EN orsak till att han kan tänka sig att gifta sig.
Dejli skrev 2011-09-02 08:52:32 följande:
Om man har barn men inga gemensamma så har jag förstått det som att det inte blir så stor skillnad, om man bara har testamente... den stora skillnaden är när ingen har några barn (då ärver syskon/föräldrar i annat fall), eller man har barn gemensamt (då kan en förvaltare utses som ofta inte är mamman, utan någon utomstående som ska se till barnets bästa). Som jag förstått det så funkar det så här:
Av ert gemensamma hem äger ni hälften var, 50-50. Din del kan hans barn aldrig fått.
Av hans arvslott (hela hans arv, 50% av hemmet) så är hälften barnens laglott (det som de alltid har rätt till, 25% av hemmet).
Av ert gemensamma hem kan han alltså bara testamentera 25% (halva sitt arv) till dig därför att barnens 25% (halva arvet = hela laglotten) kan aldrig testamenteras bort.
Men eftersom ni inte har gemensamma barn så spelar äktenskapet inte så stor roll eftersom TS aldrig kan kräva att sitta i "orubbat bo" eftersom barnen i detta fall kan kräva att få ut sitt arv omedelbart då de inte är barn till TS. Det som äktenskapet skulle lösa verkar ni redan ha löst med hjälp av testamente, om jag förstått allt rätt.