P

Dessutom blir det en Ford Mustang från 65 från kyrkan :) Min egna bil, kan ju inte bli tal om någon annan även om den är för ung ;) Så det blir nog en massa årtionden som får hänga med :)
    Ni kanske kan bara ha "vintagetema"? Det kan ju betyda i stort sett vad som helst, haha :) Och btw, vem har koll på vilket år hamburgaren kom till sverige? :P
  • förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-08-31 13:19:04 följande:
    Lenalong, att få bli hemmafru var faktiskt något många kvinnor såg framemot, tänk att ens make kunde tjäna så mycket pengar att man inte behövde arbeta, det var högstatus. Min mormor var så stolt när hon till slut blev hemmafru och med tanken på allt som var tvunget att göras för att få gå hemmet runt kan jag förstå henne och många hemmafruar tog också hand om en äldre släktingar.

Jag tror visserligen inte att du kan smita ner till NK för skålarna MEN Citygross har i storpack små skålar som går att ha som dipp skålar.
    Jag hade nog trivts jättebra som en liten hemmafru, haha :) Förstår inte varför det ska nedvärderas så mycket, min mamma var hemma med oss när vi var små så vi slapp vara på dagis och det var ovärderligt och jag vet att hon älskade det. Därmed självklart inte sagt att det inte ska finnas den manliga motsvarigheten till hemmafruar- hushållspapper :P
Svar på tråden Hamburgare till vigselmiddag?