Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Hamburgare till vigselmiddag?

Inte alla äter hamburgare med händerna och när man är på fina resturanger så äter man med kniv och gaffel annars blir man ut tittad.

Så om ni ska ha burgare på  bröllopsmiddagen bör den ätas med kniv och gaffel, det handlar bara om lite vanligt hyfs.
    Och i Norrland i många områden äts burgare fortfarande med kniv och gaffel.

Den godaste burgare var en oxfile burgare med  ciabata bröd och gorgonzola creme med tillhörande rotfrukts pommes, helt underbart och vinet som var till passade perfekt och ja den åts med  kniv och gaffel. 

• Kattpoet

Lenalong, har du din  och din karl varit på en finare  resturang och ätit hamburgare? Om inte,  gå ut en kväll och gör det som studie syfte för erat bröllop.

• Kattpoet

Min mammas komentar om hamburgare på 50 talet, hon växte upp i Stockholm, var  något man inte åt, det fanns ju inte .  Vår snabbmat var  korv.

Första hamburgeresturangen kom 1956 i Helsingborg och första hamburgekejdan startade 1968 i  Gällivare .

• Kattpoet

F;rlovadflicka, ja  men inte i Sverige, 1950 tal och burgare är mer Amerikanskt än Svensk.  Vore kul att se någon göra  svensk 50 tal.

• Kattpoet

Konstigt nog folk som växte upp på 50talet, de minns sånt och finns fortfarande i livet.  

Jag har studerat mathistoria och jag finner bara det är så skojigt att 1950 tal  är alltid Amerikansk och inte det svenska välståndet.  De som växte upp i efter krigstiden hade möjligheter som deras föräldrar inte hade, vi hade ju en av europas få intakta  industrier,  det fanns jobb, folk hade mer pengar och folk åkte på chater och köttf'ärsensås  dök upp som en exotisk rätt och man kunde köpa antilop i frysdisken på finare butiker.

Lenalong, jag hittade en kul sätt att servera chips på i min fest bok från 1960 talet.

"Antingen kan du  göra egna chips  eller gå till ICA och beställa om de inte har dem inne. Sedan är det bara att springa över till NK och köpa deras  chip ndip set som finns  små skålar med rak kant och med en skål i mitten.   Gör 3 sorters dipp,  Amerikana  (salt, peppar, het sås och gräddfil),  lökdipp ( salt, peppar, gräddfil, rostade lök)  och sedan mögelost (  ädelost, peppar och gräddfil).  Nu kan dina gäster lägga upp  chips  i skålen med en tång och sedan ta den dipp de gillar.

För att göra det äkta amerikansk förpassas soffa och stolar till barnensrum...'"

Jag verkligen älskar denna  snobbiga tant.

• Kattpoet

Lenalong, att få bli hemmafru var faktiskt  något många kvinnor såg framemot,  tänk att ens make kunde tjäna så mycket pengar att man inte behövde arbeta, det var högstatus.   Min mormor var så stolt när hon till slut  blev hemmafru och med tanken på allt som var tvunget att  göras för att få gå hemmet runt kan jag förstå henne  och många hemmafruar tog också hand om en äldre släktingar.

Jag tror visserligen inte att du kan smita ner till NK för skålarna MEN Citygross har  i storpack små skålar som går att ha som dipp skålar. 

• Kattpoet

c4trin, vad är det för B med weinersnitzel, det är en klassisk maträtt  och gjord rätt är den lyxig  och helt underbart,

• Kattpoet

Man också  göra en trerätters middag med hamburgare, det går och jag har ätit det på finare resturanger.   Min pappa älskar fin mat men även burgare och ibland när jag var yngre åkte vi på burgar jakt.

Ett ställe serverade förätt en tallrik med lokal korv  och ost   och sedan jättegod oxfärsburgare  och till efterätt så fick jag en  Icecream float medan pappa hade  en banana split.

Svar på tråden Hamburgare till vigselmiddag?