Inlägg från: lenalong |Visa alla inlägg
  • lenalong

Hamburgare till vigselmiddag?

Jag och sambon är ganska enkla av oss o vill ha ett fint bröllop med relativt enkla grejer (ok klänningen blir inte enkel för den har redan påbörjats, gifter oss juni 2012, men resten vill vi hålla rätt så ja vad ska man säga? Enkelt och ja som oss :)

Det blir en del 50-tal, vi älskar båda musiken, kläderna, bilarna, frisyrerna etc. Så vi kom på att hamburgare med massa goda tillbehör, mycket grönsaker, lyxiga bröd, goda nötfärsbiffar etc vore en toppengrej. Serverat med god öl eller coca-cola.

Men vad tror ni om just hamburgare? Mina svärföräldrar betalar maten (vi kan alltså välja precis vad vi vill, de betalar, men det känns som att svärföräldrarna förväntar sig lite "finare" val av mat) Men visst ska vi ta just de som vi vill ha? Tycker personligen att riktigt välgjorda hamburgare med rätt grejer till kan vara nog så lyxigt..
    Skulle ni rynka på näsan om någon hade det som bröllopsmiddag? Det blir ju tårta efter o sedan utgång där det finns mat senare på kvällen..

Vet inte varför man känner sig så styrd av vad alla andra tycker, det är ju vi som skall gifta oss.. Det är väl någon inneboende liten röst som säger att man vill göra alla andra nöjda och till lags i första hand. Kanske skulle skaka av sig den rösten o bara lyssna på mig själv o min Erik?

• Svar på tråden Hamburgare till vigselmiddag?
  • lenalong

Hihi ja jag har oxå tänkt på det där med kladdet.. Får väl ha bestick till eller köpa ett lager med studentförkläden i plast ;)

Klädseln är i stort sett valfri, de flesta kommer nog köra lite 50-talsinspirerad klädsel. Jeans/kostymbyxor+t-shirt/skjorta med hängslen och troligen lite 50-talsinspirerad klänning eller något annat tidsenligt så förhoppningsvis gör det inget om man kladdar lite. Kanske skulle sy rejäla servetter som man kan lägga i knäet..
    Har faktiskt funderat på att sy ett tidsenligt förkläde till mig själv ;) Som matchar klänningen, just inför middagen :P Eller så får jag träna på att äta hamburgare :)

Bra att ni tycker det är helt ok i af. Skönt!!

• lenalong

Ja men det där med kaffefilter vore ju en toppidé. Känns ju som sagt inte så kul om vi alla är geggiga med dressing när vi skall ut o festa senare på kvällen :)

Tack för att ni är så snälla!

• lenalong

Så många bra ideér o tankar ni har! Ja antingen får det bli med kaffefilter alt med bestick. Gästerna själva kan ju faktiskt få välja :) O pimpade kaffefilter låter liksom otäckt mycket jag ;) Gästerna kommer i så fall himla med ögonen o säga, så typiskt dig Helena att t o m dekorera dem!

De blir ju en hel del annat pimpande o dekorerande!

Kattpoet, den där hamburgaren lät ju inte tokig alls! Ju mer jag funderar desto mer rätt känns det. Går ju att variera i det oändliga!

• lenalong

Ja jag håller nog med förlovad flicka där. Det mesta som rör "vårat" 50-tal (mitt o Eriks) är ju amerikanskt inspirerat så därför tycker jag att hamburgare är just lite 50-tal. Det mesta av just vårat mode, frisyrerna, musiken etc är ju just från amerikanska artister o modeskapare.

Sen skulle hamburgaren i ofs fått vara skapad på 60-talet oxå, mest är det för att det är gott o annorlunda.. Nu när vi bestämt oss för att det verkligen blir hamburgare så är det riktigt kul! Syrran hade en jättefin skaldjursbuffé o svågern hade oxfilé med trerätters så det känns som att folk gärna jämför, o då kan vi lika gärna trilla ur ramen med en gång :P Vi är ju som vi är :)

Dessutom är väl 1956 oxå 50-tal? :P

Dessutom blir det en Ford Mustang från 65 från kyrkan :) Min egna bil, kan ju inte bli tal om någon annan även om den är för ung ;) Så det blir nog en massa årtionden som får hänga med :)

• lenalong

Kattpoet: Va underbart! Underbart tips :) Ja man får ju inte snöa in sig för mycket på 50-talet, bara ta godbitarna..
    Annars skulle jag väl vara hemmafru o inte ens fundera på att arbeta annat än i hemmet o göra det så bekvämt o behagligt som möjligt för min man efter en slitsam dag på jobbet..
    Minns att jag hittade en bok om: hur du är den perfekta hemmafrun/värdinnan från 50-talet. Jag säger bara: Hualigen! den är riktigt komisk till en början tills man inser att nej, detta är inte ett skämt. Hemsk vad förtryckt stenålders samhälle det "skulle" vara
    Vi får väl stå för ungdomarnas rebellism ;)

Tiisa: Ja det är skönt att jag får så mycket medhåll! Det blir garanterat Hamburgare nu, det verkar som att cateringfirmorna riktigt går igång på ideén :) De tycker det är spännande o säger att det ju kan vara en jättelyxig rätt om man har rätt råvaror. Så nu är det bestämt! :)

• lenalong

Jo men visst är det mysigt att vara hemma! Absolut, jag har njutit som bara den av att vara hemma med barnen, och få sköta just hemmet. jag var minst 110% hemmafru när barnen var små, och älskade det! Men därav inte sagt att jag skulle vilja vara det på heltid för alltid. Jag älskar känslan av att åka till jobbet o längta hem till min familj :P Jag uppskattar allt mycket mer här hemma när jag varit hemmifrån en liten stund. Det jag menade med hemmafru på 50-talet var just ur boken jag skrev om där mannen var centrum, hur trött du själv var efter en jobbig dag hemma med städ, matlagning, barn, (för det skall gudarna veta kan vara riktigt jobbigt det med ibland också) så skulle han ändå tas om hand, för han hade ju jobbat hela dagen, det hade ju inte du..)  Det var mest det jag menade, extremvarianten.. Där kvinnan skulle vara till lags JÄMT!

Hemmafru, javisst! Men då skall det ses som ett likvärdigt arbete med den som förvärvsarbetar.. För många gånger är jag mycket tröttare av att ha varit hemma (så mycket att ha koll på med två väldigt energiska små barn på 2 o 4 som klättrar o smakar på allt:) än när jag städat en hel dag på jobbet..
    Det värsta jag tyckte med att vara "hemmafru" var att många reagerar med att det var ju så lätt!
    -Vilken tur du har som får gå hemma (o dra o ta det lugnt?). -Men vad skönt att inte jobba! Etc, tycker det blir så snedvriden bild..Min syster sa alltid ja men det är ju inte konstigt du hinner med så mycket pyssel o bakande du går ju bara hemma! Och ammar varannan timme, byter blöjor, badar baby, tröstar, städar, lagar mat, handlar, är vaken på nätterna o ammar.. Nej det var ju inget det.. Lätt som en plätt som nybliven mor med första barnet vi 20 års ålder..
    Äsch svårt att förklara! Men just att alla, ja nedvärderade mig gjorde mig så arg! Att hon aldrig hann baka berodde ju på att hon jobbad heltid!? Förstår ni vad jag menar, jag är FÖR hemmafruar!! :D

Min mor var hemma med oss alla fyra, så vi slapp också dagis vilket både hon o vi är jätteglada för! Dock fick man ju inte alls lika nära relation till pappa som jobbade 100%.. Vilket är synd!

Tycker dock att det är fel att man som kvinna väljer att vara hemmafru OM det går ut över mannens tid med barnen, det borde vara minst lika ok att vara hemmaman.
    Jag skulle gärna varit hemma mycket mer av vår barnledighet men min man o jag delade på det för att han skulle få chansen han oxå, och det rekommenderar jag till alla som får barn! Dela så långt det går, lika. Vi känner så många andra par som mamman gnäller på pappan för att han inte kan ta barnen, natta, trösta etc. Men har hon varit hemma jämt o han jobbat heltid så är det ju inte så konstigt att barnen tyr sig till henne?
    Låt alla göra som de vill, men tänk efter före!
    Min man är i af en underbar far o har en väldigt nära relation till barnen!

Så hejja hemmafru o hemmaman! :) Vill inte nedvärdera det alls!

Hoppas ni förstår vad jag menar.. :P

• lenalong

Hihi det var ju tur att ni förstod vad jag menade med min lilla debatt :)
    Vill ju verkligen inte tracka ned på hemmafruar!

Mschevy. när blir erat bröllop? Kommer du också ha en underbar klänning i stil med 50-.talet? Roligt med fler som tänker i samma tema!

Hihi fantastiskt tema med oktoberfest :D Roligt när folk gör sin grej, jag skulle uppskatta alla sorters bröllop så länge de höll sig inom någorlunda rimliga gränser.. Enkla, simpla, gigantiska, maskerad.. Vad som, bara det passar brudparet, man är ju där för deras skull!

Tack än en gång alla snälla som säger Ja till mina hamburgare :) Jag var lite rädd att många skulle tycka som de släktingar jag pratat med som varit "lite fina i kanten" men ni är ju bäst! Tror nog att de kommer älska det sen när de väl är där, annars ska vi andra röja o ha kul så det räcker för dem med ;)

• lenalong

Jolin: tack va gullig du är! Ja jag tänker som du, det är ju faktiskt en ära att gå på andras bröllop! Man är ju där för att dela deras stora dag inte tracka maten :) Hoppas ju att de gäster man bjuder tänker som vi ;)

Sörön10: ja men visst med riktigt goda lyxiga grejer så är det ju gott! De blir nog inte halvfabrikat någonstans ;)

ClaraH: du får vara neggig, det gör mig inget, jag vill ju ha svar av alla de sorters :) Men jag lovar de blir inte några mc donaldsburgare, de ska bli riktigt goda o lyxiga ;) Med massor av goda tillbehör!

Spaghetti o köttfärsås får stå för dig, det äter jag till vardags :P

• lenalong

Det där med whisky i lät inte tokigt alls!

Svar på tråden Hamburgare till vigselmiddag?