Inlägg från: Pyttsan |Visa alla inlägg
  • Pyttsan

September 2012

Protexblue, vilka frågor brukar de ställa? Åt mig informerade de bara om hinderprövningen, gratulerade bröllopsplanerna och förklarade att bröllop nästan alltid är l 15, eftersom de vill ha kl 13 ledigt för ev jordfästningar. Det låter ju logiskt. Jo, så berättade han att eftersom vi vill ha en präst som inte jobbar i församlingen, så hör det till att vi själva ringer prästen och kommer överens, annars var det absolut inga problem och kantor ingår. Men det var mest jag som frågade.

Och du, vem har inte sämre kvaliteter? Tur att hans dåliga sida är bröllopsplanering, det ska ni ju bara göra en gång! Flört

Jag tänker hoppa in i er tråd nu, har hängt med oktoberbrudarna litegrann, men nu har vi ÄNTLIGEN spikat datum till den 29.9. Puh! Solig

Vi har kommit såhär långt:

Bokat kyrka
    Bokat präst
    Bokat orkester
    Bokat festlokal
    Köpt brudklänning
    Bestämt varifrån vi hyr dukar och lånar porslin.

Begärt offert från några cateringalternativ, måste skicka fler offertbegäran idag..
    Fått offert från 1frisör/smink och preliminärt bestämt träff med henne, bett offert från 2 andra.
    Mailat en fotograf.
    Kollat lite hotellpriser, vi tänkte bo på hotell natten innan bröllopet och bröllopsnatten och lånar ut huset till ett gäng goda vänner istället. Som bröllopspresent får de ordna en brunch hemma hos oss dagen efter bröllopet. ;) 

Ska maila ett par bussbolag idag, då vi kommer att behöva transport från kyrkan-festen och sedan till stan från festplatsen på natten. 

Tyckte jag hade budgeten underkontroll, men sen började jag räkna på mat och dryck, tusan vad det drar iväg!Obestämd och bandet kostar 10000! Vi bad om offert av ett annat band, men de var ännu dyrare,så då tar vi våra favoriter. 

Annars har vi tur, med familjer och vänner som ställer upp jättemycket och jobbar! 

• Pyttsan
    li79 skrev 2012-03-15 20:49:59 följande:
    Får man hoppa in här?
    Friade till min sambo på scottdagen och vi har nu bokat Raus kyrka utanför Helsingborg den 1/9.
    Igår var vi runt och kikade på lokaler etc. Vi bor inte på plats men har stuga i H-borg och kommer försöka planera allt här hemifrån!
    Grattis till förlovningen! Skrattande 

Coola godisar, undrar om de är goda också..? 
  • Pyttsan

Sifirisen: 1/9 Halmstad 
    MalinH84: 1/9 Västerås 
    Tufvalisa: 1/9 Vetlanda 
    Cosy: 1/9 Skövde 
    Ungbrud: 1/9 Stockholm 
    Sarus: 1/9 Torsås 
    EmlizPemliz: 1/9 Karlskrona 
    Mary12: 1/9 Jönköping 
    Ninalainen 1/9 Halmstad 
    Sirenne: 1/9 Enköping 
    xelina: 8/9 Ellinge slott 
    Fjärilen:8/9 Toscana 
    Naive: 14/9 Zürich 
    Purpleflower: 15/9 Borås 
    Protexblue: 15/9 Karlstad 
    Pörcy: 22/9 Västerås 
    brud201209: 22/9 Alnö (ö utanför Sundsvall) 
    Lodjuret: 22/9 Stockholm 
    Censson:22/9 Skåne Tranås  
    Pulmonate: 18/8 Lago di Garda, Italien. 
    DestinyD: 29/9 Stockholm 
    YouandMe: 29/9 Norrköping 
    Mela01: 29/9 Upplands Väsby 
    Frida82: 29/9 Karlstad 
    Anny: 29/9 Jönköping 
    Jeth: 15/9 Hudiksvall 
    smulanjuli 8/9 Vetlanda 
    Pyttsan 29/9 Åland

• Pyttsan

Här måste man nog börja boka nu. Vi har bett in massvis med offerter och många är tvugna att kolla kalendrar och några har varit bokade redan. Men vi kommer från en liten ort så utbudet är ju inte oändligt. Dock tror vi att vi har hittat ett bra företag, ska på kaffe med deras chef på fredag! 

Vi var på bröllopsmässa i helgen och fick lite ny fart för planeringen. Idag kollade vi ringar och de lovade ringa när de kollat sin leverantör, i så fall har vi äntligen hittat nån som kan tillverka min lilla drömring. Knasigt problem när det inte finns en tillräckligt enkel ring för mig. Men nu verkar det ordna sig! 

• Pyttsan

Oj, fin klänning Emilzpemilz! Gillar att den är lite hjärtformad i livet och det där smycket i sidan! Sitter ju perfekt!

• Pyttsan
    Sarus skrev 2012-03-21 14:06:34 följande:
    Blev lite stressad över catering men nu är en förfrågan skickad till det stället vi tänkt oss. Hoppas det inte blir för dyrt!

Vi tänket åka till Tyskland i sommar och handla till festen. Några förslag på goda viner röda och vita som inte är allt för dyra?
    Finns ju så många! Vad ska ni äta? :)
  • Pyttsan
    Sarus skrev 2012-03-22 13:35:31 följande:
    Vi ska ha filé buffé;

Grillad kycklingfilé, fläskfilé och oxfilé, Cowlslaw, Grekisk bondsallad, Blandsallad, Bearnaisesås, Aioli, BBQ-sås, Potatisgratäng / klyftpotatis, Nybakat bröd och smör

efterrätten blir; Mjölkchoklad och bailyspannacotta med passionsfruktsgelé och färska bär

Först kommer vi ha tre olika snittar men till det ska vi servera champange eller ja Asti för det tycker jag är gott :)

Har fått svar från catering nu så blir väl till 80% chans detta

Så föreslå gärna dricka både till buffén och efterrätten. Jag är så kass på sånt!

Svårt att veta vilken den övervägande smaken är på den menyn, men till grillat passar ofta viner som är ekfatslagrade, det gäller både vita och röda. Till en buffet skulle jag välja nån druva som är lite av ett "säkert val" och  välbalanserad. Shiraz eller cabernet sauvignon är enkla röda viner som de flesta gillar, det är ganska vanligt att man blandar dessa två druvor också. Jacobs creek är ett australiensiskt exempel. Australiensiska viner kan också generellt passa bra till grillat, då BBC praktiskt taget är deras nationalrätt! :) 

"Säkra" druvor på vita sidan skulle kanske kunna vara chardonnay eller chablis. 

Köp några flaskor och prova! Glad Ett av mina favoritviner till dessert är moscatel oro från Torres. Kan serveras både sval och lite uppvärmt. Och så ÄLSKAR jag punsch, så det ska vi ha!
  • Pyttsan

Har bara fått in en offert hittills och det blir för dyrt. Ska träffa dem imorgon och diskutera, hoppas vi kan få ner det något! och förhoppningsvis svarar de andra också snart, så kan man jämföra lite. 

• Pyttsan

Jag kommer nog inte att ha någon tärna. Min syster får ta brudbuketten i kyrkan, sambon funderar på en best man, men har väl inte bestämt sig. Däremot tror jag vi ska ha gudbarnen och syskonbarnen som näbbar. Mest för att de ska få vara med och dela dagen och spänningen. Tänker att de säkert beter sig bättre när de har en högtidlig uppgift. Flört 

Bestämde mig efter att ha hört flere vänner som berättat om då de fått vara näbbar när de var små. Det verkar vara nåt man verkligen minns, och då vill jag gärna ge dem den upplevelsen på vårt bröllop! Glad Dock tror jag de får ha vad de vill på sig. Eller vad de nu råkar ha för finkläder, sen kanske vi kan fixa en likadan blomma till alla, ett likadant diadem eller nåt sånt. Får väl diskutera med deras föräldrar och höra vad de tycker.

Vi gillar också färg!Solig 

• Pyttsan

Oj, vi har inte börjat fundera på inbjudningarna än. Ska försöka spika inbjudnignslistan nästa vecka och göra några prototyper för hur inbjudningarna ska se ut, sen får jag ev köpa lite mer material till dem och sätta igång. Men vi tänkte inte skicka ut dem förrän i juni.

Däremot ska vi göra en "save the date"-bild som vi mailar till våra vänner som bor långt borta och måste ta ut ledighet och boka flyg i tid. Vet att några av dem planerar att hälsa på oss i augusti, så det vore ju viktigt att de får reda på att det är i september de ska infinna sig! eller både och, såklart. Skrattande 

Jag ser gärna bilder på andra inbjudningar! 

Svar på tråden September 2012