Konstigt nog folk som växte upp på 50talet, de minns sånt och finns fortfarande i livet.
Jag har studerat mathistoria och jag finner bara det är så skojigt att 1950 tal är alltid Amerikansk och inte det svenska välståndet. De som växte upp i efter krigstiden hade möjligheter som deras föräldrar inte hade, vi hade ju en av europas få intakta industrier, det fanns jobb, folk hade mer pengar och folk åkte på chater och köttf'ärsensås dök upp som en exotisk rätt och man kunde köpa antilop i frysdisken på finare butiker.
Lenalong, jag hittade en kul sätt att servera chips på i min fest bok från 1960 talet.
"Antingen kan du göra egna chips eller gå till ICA och beställa om de inte har dem inne. Sedan är det bara att springa över till NK och köpa deras chip ndip set som finns små skålar med rak kant och med en skål i mitten. Gör 3 sorters dipp, Amerikana (salt, peppar, het sås och gräddfil), lökdipp ( salt, peppar, gräddfil, rostade lök) och sedan mögelost ( ädelost, peppar och gräddfil). Nu kan dina gäster lägga upp chips i skålen med en tång och sedan ta den dipp de gillar.
För att göra det äkta amerikansk förpassas soffa och stolar till barnensrum...'"
Jag verkligen älskar denna snobbiga tant.