• ClaraH

EN orsak till att han kan tänka sig att gifta sig.

Dejli skrev 2011-09-02 08:52:32 följande:
    Om man har barn men inga gemensamma så har jag förstått det som att det inte blir så stor skillnad, om man bara har testamente... den stora skillnaden är när ingen har några barn (då ärver syskon/föräldrar i annat fall), eller man har barn gemensamt (då kan en förvaltare utses som ofta inte är mamman, utan någon utomstående som ska se till barnets bästa).

Som jag förstått det så funkar det så här:
    Av ert gemensamma hem äger ni hälften var, 50-50. Din del kan hans barn aldrig fått.
    Av hans arvslott (hela hans arv, 50% av hemmet) så är hälften barnens laglott (det som de alltid har rätt till, 25% av hemmet).

Av ert gemensamma hem kan han alltså bara testamentera 25% (halva sitt arv) till dig därför att barnens 25% (halva arvet = hela laglotten) kan aldrig testamenteras bort.

Men eftersom ni inte har gemensamma barn så spelar äktenskapet inte så stor roll eftersom TS aldrig kan kräva att sitta i "orubbat bo" eftersom barnen i detta fall kan kräva att få ut sitt arv omedelbart då de inte är barn till TS. Det som äktenskapet skulle lösa verkar ni redan ha löst med hjälp av testamente, om jag förstått allt rätt.
    Men det blir ändå bodelning och man har särkullbarn, det innebär att mina och min mans tillgångar slås ihop och sedan delas på, innan arv delas ut till särkullbarnen. Så om det är skillnad på tillgångarna (och det inte finns enskild egendom) kan man på det sättet överta egendom. Jag är f.ö. i samma situation som TS att vi inte har gemensamma barn utan bara egna från var sitt håll. Vi har i och för sig enskild egendom båda två, men vi är också medvetna om kansekenserna vi bodelning.
  • ClaraH
    Dejli skrev 2011-09-05 07:53:22 följande:
    Jag vet inte om jag förstår riktigt? Ja, det blir bodelning. Det är endast om man bara har gemensamma barn (eller alla barn är ens egna och inte den avlidne partnerns) som man kan kräva att bo kvar. Barnen har alltid rätt att ärva 50% av arvslotten, den andra halvan kan man testamentera bort till vem man vill.

Vad menas med "skillnad på tillgångarna"?

Jag vet inte om jag hänger med på var du menar med att tillgångarna slås ihop och sedan delas ut till särkullbarnen? De ärver ju inte automatiskt den partnern som inte är deras föräldrar, men icke-föräldern kan inte heller kräva att få sitta på arvet tills den själv avlider. Som minst ärver särkullbarnen 25% av de gemensamma tillgångarna (hälften av hälften), som mest 50%.
    Det jag menar är att även under ett äktenskap så har man ju sina egna pengar och tillgångar (sen kan man ju har det olika i förhållandet och ha gemensam ekonomi, men rent juridiskt är mina pengar mina och min mans pengar hans). När då den ena dör eller om man skiljer sig (utan äktenskapsförord) så slås mina och mannens tillgångar ihop, därefter delas boet i två hälfter och mina barn ärver mitt bo om det är jag som har gått bort och tvärtom om han har gått bort. Det kan ju innebära att mina tillgångar ökar om min man går bort och han hade mycket större tillgångar än jag. Jag kan ju inte ärva min man (om vi inte har skrivit testamentet) men i en bodelning kan jag vara "vinnare" eller "förlorare". Vi har pratat om att skriva testamente när vi blir äldre, för att skydda den överlevande från att behöva sälja huset och då får ju barnen bara ärva sin laglott, men just nu räknar vi med att sälja huset om något skulle inträffa.
Svar på tråden EN orsak till att han kan tänka sig att gifta sig.