• lenalong

Hamburgare till vigselmiddag?

Jag och sambon är ganska enkla av oss o vill ha ett fint bröllop med relativt enkla grejer (ok klänningen blir inte enkel för den har redan påbörjats, gifter oss juni 2012, men resten vill vi hålla rätt så ja vad ska man säga? Enkelt och ja som oss :)

Det blir en del 50-tal, vi älskar båda musiken, kläderna, bilarna, frisyrerna etc. Så vi kom på att hamburgare med massa goda tillbehör, mycket grönsaker, lyxiga bröd, goda nötfärsbiffar etc vore en toppengrej. Serverat med god öl eller coca-cola.

Men vad tror ni om just hamburgare? Mina svärföräldrar betalar maten (vi kan alltså välja precis vad vi vill, de betalar, men det känns som att svärföräldrarna förväntar sig lite "finare" val av mat) Men visst ska vi ta just de som vi vill ha? Tycker personligen att riktigt välgjorda hamburgare med rätt grejer till kan vara nog så lyxigt..
    Skulle ni rynka på näsan om någon hade det som bröllopsmiddag? Det blir ju tårta efter o sedan utgång där det finns mat senare på kvällen..

Vet inte varför man känner sig så styrd av vad alla andra tycker, det är ju vi som skall gifta oss.. Det är väl någon inneboende liten röst som säger att man vill göra alla andra nöjda och till lags i första hand. Kanske skulle skaka av sig den rösten o bara lyssna på mig själv o min Erik?

• Svar på tråden Hamburgare till vigselmiddag?
  • förlovadflicka

Jag tycker det kan bli kul med ert tema, har man middagen i slottsmiljö kanske det inte passar så bra, men med rätt känsla runtomkring tror jag det kan bli hur bra som helst! Ni kan ju se till att hamburgarna känns väldigt lyxiga, kanske med något lite finare potatistillbehör än pommes och med fina bröd och fint skurna grönsaker... Blev sugen på hamburgare nu! :P

• lilly7

Jag tycker ni ska välja den middag ni vill ha - det är ER dag!

Enda nackdelen jag ser med hamburgare är att de är lite kladdiga att äta. kan ju vara ett minus om man har väldigt eleganta kläder på sig.

• lenalong

Hihi ja jag har oxå tänkt på det där med kladdet.. Får väl ha bestick till eller köpa ett lager med studentförkläden i plast ;)

Klädseln är i stort sett valfri, de flesta kommer nog köra lite 50-talsinspirerad klädsel. Jeans/kostymbyxor+t-shirt/skjorta med hängslen och troligen lite 50-talsinspirerad klänning eller något annat tidsenligt så förhoppningsvis gör det inget om man kladdar lite. Kanske skulle sy rejäla servetter som man kan lägga i knäet..
    Har faktiskt funderat på att sy ett tidsenligt förkläde till mig själv ;) Som matchar klänningen, just inför middagen :P Eller så får jag träna på att äta hamburgare :)

Bra att ni tycker det är helt ok i af. Skönt!!

• BlomAnna

Jag skulle tycka det var sjukt trevligt att gå på ert bröllop. Gillar själv 50 tals inspirerat och hamburgare är ju grymt nice. Kanske kan ni hitta någn cateringfirma som kan ställa upp och grilla eller steka hamburgarna på beställning?

En god och framförallt välgjort hamburgare är helt klart kalasmat

• Cicci90

Med "rätt " tillbehör kan en hamburgare bli hur lyxig som helst!
    Med olika grönsaker att välja på, lite olika såser osv så blir det säkert jättebra!
    Så länge ni förklarar att ni har tänkt ha lite finare hamburgare borde väl inte dina svärföräldrar rynka på näsan, och gör dom det så skit i det! Dom kommer märka att det blir jättegott i slutändan!

...och oj vad jag blev sugen på hamburgare jag också. :p

• schmock

Låter ju hur gött som helst :) det är ju skillnad på mcdonaldsburgare och hamburgare gjorda på rätt sett med fint kött, goda såser och andra fina tillbehör.

• AnnelieK

Låter nice =)

Ett tips mot "kladdet" är att lägga hamburgarna i ett kaffefilter. Blir som det som den ligger i hos kiosken =)

• lenalong

Ja men det där med kaffefilter vore ju en toppidé. Känns ju som sagt inte så kul om vi alla är geggiga med dressing när vi skall ut o festa senare på kvällen :)

Tack för att ni är så snälla!

• Kattpoet

Inte alla äter hamburgare med händerna och när man är på fina resturanger så äter man med kniv och gaffel annars blir man ut tittad.

Så om ni ska ha burgare på  bröllopsmiddagen bör den ätas med kniv och gaffel, det handlar bara om lite vanligt hyfs.
    Och i Norrland i många områden äts burgare fortfarande med kniv och gaffel.

Den godaste burgare var en oxfile burgare med  ciabata bröd och gorgonzola creme med tillhörande rotfrukts pommes, helt underbart och vinet som var till passade perfekt och ja den åts med  kniv och gaffel. 

• Cicci90

Ska man ha kaffefilter att ha hamburgarna i kan man ju "pynta" dem för att få dem lite lyxigare.
    Skriva brudparets namn med en fin penna på dem, eller rita hjärtan eller vad man vill.
    Om man har tiden, lusten och orken vill säga.. :p
    Ett litet tips bara :)

Svar på tråden Hamburgare till vigselmiddag?