• lenalong

Hamburgare till vigselmiddag?

Jag och sambon är ganska enkla av oss o vill ha ett fint bröllop med relativt enkla grejer (ok klänningen blir inte enkel för den har redan påbörjats, gifter oss juni 2012, men resten vill vi hålla rätt så ja vad ska man säga? Enkelt och ja som oss :)

Det blir en del 50-tal, vi älskar båda musiken, kläderna, bilarna, frisyrerna etc. Så vi kom på att hamburgare med massa goda tillbehör, mycket grönsaker, lyxiga bröd, goda nötfärsbiffar etc vore en toppengrej. Serverat med god öl eller coca-cola.

Men vad tror ni om just hamburgare? Mina svärföräldrar betalar maten (vi kan alltså välja precis vad vi vill, de betalar, men det känns som att svärföräldrarna förväntar sig lite "finare" val av mat) Men visst ska vi ta just de som vi vill ha? Tycker personligen att riktigt välgjorda hamburgare med rätt grejer till kan vara nog så lyxigt..
    Skulle ni rynka på näsan om någon hade det som bröllopsmiddag? Det blir ju tårta efter o sedan utgång där det finns mat senare på kvällen..

Vet inte varför man känner sig så styrd av vad alla andra tycker, det är ju vi som skall gifta oss.. Det är väl någon inneboende liten röst som säger att man vill göra alla andra nöjda och till lags i första hand. Kanske skulle skaka av sig den rösten o bara lyssna på mig själv o min Erik?

• Svar på tråden Hamburgare till vigselmiddag?
  • CarPer

Njae....helt ärligt tycker jag det är lite över gränsen....ta spagetti och köttfärsås istället.

• Sörön10

Ascoolt ju! 

För ni har ju inte tänkt snabburgare och euroshopper pommes antar jag?!

Rotfrukter och potatis i stavar, goda såser, olika ostar, fräscha grönsaker, kanske hembakat bröd? Hemmagjorda nötfärsbiffar! Kan ju bli hur bra som helst!

Och det passar ju in i temat ordentligt!

Go for it, och lägg upp massor av bilder sen!  

• Jolin

Underbart med hamburgare Skrattande
    Ser någon negativ kommentar lite här och där men jag säger så här - Vem i hela friden kan bestämma vad som är rätt och fel på ett bröllop?
    Det är ju egentligen bara en fest där man firar något underbart i livet och då ska man göra det som man älskar och äta det som man VILL äta.
    Om jag är gäst på ett bröllop så går ju inte jag dit med inställningen att "hoppas att maten är riktigt lyxig, helst 3 rätters annars blir jag besviken", nej! Jag går dit och tänker "Underbart att mina fina vänner ska gifta sig och vilken ÄRA att jag får vara med och fira detta tillsammans med dem". Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi kunna tänka att jag inte tyckte att deras tema eller val av mat var lyxigt nog!
    Den idé som ni har angående hamburgarna och utformningen på dessa låter helt galet gott, jag önskar jag var bjuden liksom! ;)

Helena - bara kör! Jag är faktiskt avundsjuk på erat val, vill också ha som er!

• lenalong

Jolin: tack va gullig du är! Ja jag tänker som du, det är ju faktiskt en ära att gå på andras bröllop! Man är ju där för att dela deras stora dag inte tracka maten :) Hoppas ju att de gäster man bjuder tänker som vi ;)

Sörön10: ja men visst med riktigt goda lyxiga grejer så är det ju gott! De blir nog inte halvfabrikat någonstans ;)

ClaraH: du får vara neggig, det gör mig inget, jag vill ju ha svar av alla de sorters :) Men jag lovar de blir inte några mc donaldsburgare, de ska bli riktigt goda o lyxiga ;) Med massor av goda tillbehör!

Spaghetti o köttfärsås får stå för dig, det äter jag till vardags :P

• Lisa201109

Tycker att det låter supermysigt med hamburgare! Vi blev bjudna på hamburgare på en nyårsfest som hade 50-tals tema och det var mycket uppsattat av oss allihop! 

• ClaraH
    lenalong skrev 2011-09-03 09:20:39 följande:
    ClaraH: du får vara neggig, det gör mig inget, jag vill ju ha svar av alla de sorters :) Men jag lovar de blir inte några mc donaldsburgare, de ska bli riktigt goda o lyxiga ;) Med massor av goda tillbehör!
    Låter bra det Då blir det säkert bra!
  • c4trin
    Kattpoet skrev 2011-09-02 16:40:49 följande:
    c4trin, vad är det för B med weinersnitzel, det är en klassisk maträtt och gjord rätt är den lyxig och helt underbart,

B? Var fick du det ifrån? Skulle ju inte ha nåt som jag själv ansåg va b på mitt eget bröllop!

"Själva hade vi wienersnitzel (varför ha som alla andra när man kan ha något som e mer som en själv)" Skrev jag... Nästa gång borde du nog läsa mer ordenligt innan du skriver.

Dessutom var vår bröllopsmat supergod så vi gjorde ett superbra val

• Annika611

I kombination med 50-tals tema känns det helt rätt! Skulle allt annat vara mera traditionellt skulle det kanske kännas lite konstigt med burgare. Kul idé! Våga vara er själva!

• MrsT2011

Jag tycker att det beror helt på era gäster... Bli inte ledsna om ni råkar höra någon spydig kommentar om valet av mat under bröllopsmiddagen. Alternativt förklara upplägget för gästerna i förväg så att de inte förväntar sig för mycket... Tänk på att gamla dammiga traditioner ofta lever kvar i folks uppfattning om vad ett bröllop är, till exempel detta med att fin (dyr) middag = fin (dyr) present. Pinsamt om folk köpt svindyra presenter och förväntar sig oxfilé liksom...

Jag hade valt lite tjusigare mat (behöver absolut inte vara oxfilé dock) men låtit 50-talstemat (jättekul tema!) lysa igenom i dekorationer och annat. Roligare att till exempel bjuda på milkshake till fördrink än hamburgare till huvdrätt känner jag!

• Kattpoet

Man också  göra en trerätters middag med hamburgare, det går och jag har ätit det på finare resturanger.   Min pappa älskar fin mat men även burgare och ibland när jag var yngre åkte vi på burgar jakt.

Ett ställe serverade förätt en tallrik med lokal korv  och ost   och sedan jättegod oxfärsburgare  och till efterätt så fick jag en  Icecream float medan pappa hade  en banana split.

• Diphylla

Måste bara berätta att sist jag åt hamburgare på finare restaurang så fick jag pommes av sötpotatis istället för vanliga pommes, lyxigt och grymt gott. Cole slaw tycker jag är en självklarhet till schysstare hamburgare, man kan servera grillade majskolvar till om man känner för det. Riktigt god dressing, whiskeydressing är svingott och extra mumsigt om man dessutom har whiskey i själva burgarna...

• lenalong

Det där med whisky i lät inte tokigt alls!

• lina81

Vilken fantastisk underbar ide!!! Imorgon ska jag framföra hamburgar iden till min blivande man....Perfekt ju !!

• nuså

Nu har jag inte läst, men jag tycker att det är en jättebra idé! Jag älskar hemgjorda hamburgare =)
    Jamie Oliver har ett recept med rödlök och mycket koriander i. Sjukt gott med hembakt bröd fräscha grönsaker, goda såser och hemgjorda pommes. (Tror han kallar dem för botburgare... inte säker...) 

• JesFre

Tycker eran idé är jättehärlig. Det mesta verkar vara sagt ser jag efter att ha  läst igenom debatten men jag vill bara tipsa om en klockren kokbok jag har.
    Drömburgare : Från cowboyburgare till wraps, av Paul Gayler.
    Där finns det grymt goda hamburgare. De är väldigt mumsiga Drömmer

• M040812J

Gott och rolig ide! Jag hade uppskattat det som gäst!

• Mela01

Häftig o rolig idé!! Hambugare passar ert tema Absolut!! 50-talet e ju rocka billy, burgare, cola och milkshakens årtal!!! Skrattande

• MrsT2011
    lenalong skrev 2011-08-29 12:59:10 följande:

Vet inte varför man känner sig så styrd av vad alla andra tycker, det är ju vi som skall gifta oss.. Det är väl någon inneboende liten röst som säger att man vill göra alla andra nöjda och till lags i första hand. Kanske skulle skaka av sig den rösten o bara lyssna på mig själv o min Erik?

Mitt råd är att ni väljer helt utifrån ni själva vill ha det och stålsätter er för folks åsikter. Alla har sin egen uppfattning om hur ett bröllop "ska" vara och därmed finns det ingen människa i världen som kan vara alla till lags.

Det ni däremot kan göra är att tydligt kommunicera vilken typ av bröllop det blir. Då vet alla vad de har att vänta sig och kan anpassa sina förväntningar, sitt klädval och en eventuell bröllopspresent utifrån det.
Svar på tråden Hamburgare till vigselmiddag?