• lenalong

Hamburgare till vigselmiddag?

Jag och sambon är ganska enkla av oss o vill ha ett fint bröllop med relativt enkla grejer (ok klänningen blir inte enkel för den har redan påbörjats, gifter oss juni 2012, men resten vill vi hålla rätt så ja vad ska man säga? Enkelt och ja som oss :)

Det blir en del 50-tal, vi älskar båda musiken, kläderna, bilarna, frisyrerna etc. Så vi kom på att hamburgare med massa goda tillbehör, mycket grönsaker, lyxiga bröd, goda nötfärsbiffar etc vore en toppengrej. Serverat med god öl eller coca-cola.

Men vad tror ni om just hamburgare? Mina svärföräldrar betalar maten (vi kan alltså välja precis vad vi vill, de betalar, men det känns som att svärföräldrarna förväntar sig lite "finare" val av mat) Men visst ska vi ta just de som vi vill ha? Tycker personligen att riktigt välgjorda hamburgare med rätt grejer till kan vara nog så lyxigt..
    Skulle ni rynka på näsan om någon hade det som bröllopsmiddag? Det blir ju tårta efter o sedan utgång där det finns mat senare på kvällen..

Vet inte varför man känner sig så styrd av vad alla andra tycker, det är ju vi som skall gifta oss.. Det är väl någon inneboende liten röst som säger att man vill göra alla andra nöjda och till lags i första hand. Kanske skulle skaka av sig den rösten o bara lyssna på mig själv o min Erik?

• Svar på tråden Hamburgare till vigselmiddag?
  • Pinkgrape

Åh, vilken toppenidé! Både jag och min man hade verkligen uppskattat att äta det på en bröllopsmiddag.. ja, alla vi känner hade nog det :D Känner ni att det är vad ni vill ha, så kör på det! :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • raring
    Cicci90 skrev 2011-08-29 15:00:39 följande:
    Ska man ha kaffefilter att ha hamburgarna i kan man ju "pynta" dem för att få dem lite lyxigare.
    Skriva brudparets namn med en fin penna på dem, eller rita hjärtan eller vad man vill.
    Om man har tiden, lusten och orken vill säga.. :p
    Ett litet tips bara :)
    ja eller göra ett monogram i 50-talsstil och stämpla på! skulle vara grymt coolt! fast samtidigt skulle jag nog ändå rösta på att äta med bestick. inte så charmigt med folk som slickar sås av fingrarna kanske.
  • Kattpoet

Lenalong, har du din  och din karl varit på en finare  resturang och ätit hamburgare? Om inte,  gå ut en kväll och gör det som studie syfte för erat bröllop.

• lenalong

Så många bra ideér o tankar ni har! Ja antingen får det bli med kaffefilter alt med bestick. Gästerna själva kan ju faktiskt få välja :) O pimpade kaffefilter låter liksom otäckt mycket jag ;) Gästerna kommer i så fall himla med ögonen o säga, så typiskt dig Helena att t o m dekorera dem!

De blir ju en hel del annat pimpande o dekorerande!

Kattpoet, den där hamburgaren lät ju inte tokig alls! Ju mer jag funderar desto mer rätt känns det. Går ju att variera i det oändliga!

• Bettina

Älskar hamburgare, vet ett par som hade tacos

• Vickymb

Jag var på ett 50-tals bröllop för några år sedan...det var det roligaste bröllop jag varit på.
    Alla då menar jag alla inkusive prästen och alla var i 50-tals kläder och det blev bara en så läcker stämmning. Vi fick dock inte hamburgare till middag..en ganska klassisk middag men efter middagen kom ett coverband och spelade 50-tals rock och covers heeeeela natten.
    Det var så sjukt roligt att man sparkade av sig klackarna och dansade barfota hela natten. Har aldrig haft så ont i fötterna förr...ha ha ha.
    Men mitt på natten så fick vi korv och pucko/öl chips och annat guff, smått och gott, jag lova det var ett uppskattat inslag när man dansat halva natten. Så vi fylldes på och dansade lite mer!

Brudgummen var raggare och båda kom körande upp i snygga 50-tals bilar till vigselplatsen och blev vigda utanför byggdegården festen skulle hållas på och med Siljan sjön glittrande utanför..det vackraste jag upplevt..(utöver mitt eget bröllop förstås;)

Goooo for it....50 it is ;)

• SloveP

En variant på burgare är ju en så kallade "parisare", tror dom är vanliga norröver och man åt garanterat parisare på 50-talet. En parisare är en typ falukorv i större stl (skivorna blir som en hamburgare typ) man skivar och steker och lägger i bröd med ett stekt ägg. Korven finns att köpa på ica.

• Kattpoet

Min mammas komentar om hamburgare på 50 talet, hon växte upp i Stockholm, var  något man inte åt, det fanns ju inte .  Vår snabbmat var  korv.

Första hamburgeresturangen kom 1956 i Helsingborg och första hamburgekejdan startade 1968 i  Gällivare .

• förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-08-30 10:31:42 följande:
    Min mammas komentar om hamburgare på 50 talet, hon växte upp i Stockholm, var något man inte åt, det fanns ju inte . Vår snabbmat var korv.

Första hamburgeresturangen kom 1956 i Helsingborg och första hamburgekejdan startade 1968 i Gällivare .
    Fanns nog någonstans i världen ändå ;)
  • erika stiller
    lenalong skrev 2011-08-29 12:59:10 följande:

Jag och sambon är ganska enkla av oss o vill ha ett fint bröllop med relativt enkla grejer (ok klänningen blir inte enkel för den har redan påbörjats, gifter oss juni 2012, men resten vill vi hålla rätt så ja vad ska man säga? Enkelt och ja som oss :)

Det blir en del 50-tal, vi älskar båda musiken, kläderna, bilarna, frisyrerna etc. Så vi kom på att hamburgare med massa goda tillbehör, mycket grönsaker, lyxiga bröd, goda nötfärsbiffar etc vore en toppengrej. Serverat med god öl eller coca-cola.

Men vad tror ni om just hamburgare? Mina svärföräldrar betalar maten (vi kan alltså välja precis vad vi vill, de betalar, men det känns som att svärföräldrarna förväntar sig lite "finare" val av mat) Men visst ska vi ta just de som vi vill ha? Tycker personligen att riktigt välgjorda hamburgare med rätt grejer till kan vara nog så lyxigt..
    Skulle ni rynka på näsan om någon hade det som bröllopsmiddag? Det blir ju tårta efter o sedan utgång där det finns mat senare på kvällen..

Vet inte varför man känner sig så styrd av vad alla andra tycker, det är ju vi som skall gifta oss.. Det är väl någon inneboende liten röst som säger att man vill göra alla andra nöjda och till lags i första hand. Kanske skulle skaka av sig den rösten o bara lyssna på mig själv o min Erik?

jag tycker du gör helt rätt, jag hade kockenkommerhem.se på min möhippa, det var perfekt.
Svar på tråden Hamburgare till vigselmiddag?